Enskild firma, nått statlig inkomstskatt, vad göra?

God kväll,

Jag har sökt runt lite själv på ämnet här på forumet men inte lyckats hitta någon i samma situation som redan fått svar, men ursäktar om detta har besvarats redan någon annanstans.

Jag driver enskild firma och för 2022 slog jag i gränsen för statlig inkomstskatt. Hur gör jag bäst för att inte vetala allt för mycket skatt som jag inte får något för?

Bör jag behålla enskild firma och göra avdrag för individuellt pensionssparande och toppa pensionen eller är det bättre att bilda AB i stället och ta allt som överstiger gränsen för statlig skatt som utdelning och stoppa in i ett ISK som pensionsparande? Finns det andra upplägg som kanske är bättre?
Jag trodde aldrig att företaget skulle gå så här bra, så jag var ganska oförberedd på det här.

Det enda jag vill undvika är att låsa pengar alltför länge. Jag vill kunna komma åt pengarna om jag får t.ex. en cancerdiagnos som innebär något år kvar. Är 35 nu, så att låsa pengar till 65/70 känns dumt då så mycket kan hända innan dess. Läste att IPS går att ta ut vid 55 vilket känns lite bättre, men ändå riskfyllt.

Är det någon här i liknande/samma situation som vill dela med sig av sina tankar/sitt upplägg? Tacksam för alla svar!

Nästan ingen älskar att betala mycket skatt, men den statliga skatten finansierar statliga utgifter för sådant som nog även du använder.

5 gillningar

Fel av mig. Menar väl mest att den delen känns så osynlig. Roligare att betala skatt när man ser effekten direkt.

1 gillning

Periodiseringsfond, expansionsfond, räntefördelning. Googla det så får du se om det kan vara tillämpligt.

Om det är en tillfällig peak i omsättningen som gör att du slår i taket är expansionsfond troligen lösningen för dig. Om det däremot är mer permanent skulle jag kika på att flytta över verksamheten till AB i framtiden.

3 gillningar

Det ser ut att hålla i sig och faktiskt bli än lite bättre. Vad skulle du göra med AB?

Det är väldigt fördelaktigt med AB. Ta upp till statlig skatt + utdelning, vi pratar ändå över en miljon kronor per år med 20-30% skatt vilket är rätt svårslaget.

1 gillning

Jo det är klart bra med AB om man är intresserad av ännu högre uttag av pengar via utdelning nu. Utdelningsuttag är relativt förmånligt skattemässigt jämfört med löneuttag över brytgräns så att ta ut den nu då reglerna kan försämras är ingen udda tanke .AB drar en del extra kostnader men man minskar även personlig risk om företaget får problem. Jag tycker ändå att det är vettigt att avsätta en del för tjänstepension. Om man inte sätter av till tjänstepension som företagare får man jobba länge och får lite i pension. Klart vettigt att avsätta ca 15% av bruttolön upp till 50000 i månadslön och 35% på lön däröver tycker jag om man vill ha rimligt säkert pension på härad 100% från säg 65till 80 års ålder. Alternativt kan du ex delvis spara utdelningspengar på ISK. Större risk för försämringar även på ISK framöver.tror jag. Internationellt sett är beskattningen låg på ISK. Risk att den höjs igen.
Sverige är lite konstigt tycker jag när det inte finns ett rimligt förmånligt sätt att spara till pension enkelt för alla. Avdragsrätt finns om du inte får tjänstepension men försvinner om en enda krona avsätts av arbetsgivaren för anställds tjänstepension. Logiken där haltar kraftigt.

1 gillning

Lite synpunkter.

Något över brytpunkten för statlig skatt är inte hela världen. Gränsen för pension är lite högre.

Du bör väl ha en del Eget Kapital i firman. Då kan du utnyttja räntefördelning till 30 procent.

Pensioninsättningar är tveksamt. Du får betala särskild löneskatt på beloppet, 24,26 procent till absolut ingen nytta.

Avsättning till periodiseringsfond, bra om man har ojämna inkomster. Annars bara ett sätt att flytta problemet framför sig.

Slutsats. Bilda AB.

3 gillningar

Om det är mycket pengar över gränsen till statlig inkomstskatt så är det värt att göra om till AB och ge dig själv utdelning på beloppet över. Tror det är 25 000:- i dagsläget som insats för aktiekapital och lite pappersarbete.

1 gillning

Jag kör ett eget pensionsparande i ISK för att (mer än) kompensera saknad tjänstepension. Tänkte bara om det fanns bättre sätt. IPS verkar ju ganska fördelaktigt då man sparar oskattade pengar och sedan skattar dem som vanlig inkomst. Vet inte vilket som skulle vara mest fördelaktigt skattemässigt, men avsättningar till IPS hade ju tagit ner mig till brytgränsen och blir väl ungefär som löneväxling?

