Erbjudande om att starta eget, vad är bäst?

Hej vänner & kloka medlemmar!

Jag är en 21 åring som påbörjat mitt första år på en civilingenjörsutbildning men har mångårig arbetslivserfarenhet sedan innan och arbetar även lite vid sidan hemifrån för en bank. Till min frågeställning: Jag har fått kontakt med ett bolag som vill värva mig till en tjänst med timlön och där jag får bestämma tider etc helt själv, arbetsbelastningen kommer inte onödigt krävande och jag överväger att tacka ja till erbjudandet.

Däremot vill detta bolaget att jag fakturerar dem för timmarna jag arbetar via enskild firma/frilanstjänst/eller dylikt. Jag har noll erfarenhet av företagande (hittills) vilket gör att jag nu vänder mig till alla er kloka människor här. Preliminärt kommer jag att fakturera för ca 9000 tusen i månaden, men kommer med tiden att kunna fakturera mer.

Som jag förstår det har jag tre val:
(1) Starta enskild firma:
Nackdelar:
Behöver sköta bokföring (vilket jag inte gjort tidigare).
Oklart ifall det är bäst skattemässigt (har försökt läsa på här i dagarna, om jag förstår det skattar man liknande eller t.om mer än om jag hade varit anställd(?)

Fördelar:
Behöver sköta bokföring (Kul och lärorikt att få testa på detta!, säkert bra erfarenhet)
Slipper betala avgift till frilanstjänst

(2) Frilanstjänst
Nackdelar:
Relativt dyr avgift (6% av fakturerat belopp)
Jag lär mig inget om bokföring eller att driva eget

Fördelar:
Slipper bokföring, betala egenavgifter etc etc
Praktiskt

(3) Starta eget AB:
Jag vet att många här nog rekommenderar att starta ett eget AB istället för enskild firma, var dock osäker på om det skulle vara värt det med tanke på att det är vid sidan av studierna och att jag inte kommer fakturera stora belopp inledningsvis.

Fördelar:
Kan spara utdelningsutrymme och alternativt ta ut pengarna som utdelning senare (behöver inte pengarna nu).
Troligtvis mest skattemässigt fördelaktigt
Kan ha kvar AB:t ifall jag vill arbeta med annat senare eller konsulta, etc etc
Lärorikt

Nackdelar:
Revisorskrav?
Tillkommer en del extrakostnader som företagskonto, och annat man ska ha om man har AB.

Där var mina tankar och funderingar, och också hur läget ser ut. Jag behöver inte pengarna som lön utan kan spara i AB:t, samtidigt är jag novis inom allt detta och tar gärna emot era funderingar och kommentarer!

För denna relativt lilla tjänst känns 6% som en bra deal, tror inte du kommer undan billigare ifall du ska täcka kostnader kring bokföring. Trivs du och uppdraget skulle växa hade jag övervägt eget bolag.

3 gillningar

Börja med frilandstjänst å senare med enskild firma när du är mer varm i kläderna å känner dig redå …

1 gillning

I både fallet enskild firma och AB kan du självklart hyra in en redovisningsekonom som gör bokföringen åt dig, du behöver inte göra själv. Sen kanske det kostar mer än det smakar för en liten firma med låg omsättning. Som du själv säger är det ju också bra att förstå vad man gör där, och då kan man lika gärna göra det själv.

Revisor (dvs en extern person som granskar bokföringen så att bolagets ledning inte lurar ägarna, i första hand) behöver du inte förrän bolaget blir långt större än en enmansfirma för en sidoverksamhet.

Att börja med en faktureringstjänst är väl en smidig sak tills du vet om du vill köra vidare, men sen tillhör också jag de som tycker att ett AB är rätt väg att gå hellre än enskild firma. Ett AB är mer på riktigt och du separerar privatekonomin från bolaget på ett tydligare sätt i många fall. Ja, det är vissa kostnader med att driva bolag (bank, ev bokföringsstöd, ev bolagsförsäkring etc) men då får du väl fakturera några timmar till så täcker det det hela.

Eftersom du pluggar antar jag att du har koll på hur mycket du får tjäna innan det påverkar det studiestöd du eventuellt får från CSN? Ett AB kanske ger dig större friheter där med.

