Min enskilda firma fungerar bra, vad är fördelarna med AB?

Har funderat på hur mycket större nytta och möjligheter jag skulle ha med AB istället för min EF. EF har jag ju lärt mig nu och det känns enkelt och det rullar på.

Arbetar som översättare och ca halvtid. Använder min privata gamla laptop, då den fortfarande funkar bra. Investerade tidigare i en stor skärm, trådlöst tangentbord och mus samt kontorsstol. I övrigt arbetar jag hemifrån eller på t.ex. landstället, café eller annat ställe jag råkar befinna mig på. Har ingen yta hemma att använda/hyra enbart som kontor. Bor i lägenhet. Kommer i framtiden knapra på investerat och sparat kapital för att inte behöva arbeta full tid.

Vore tacksam för lite feedback kring fördelar med att starta AB istället.

Kan nämnas att jag fakturerar i såväl Sverige som inom och utanför EU. Kommer eventuellt att bosätta mig några månader under vintern utomlands.

Fördelar med AB (som jag ser det)

• Extra skyddsvall om någon vill stämma dig (kanske låg risk för översättning)
  • Upplever att banker är mer välvilliga vid t.ex. bolån med aktiebolag
  • All interaktion med Försäkringskassan underlättas väsentligt när man kan kryssa i att man är anställd
  • Vid närmare eftertanke är det mesta av samhället optimerat för att du är en anställd med fast månadslön.
  • Möjlighet till utdelning, men inte intressant om du inte kommer upp i brytpunkt för statlig skatt
3 gillningar

Har själv kört översättning mot film och tv som EF i ett antal år. På den tiden så fick man betalt endast inräknat egenavgifter (som är något lägre än arbetsgivaravgiften) från en del uppdragsgivare.

Om man “bara” jobbar i egen firma / eget bolag så var den gamla enkla sanningen att vid en omsättning över 600k så skulle man köra AB. Är man en “kombinatör” så skulle jag säga att gränsen blir när inkomst av tjänst, inkomst av näringsverksamhet gör att man kommer över brytpunkten för statlig skatt.