Fakturera extraarbete istället för lön

Hej!

Jag är ganska ny på forumet men har nu bestämt mig för att bli medlem och bli mer aktiv. Jag har en inledande frågeställning som mycket väl kan vara helt orealistisk men jag tänkte att det är värt att fråga. Notera att jag är novis vad gäller företagande osv.

Nu till min situation:
Jag är heltidsanställd med goda villkor men jag har även ett “extrajobb” som jag inte riktigt velat släppa sedan jag var ungdom. Detta arbete inbringar mellan 60k - 80k per år. Snittet mellan dessa motsvarar alltså runt 5800 kronor per månad (före skatt) eller i dagsläget runt 4100 netto.

Min fundering nu är om jag skulle ha en bättre förtjänst på mitt arbete om jag övergick till att fakturera som företagare (AB eller enskild firma). Då hade jag kunnat minimera lönen varje månad och istället ta ut majoriteten i utdelning. Jag har inte tjänstepension och eftersom arbetsgivaravgiften är på 31,42 för mig så borde deras “omkostnader” vara runt 102.000 sek per år.

Har ni några förslag eller är jag helt ute och cyklar?

Allt gott!
En glad ny forumsmedlem :slight_smile:

Det låter som en bra plan om arbetsgivare går med på det, rekommenderar eget AB för faktureringen då har du möjlighet att plocka ut som utdelning istället för lön.
Detta kan vara fördelaktigt ifall du redan har en bra lön, tex över eller nära gränsen för statlig skatt.