1 gillning

Som jag skrev tidigare. Varje avsättning till pension innebär en egenavgift på 24,26 procent. Denna egenavgift har det kuriösa namnet Särskild löneskatt.

Löneväxlar du får arbetsgivaren betala. Här drabbas du av denna.

Kommer du att långsiktigt ligga på nuvarande lönsamhetsnivå är ett AB förmodligen den absolut bästa lösningen.

1 gillning

Tack. Då får det väl bli AB framöver.

Är det ok att periodisera resultatet i enskild firma och återföra det till beskattning kommande år trots att firman är avregistrerad vid tillfälle för återföring? Verksamheten drivs då istället som AB.

Grattis! Jag var själv i din situation för några år sedan. Mitt tips är precis som andra att starta AB.

Om du sätter av max i periodiseringfond i den enskilda firman kan du ta med dig den in i ABt, vilket är himla lönsamt (tack vare att du minskar den statliga skatten här och nu och kan ta ut den som lågbeskattad utdelning sen. Avsättningen till p-fond i enskild firma är dessutom högre än i ABt). Det som krävs då är att du gör en kontantinsättning på p-fonderna in i ABt.

Tack för tipset. Jag velar lite fortfarande då jag bara hamnade 4tkr i månaden över gränsen. Så med arbetsgivaravgift som är högre än de sociala avgifterna och förlorat avdrag på de första 200tkr (om jag förstått det rätt) så kommer det mer eller mindre vara sak samma rent pengar i fickan-mässigt.

Är inte så pepp på all extra administration också för att eventuellt spara någon tusenlapp. Jag får se om 2023 års resultat blir så mycket högre att det verkligen lönar sig att ombilda. Sen kan ju brytgränsen höjas också. Det känns som att man bör överstiga den med runt 150 tkr om året för att det ska vara värt att krångla.

Jag har inte heller någon nämnvärd risk i företaget då allt jag behöver är en dator, så det extra skyddet AB ger är inte lika lockande som för många andra.

Visst är det en mindre skillnad mellan egenavgifter och arbetsgivaravgifter, men jag upplever ändå att AB vida överstiger EF. Kommentaren om förlorat avdrag på 200 tusen förstår jag inte.

Vad menar du då? Om du har en omsättning lägre än 3 millar så är det fortfarande “vanlig bokföring utan krav på revisor”.

Avdragsmöjligheterna i ett AB är så mkt bättre map personalkostnader, julklapp, friskvård, natura förmåner etc jmf med EF.

Den stora fördelen är dock att man kan skatteplanera bättre. När jag hade EF så var i stort sett min enda möjlighet att avsätta till p-fonder. Idag kan jag på kronan bestämma hur mkt som ska beskattas och hur mkt jag vill ta ut i lön.

Möjligheten till lågbeskattad utdelning är väldigt förmånlig.

Men… om du inte känner att det är din grej så är det så. Jag tänker inte övertala dig. :slight_smile:

Jag menade att avgifterna på inkomster upp till 200 tkr endast är runt 21,5 %i EF. Det verkar vara raka 31,4 % i AB om jag inte missförstått. Där är väl ett grundavdrag också på 14 eller 15 tkr som bara är för EF?

Så om jag inte tjänar över 35 tkr på att kunna ta utdelning så blir EF billigare.

Angpende administrationen så avser jag årsstämmor och styrelser och sådant. Det är säkert inte alls så jobbigt som jag föreställer mig, men det lockar ju inte i alla fall.

Jag ser absolut fördelarna med AB. Jag tror vara att jag bör tjäna lite, lite mer över brytpunkten för att det ska vara lönt. Jag kan ju lägga i periodiseringsfond så länge och ta med mig till AB:t när det blir dags. Har just nu 780 tkr i vinst och tänker att 900 tkr/jämna miljonen är där det verkligen lönar sig stort.

Tänker jag fel? Var gick sin smärtgräns där du bestämde dig för AB?

Det finns inget som hindrar att du har både AB och EF så kan du dra nytta av båda. Jag kollade med skatteverket och det är okej att fakturera ditt AB från ditt EF förutsatt att EF sålt konsulttimmar till AB.

Min uppfattning (räknade för några år sedan) är att du skall över 750.000 i överskott per år för att du skall överväga AB såvida du inte har riskuppdrag då du i EF är personligt ansvarig. De första 6 åren kan du ju dock fylla dina periodiceringsfonder i EF och då är det ju först över ca 950.000 i överskott som du slår i taket för statlig skatt då periodiseringsfond på 30% puttar skatten framåt.

1 gillning