Aktiebolag vs. Enskild firma när man arbetar 20% i sitt företag

Som sagt en revision är bra att kunna, dvs inte bara kunna bokföra varje månad.
Men om jag förklarar denna fråga på ett mer begripligt sätt om det går åt pipan om något år, varför EF är en fördel . Denna fördel har inte AB om jag måste lyfta fram ännu en till skillnad, men gör detta mest för att hjälpa andra, att starta ett AB är inte alltid bästa lösningen.

Skulle man se efter något år att företaget inte är lönsamt längre , man vill avveckla, låt säga allt gick bra i början, det man kan göra med ett EF är att gå tillbaka i tiden med deklarationer ( 5 år bak) ändra och avsätta mer i ex periodiseringsfonder på så sätt sänka skatterna de bra åren och sedan återinföra dom sista åren det gått dåligt och kvitta mot ex underskott.
Detta är omöjligt och göra med ett AB.(AB är årsredovisningen låst direkt, går aldrig att justera) Förklarade resonemanget du inte hänger med på.

Intressant diskussion här i ”min” tråd. Inte säker på att jag förstår allt. Kan dock uppdatera att det blir AB. Har även sagt upp mig från mitt jobb så kommer börja på nytt ”day-job” som inte bara tillåter mig att driva egen firma vid sidan av utan rent av uppmuntrar mig och kommer med hjälpsamma tips. Allt sammantaget kommer jag alltså gå upp rejält i lön, få mer frihet OCH möjligheten att driva eget bolag som jag inte ens behöver plocka ut lön ifrån. Helt enkelt helt nya förutsättningar. Är så tacksam för den här podden och sidan som fått mig att tänka mer kreativt!

Men alltså till ämnet så blir det AB. Dels för att jag vill ha ekonomin separerad och det hela känns mer logiskt när jag inte vill ta ut lön från företaget. Tack för allt engagemang! Ska läsa igenom lite noggrannare när jag inte är på telefonen!

3 gillningar

Tänkte du fråga lite om skillnad och varför folk blir förvånade när du säger AB.
Om vi gör ett mycket enkelt exempel på belopp, dvs inga större avancerade avdrag med i bilden.
Ta AB , du får in 100000 kr första året ex moms, inga andra utgifter vs Enskild firma med samma belopp på 100000 kr, kör vi en “mycket” enkel räkne snurra på vad du sparar i AB eller på det egna kontot(EF)

Med EF så får du 72000kr kvar på konto efter skatter o avgifter, skattat och klart. Bara använda pengarna :smiley:
Med AB ,du sparar i företaget , då är bolagsskatten 20,6% idag 79400 kr sparade i företaget. men du kan inte ta ut pengarna utan tillägg på skatt.
Samma räknesnurra som EF men på AB då får du ut i handen 66000 kr
Uträkningarna är köra på samma sätt, samt utgångspunkt att du inte kommer över brytpunkten i lön, men det är få ensamföretagare som når brytpunkten, spec efter alla avdrag som finns.
Gav en lite förklaring till varför folk blir lite förvånade över att du nämner AB.

I EF bör man ha ett eget konto, på så sätt har man separera pengarna, du skriver sambo, ifall du undrar om det är en sambo egendom så delas inte dessa pengar eller företag.
Dom mer avancerade räkne skapen jag lagt fram om Kammarrätten och Olle handlar om att han utfört alla kostnader på AB som material o sådant , sedan bara fakturera sin timtid till AB via sitt enskilda som han har utnyttja avancerat skatte upplägg på så sätt fått ut beloppet utan att behöva betala skatt.
Varav beloppet skatteverket ville prova rättsligt var angivet inkl moms, men med en massa avdrag så behövde han inte betala skatt när han gjorde på detta sätt, men jag förstår skattehandläggaren som tyckte det var fel att det gick o göra på detta sättet.

Jag har EF och ska nå brytpunkten snart. Jag diskuterar nu att vara konsult, kanske på heltid. Har två mindre kunder också. Skulle du recommenderar ändå EF över AB? Eller både och?

Jag tänkte det kanske skulle belöna sig att fakturera min storsta kund från ett AB och förtsätta fakturera mina mindre kunder igenom min EF.

Eller bara kör med AB.

Kan jag medela dig?