Aktiebolag vs. Enskild firma när man arbetar 20% i sitt företag

Hej!

Har senaste året allt mer närmat mig att starta eget företag inom vårdbranschen. Har en tillsvidareanställning i nuläget. Har varit på möte med nyföretagarcentrum och till och med börjat föra dialog med möjlig uthyrare av lokal. Tanken är att EVENTUELLT (tanken skrämmer mig fortfarande mycket) prova vingarna en dag i veckan (efter att ha ansökt om lov osv från min arbetsgivare).

Nu till min fråga. Många i min bransch, i synnerhet de som arbetar deltid i eget företag, har enskild firma. När jag nämner att jag överväger aktiebolag förvånar det många, men det är också därför jag väljer att ställa frågan här istället. Det är inte alltid de som arbetar i en bransch egentligen har koll på vad som är bäst utan mycket är präglat av “hur man borde göra”.

Vad finns det egentligen för för- och nackdelar med att ha aktiebolag när man arbetar endast 20%? Ett argument kan ju vara att det är lättare att avvecka en enskild firma om det inte skulle visa sig vara min grej? För mig är det ändå oändligt tilltalande att ha ekonomin helt separat från min och min sambos privata ekonomi.

Hur tänker ni andra?

1 gillning

Jag hade absolut startat AB. Det finns många fördelar men en stor är tryggheten i att du själv inte blir ekonomiskt ansvarig om det går åt pipan (du kan dock bli ansvarig under specifika omständigheter men har man bara koll på det så är det lugnt). En annan är skatten, som enskild firma kommer all vinst att beskattas som lön. Lönen från din arbetsgivare kommer slås ihop med vinsten från företaget och kommer du upp i statliga brytpunkten så blir det onödigt mycket skatt. Vinst i ett AB stannar i bolaget och du kan sen välja vad du vill göra med den, exempelvis lågbeskattad utdelning.

Sedan finns det flera andra fördelar som att många tycker AB är seriösare, vissa företag gör inte affärer med Enskild firma exempelvis. Med AB kan man också bygga fördelaktiga strukturer med holdingbolag etc om/när det börjar rulla på ordentligt. Finns mer saker men tror nog andra kan fylla på, börjar få ont i mobiltummen:).

Gällande att det känns skrämmande, håller med att det kändes så i början. Men det är bara till att satsa, man lever nåbara en gång. Vad är det absolut värsta som kan hända (och hur lång tid skulle det ta att reparera skadan) vs vad är det absolut bästa som kan hända? Den tankeövningen brukar resultera i att risken är småpotatis jämfört med vilken fantastisk resa du kanske är på väg mot :).

Det är exakt detta som övertalade mig till slut. Jag har så lite att förlora på att prova. När min sambo sa att det var en jättebra idé så hade jag liksom slut på ursäkter. Med det sagt behöver jag få min bisyssla och tjänstledighet godkänd. Å andra sidan blir allt så mycket tydligare om de skulle förvägra mig det.

Tack för dina tankar kring AB. Tror det blir det. Misstänker att de flesta helt enkelt inte känner till fördelarna eller inte har kapitalet att sätta in i ett aktiebolag. Tänkte inte på det där med utdelning och så.

Jag tittade lite på vad en redovisningskonsult kostar och så och hittade en uppgift på 1500kr i månaden. Det är lite synd att det kostar lika mycket om jag jobbar 20% som om jag jobbar 100% i ett företag. Samtidigt så behöver jag någon som kan hålla mig i handen med det ekonomiska för jag fattar inte något av det. Men jag har ändå räknat det som en nackdel med AB för en EF hade jag nog kunnat begripa allt jag skulle göra. Men visst är det så att det typ Alltid betalar sig att ha en konsult? Bara på den nyföretagarkurs jag var på så berättade dem saker som fick mig att inse att man tjänar i längden på att lägga ut allt sånt där om man inte är begåvad själv?

Ja, jag tror precis som du att folk startar EF för att det inte krävs någon kapitalinsats samt att de tror att det är enklare att driva EF än AB.

Gällande redovisningskonsult så är jag kluven. Jag vet att många förespråkar detta, och jag tror absolut det är värt det om man inte har något intresse alls av företagsekonomin. Dock tror jag det är bra att lära sig grunderna då man får en mycket bättre förståelse för sitt företags ekonomiska hälsa. Det är viktigt att veta hur en balans- och resultaträkning fungerar så att man har koll på sina inkomster, utgifter och likviditet. Samt hur man har finansierat sina tillgångar (egna pengar eller lån). Så mitt tips är att i alla fall försöka att lära dig lite mer om bokföring, även om du väljer att använda en redovisningskonsult. En annan aspekt är att även om du använder en konsult så är det du som är ansvarig för att din bokföring är korrekt. Så lite kunskap är bra (för att inte säga nödvändig) att ha.

