Jag startade EF i slutet av förra året som jag driver vid sidan om min ordinarie anställning. Fick frågan av en bekant till en släkting som ville ha hjälp att bygga ett styrsystem och jag gick igång på det och det har varit jättespännande. Min chef känner till mitt extrajobb och det är ok så här långt. Har omsatt 200k i år. Kvar finns 80k efter att jag investerat i IT, mätinstrument med mera (elektronikkonstruktion och inbyggda system).
Jag betalar statlig skatt på min ordinarie lön.
Jag har börjat fundera på att starta ett AB istället och undrar vad jag iså fall bör tänka på när det gäller bokföring, skatt, övergången till AB etc. Om någon som gjort liknande kan ge tips så är jag jättetacksam. Jag skulle gärna försörja mig på min egen firma men vet inte idag hur jag ska komma dit så tills vidare är det för stimulerande extrajobb.
Men tänker AB för att:
Jag vill skydda min privatekonomi om något går åt skogen.
Jag har väl gjort något liknande, sade upp mig från jobbet och startade enskild firma. Jag gjorde lite smågrejer som gav inkomst ca 30k. Men när jag började leta konsultuppdrag som underkonsult så lärde jag mig snabbt att konsultmäklare bara jobbar med de som har AB. Det går att omvandla en EF till ett AB men jag valde att starta ett AB och avveckla EF. Under tiden jag körde EF så kom jag fram till att bokföring inte var något för mig och hittade via rekommendationer en mindre redovisningsbyrå. När hon som driver redovisningsbyrån fick höra att jag höll på att avveckla en EF sa hon bara “skicka allt du har till mig så fixar jag det“. Så då gjorde jag det och det var mycket smidigt. Du som har 200k i omsättning borde definitivt köra ett AB, det är många fördelar speciellt om du betalar statlig skatt.