Min tumregel är ca 2x lönen man vill ta ut netto eller ca 1.6 bruttolönen. Om man fakturerar i den storleksordningen så bör man dessutom ha ett AB enligt mig.
Det blir ju ”alltid” lite kostnader runt omkring. Både helt nödvändiga och mindre essentiella.
46000x1,3142+4600x1,2426 är i alla fall det absolut lägsta. Räkna med att dina kostnader blir 70.000x12 och att du kan fakturera 10,5 månad om året (lite frånvaro och semester bör finnas i kalkylen).
Har själv ett timpris på 700 kr i månaden och fakturerar lite mer än en miljon om året. Då räcker vinsten till utdelning också. Jag är dålig på att ta betalt och uppskattar enkelheten i att ha en långsiktig kund som är nöjd. Rätt pris vore annars kring 1000-1300 men då ska man ta kortare uppdrag och jaga jobb. Värdesätter lugnet före att maximera vinsten.
Allt detta gäller endast AB och ska du fakturera så här mycket så bör du ha AB. Tjänstepensionen i en EF blir ju IPS (om du vill ha avdragsrätt) eller ISK/KF om du ska spara skattade pengar. Körde själv EF i nästan tio år, bytte alldeles för sent. Brytpunkten blir vid en fakturering över 600.000 om året ex moms enligt min redovisningsekonom. Finns ju fördelar om man startar nytt som EF med att man får räkna sin gamla inkomst som anställd
som SGI under uppbyggnadsfasen samt kan ha ersättning från försäkringskassan med en dags karens mot 14 dagar med eget AB.
Osäker på att jag förstår helt…
Det var meningen att jag bara skulle ha detta jobb “mellan 2 jobb”, för att efter många år med överdriven obetalt arbetstid, ta ett/några år att jobba lite mindre, finnas där för familjen, etc. Därav Enskild Firma.
Det företag jag fakturerar för min tid vill inte anställa, utan låter alla fakturera för sina tjänster/sitt arbete.
Idag jobbar jag 2-3 dagar i veckan och tar ut en bruttolön på 33.000, men tänkte att jag skulle ta mig an lite andra kunder de andra dagarna i veckan och på så sätt komma upp i 46.000 brutto för pensionens skull…tills ett bra jobberbjudanden med anställning dyker upp Då kommer firman läggas vilande.
Förstår jag dig rätt om du säger att jag bör fakturera totalt 73.000/ mån för att kunna ha en bruttoinkomst på 46.000? ( Har i princip inga kostnader i företaget mer än mobil, visma)
Idag sparar jag 10% i TJP av min nettolön på ett ISK i Lysa 90/10, är det rätt? Eller tar man de 10% från kapitalet i firman och inte från nettolönen?
Menar du att alla som har en bruttoinkomst på 46.000 kr/mån bör ha/ har AB och inte Enskild Firma?
Ber om ursäkt om jag ställer frågor som kan verka självklara.
Tack…okej…så den “Kompensation för tjänstepension
2 576 kr” som kommer upp vid uträkning är om man har en IPS ( Avdragsrätt, inte om man sätter av pengar till ISK med redan skattade pengar av nettolönen? Har jag fattade det rätt då?
Att räkna ut egenavgifterna för en EF blir lite er komplicerat men 70.000 i månaden som fakturering bör låta dig hamna relativt bra. När jag körde EF så hade jag en excel-kalkyl för att få det där att stämma. Kruxet är ju att egenavgifterna är avdragsgilla och att man drar av med schablon för att senare justera vid deklaration år två för de verkliga egenavgifterna.
I AB är det enklare men kanske inte att föredra i ditt fall om det ska vara så kortsiktigt.
Rekommenderar att du tecknar tex Foras försäkring för egenföretagare, kostar väldigt lite men ger ett basskydd för arbetsskada, långvarig sjukdom och livförsäkring. Jag betalade cirka 700 kr om året för det.
Vet inte hur Bokio är för EF men för AB är det riktigt bra och skulle säga att det är betydligt bättre än Visma.
Som EF har man ingen lön utan all vinst som inte avsätts till expansionsfond eller periodiseringsfond blir din inkomst. Allt man tar ut är eget uttag och dessa påverkar inte resultatet. Det kan vara lite klurigt att förstå.
I ett aktiebolag är ju lön och sociala avgifter avdragsgilla och på överbliven vinst betalar man bolagsskatt om man inte periodiserar.
För en så pass kort tid kan ju det vara värt att undersök de olika faktureringstjänsterna som finns som betalar ut lön till dig. Är ju en del att sätta sig in i med att ha eget med redovisning, deklaration, bokslut osv.