Hej forumet!
Jag tänkte höra era åsikter om detta avvägande om någon har ork och energi.
Jag jobbar ibland extra inom min anställning, vilket som regel är relativt lukrativt. Men med min vanliga lön så innebär det att marginalskatten på extralönen blir ca 56%. Jag har även möjlighet att starta eget företag och istället fakturera när jag jobbar extra. Jag kan dock inte göra det på min arbetsplats utan isf som konsult veckovis på en arbetsplats jag inte är van vid och med lite andra arbetsuppgifter (dvs ute och nosar på ramen för min comfortzone, vilket är utmanande på ett jobbigt men delvis kul sätt)
Jag har inga planer på att säga upp mig från min heltidsanställning och kommer därför inte ta ut någon lön från bolaget. Skulle röra sig om fakturering på 35-70 000kr/år som vid nått tillfälle tas ut som utdelning.
Alternativ 1.
Fortsätta jobba extra på mitt vanliga jobb där jag kan ta enstaka extra pass mer flexibelt, dock med kort varsel och begränsat antal pass. Välkända arbetsuppgifter och kollegor. MEN hög marginalskatt (ca 56%)
Alternativ 2.
Starta eget företag. Lägga in 25000kr i det från början. Fakturera, betala bolagsskatt och sen vinstskatt på utdelningen (totalt ca 41%?). Då också fakturera för hela veckor som planeras långt i förväg.
Redovisning/pappersarbete är inget problem. Ersättningen per timme blir oftast något (10-15%) högre på mitt ordinarie jobb än vad jag kan fakturera för. Dock kan jag inte planera dessa pass då det är akuta luckor man fyller och därmed begränsat.
Jag har lediga veckor utöver semester som jag kan lägga konsultandet på så tiden är inte ett problem.
Skulle kunna löneväxla en del av extrainkomsten, men har inte fyllt 30 än och det känns lite väl tråkigt…
Hur hade ni tänkt? Har jag missat nån faktor/kostnad? (medveten om att jag kan dra av vissa grejer på ett företag)
Trots Jans idoga haussande av att ha ett eget bolag ser jag inget egenvärde i att ha det förutom det rent ekonomiska, just där har han inte vunnit över mig (än)….
Tacksam för råd om någon har något bra liggande?