Om du provar på att göra den löpande bokföringen själv så kan redovisningskonsulten göra bokslutet och hjälpa dig med de verifikat som är komplicerade/där du fastnar. Då sparar du pengar och lär dig saker på samma gång. Passar extra bra i början när man inte har så mycket att bokföra. Många byråer har så att man kan betala typ 300/månad så kan man ringa/maila dem frågor och få svar. En sorts light-version där man i alla fall har någon att hålla i handen. Men känner du att bokföringen tar väsentlig tid från ditt värdeskapande i bolaget så är det förstås en signal på att du bör överlåta den helt.

Bokföringen mellan EF och AB är likvärdig, jag skulle påstå att det är enklare med ett AB då det är helt avskilt från din egen ekonomi. I EF måste man ta hänsyn till sin egen ekonomi OCH företagets ekonomi i bokslut m.m.

Bara mina 5 cent :slight_smile:

2 gillningar

Absolut! Jag har absolut tänkt att lära mig grunderna, kanske till och med gå någon kurs eller läsa en bok på ämnet. Saken är att jag haft EF under min studietid och hade då våldsamt svårt att begripa ekonomin, även med hjälp utifrån.

Det lät ju jättebra det där med att sköta den löpande bokföringen själv och få hjälp med det andra, bokslut, lön och så vidare.

Nä det blir nog AB oavsett hur stort eller litet detta blir, om ingen kommer in och övertygar mig om något annat! :slight_smile:

1 gillning

Väldigt bra 5c, @Fickludd !

Varför inte testköra något av de program som finns. Många har bra mallar och guider.

Jag startade själv i försomras. I våras lånade jag flera Björn Lundens böcker om företagande,skatter, bokföring etc. på biblioteket och skummade igenom bara för att få en större bild, inte nödvändigtvis förstå eller komma ihåg allt. Skrev dock med lite av det viktigaste som jag inte visste. Detta gjorde att jag fick ett hum om vad jag senare borde hålla koll på eller ta reda på när jag startade. Sedan är ju Verksamt.se bra i början.

Funderar själv på att byta till AB efter att ha kört EF ett tag, just för att jag är lite nyfiken på detta med att låta vinsten stanna i företaget, ta ut utdelning mm. Inte så stor risk inom mitt område, men AB känns ändå intressant.

Ett steg i taget tar dig dit. Lycka till.

Som följk skrivit. Den löpande bokföringen gör du enkelt i något program när du väl lärt dig. Kör du allt i programmet blir det väldigt automatiskt också. Sedan kan du som flera skrev låta någon konsult gå igenom inför bokslutet. Programmen har samarbete med flera också.

Programmen har ju support också. Och på fb finns hjälpgrupper för allmän bokföring eller det specifika programmet du har valt. Har själv upplevt hur otroligt hjälpsamma folk är.

1 gillning

Kostar en redovisningskonsult 1500 kr per månad för några få transaktioner, så får du leta vidare.

Jag har aldrig förstått vitsen med att bilda AB rakt upp och ner, om man ligger under brytpunkten för statlig skatt. Känn dig för med enskild firma något år, eller två. Sedan går du vidare om företaget utvecklas i rätt riktning.

Som följk skrivit. Den löpande bokföringen gör du enkelt i något program när du väl lärt dig. Kör du allt i programmet blir det väldigt automatiskt också. Sedan kan du som flera skrev låta någon konsult gå igenom inför bokslutet. Programmen har samarbete med flera också.

Programmen har ju support också. Och på fb finns hjälpgrupper för allmän bokföring eller det specifika programmet du har valt. Har själv upplevt hur otroligt hjälpsamma folk är.

Absolut! Det löpande kan jag säkert lära mig, men såna där kluriga saker som sparar pengar åt mig, är jag nog mindre bra på att räkna ut!

För mig är det ganska betydelsefullt med separerad ekonomi. Har alltid tyckt att det är skönt och har till och med min buffert i annan bank än mitt lönekonto. Är för klåfingrig, helt enkelt.

Man kan ju vända på det: varför skulle jag ha EF istället för AB? Svårt att se så många fördelar med EF förutom att det möjligtvis är smidigare?

Du har ju ett separat konto, där “företagets” pengar hanteras. Jag ser inte problemet, men visst vi är alla olika.

Komplettering. Har du ett AB tillkommer en extra deklaration, och du måste göra ett bokslut som skall skickas till Bolagsverket. Kostnaderna för ett AB tenderar att bli större än vad man tror.

Är man osäker på hur verksamheten kommer att utvecklas, tycker jag gott att man kan börja som enskild firma. Du behöver inte ens registrera ditt firmanamn. Då sparar du den kostnaden.

Tar verksamheten fart är förstås ett AB att föredra.

1 gillning

Alright så om jag ska prova den tanken lite så kan man tänka att det är onödigt sett till att jag bara ska ha verksamheten på 20%, att tillkomma kostnader för ett AB (med redovisning osv) inte motiveras av hur mycket jag omsätter. Dessutom att jag kanske ångrar mig efter ett år och jobbar kvar i det offentliga på heltid. Då är det mindre krångligt med en EF. Är jag med dig då?

Lycka till med dina planer!

1 gillning