Min enskilda firma fungerar bra, vad är fördelarna med AB?

Har funderat på hur mycket större nytta och möjligheter jag skulle ha med AB istället för min EF. EF har jag ju lärt mig nu och det känns enkelt och det rullar på.

Arbetar som översättare och ca halvtid. Använder min privata gamla laptop, då den fortfarande funkar bra. Investerade tidigare i en stor skärm, trådlöst tangentbord och mus samt kontorsstol. I övrigt arbetar jag hemifrån eller på t.ex. landstället, café eller annat ställe jag råkar befinna mig på. Har ingen yta hemma att använda/hyra enbart som kontor. Bor i lägenhet. Kommer i framtiden knapra på investerat och sparat kapital för att inte behöva arbeta full tid.

Vore tacksam för lite feedback kring fördelar med att starta AB istället.

Kan nämnas att jag fakturerar i såväl Sverige som inom och utanför EU. Kommer eventuellt att bosätta mig några månader under vintern utomlands.

Fördelar med AB (som jag ser det)

• Extra skyddsvall om någon vill stämma dig (kanske låg risk för översättning)
  • Upplever att banker är mer välvilliga vid t.ex. bolån med aktiebolag
  • All interaktion med Försäkringskassan underlättas väsentligt när man kan kryssa i att man är anställd
  • Vid närmare eftertanke är det mesta av samhället optimerat för att du är en anställd med fast månadslön.
  • Möjlighet till utdelning, men inte intressant om du inte kommer upp i brytpunkt för statlig skatt
3 gillningar

Har själv kört översättning mot film och tv som EF i ett antal år. På den tiden så fick man betalt endast inräknat egenavgifter (som är något lägre än arbetsgivaravgiften) från en del uppdragsgivare.

Om man “bara” jobbar i egen firma / eget bolag så var den gamla enkla sanningen att vid en omsättning över 600k så skulle man köra AB. Är man en “kombinatör” så skulle jag säga att gränsen blir när inkomst av tjänst, inkomst av näringsverksamhet gör att man kommer över brytpunkten för statlig skatt.

Höll fast vid min EF alldeles för länge och skattade bort en hel del i onödan, men det var för mer lukrativa konsultjobb som jag övergick till.

Beroende på ålder så är ju möjligheten till kortare karens attraktivt för en del (till förmån för EF).

3 gillningar

En fördel med AB är att du kan välja hur mycket du ska ta ut i lön om man tjänar mer än brytpunkten, så att man kan ta ut resterande som utdelning till lägre skatt.

En annan fördel är att om man gillar att investera i onoterat så kan man göra detta utan att skatta på vinsten som man fått göra som privatperson (om man inte lyckats få in det i en KF)

2 gillningar

Tack för alla svar. Vissa saker jag inte tänkt på. Det landar nog i att köra vidare med EF. Kommer inte komma över brytpunkten, då jag endast kör halvtid. Gällande aktier/fonder blir det nog inga fler köp.

Efter 55 börjar jag nog att ta ut tjänstepensionen tror jag.

Om jag skulle bo några månader om året i t.ex. Spanien utan att skriva mig där, kan det finnas några fördelar med AB då? Eller nackdelar.

Kul. Min tanke är att lära mig några program och försöka ta mig in på den marknaden också. Har ju växt om jag förstått det rätt. Har du några tips på program att starta med? Eller kanske bra guider, utbildningar online.

Tror att de två största bolagen har gått ihop numera. Men när vi höll på så tillhandahöll de programvaran.

GTS (tidigare PMWin) använde vi mest.

Tyvärr år det rätt uselt betalt och har inte blivit bättre vad vi hör från gamla kollegor.

1 gillning

Varför inte behålla EF och starta ett AB dessutom? Du kan alltid fakturera från din EF till ditt AB för de timmar du utfört. På så sätt kan du få din lön genom EF till 25-27% egenavgifter istället för de 32% du betalar i AB.

1 gillning

Ja, har förstått det. Så är det även med vanlig översättning. Ord- och timpris pressas.

Intressant men låter lite krångligt.

Förstår dock inte riktigt hur det fungerar. Om jag utför jobbet som anställd i AB, är det väl AB:t som ska fakturera kunden?

Hej!
AB fakturerar kunden. För att AB skall kunna leverera tjänsten behöver den köpa in arbetstid, det gör den av EF.

Fördel är ju att det är AB som tar risken emot kunden. Du väljer själv din timpeng som EF vill ha för jobbet, överskottet i AB kan du spara i en KF inför framtiden och varje år kan du ta ut lågbeskattad utdelning enligt schablonregeln ca 180.000kr per ur AB.

Även om du inte tar ut lön ur AB betraktas du som anställd om du äger ditt AB(fåmansbolag) sett till de förmåner med avdrag som finns för anställda i AB (friskvårdsbidrag, 2personalfester per år, förmåncykel, mindre jobbfika) dvs avdrag som får göras i AB men inte i EF.

Jag frågade skatteverket om det var okej att från EF fakturera eget AB och de svarade att det var okej så länge som arbete (timmar) utförts åt AB. Eftersom det råder avtalsfrihet kan du ju själv välja hur hög timpeng du vill ta ut.

Nackdelen är förstås att det blir 2 företag att sköta bokföringen i. Min redovisningskonsult tar ca 12.000kr för AB och 8.000kr för min EF. Har du mindre försäljning än ca 700.000+moms per år är det bättre skattemässigt att bara ha EF då du ju får mycket sociala förmåner för dina egenavgifter, förmåner som inte blir bättre bara för att du istället betalar sociala avgifter.

2 gillningar

Tack för det utförliga svaret. Onekligen intressant om man tjänar mycket. Jag kommer dock att ha en betydligt blygsammare fakturering än så.

Då är det bäst med enskild firma. Försök hamna strax över 200.000 i överskott per år för då får du maximal nedsättning av egenavgifter. 15000kr i nedsättning per år. Då blir egenavgifterna bara 25%.

1 gillning

Tack för tipset. Det kände jag inte till.

Det hade vi också när vi jobbade som översättare. Fakturerade mellan 20 och 30kkr i månaden så det gäller att hålla nere kostnaderna. Rätt horribelt att det blivit en sån prispress när det är ett så pass krävande yrke, men men. :frowning:

1 gillning