3 gillningar

Du ligger precis på gränsen där det kostar ungefär lika mycket att driva ett AB och att använda en frilanstjänst.

Som frilansare så slipper du huvudvärken med administrationen. Bättre att satsa den energin på studier och ditt yrke istället, tycker jag. Dessutom är du i början på din karriär och vet inte om timuppdrag är något för dig.

I första hand skulle jag föreslå frilanstjänst.

Om du jobbar länge på det här sättet och att det går över till heltid så är det värt att bilda ett AB.

Jag skulle också rekommendera ett studentmedlemskap i Sveriges Ingenjörer. Deras lönestatistik kan du använda för att ta ut rätt lön i dina uppdrag.

1 gillning

Tack för alla kloka råd och tankar! Ifall jag tackar ja till erbjudandet kommer jag börja med att använda frilantjänst för att testa, sen får jag utvärdera vad som är rätt när jag är varm i klädern!

1 gillning

Jag har drivit redovisningsbyrå (nyss sålt) Jag har drivit enskild firma och ett flertal AB och är väl allmänt nördig på området.
Vad man ska välja beror på flera olika faktorer och det går nog inte att ge något generellt råd som gäller alla. Du kan förstås börja med frilandstjänst som du säger men utifrån det jag utläser om dig i ditt meddelande så tror jag absolut att du kan gå på eget direkt.
Med de skatteeffekter som finns så blir skillnaden tydligt större än de 6% som du får betala i avgift till frilandstjänst.

Jag skulle rekommendera dig att starta en EF.
Så länge du inte behöver låna pengar i företaget, anställa någon eller har ett resultat som överstiger en rejäl heltidslön så skulle jag säga att fördelarna i EF överväger AB. En EF är också relativt enkel att avsluta.

I en sådan verksamhet som du beskriver är den löpande bokföringen enkel att lära sig, sen rekommenderar jag att ta hjälp med bokslut och deklaration. En bra redovisningskonsult lär dig grunderna på ett par timmar.

2 gillningar

This! Om du ändå ska testa egen låda så är det lika bra att dra av plåstret direkt.

Underskatta inte detta. Om du inte är säker på att du inte kommer bli egenkonsult i framtiden, om du har drygt 25 000 kronor att avvara och om du har visst intresse av att lära dig nya saker (redovisning, främst) tycker jag du ska köra på aktiebolag direkt. Blir du senare egenkonsult som civilingenjör lär du få nytta av fem-sex-sju års sparat utdelningsutrymme.

1 gillning

Om du väljer att använda en faktureringstjänst så kan jag rekommendera https://workamo.com/ som jag använt för fakturering av lite sidojobb, fungerar bra och avgiften är 3%

1 gillning

Jag hade valt någon typ av faktureringstjänst, vilket jag själv tidigare gjorde under några år. Det kostade mig 5% av min nettoinkomst och jag slapp bokföring och annan administration, vilket gjorde att jag kunde koncentrera mig på viktigare saker.

1 gillning

Ifall du ska ställa alternativen mot varandra bör du först vara på det klara med vad som gäller. I nedanstående har jag antagit att du har intäkter på 9 000 * 12 = 108 000 kr per år och att du inte har några övriga kostnader. Jag har antagit att din kommunala skattesats inkl. begravningsavgift är 31,758 procent och att du inte har några övriga inkomster från tjänst.

Frilanstjänst:
Jag antar att de drar av 6 % av det du fakturerar och sen betalar ut en lön på det som återstår. Det innebär att 108 000 - 6 % = 101 520 blir kvar. Efter att arbetsgivaravgifter betalats blir då bruttolönen 101 520 / 1,3142 = 77 248 kr. Skatt på lönen blir 6 231 kr och din nettoinkomst blir 71 017 kr

AB:
Vid utbetalning av hela vinsten i lön blir återstående bruttolön efter att arbetsgivaravgifter betalats 108 000 / 1,3142 = 82 179 kr. Skatt på lönen blir 7 197 kr och din nettoinkomst blir 74 982 kr.

EF:
Resultatet från verksamheten efter avdrag för egenavgifter blir 108 000 - 19 351 = 88 649 kr. Det innebär en slutlig skatt inkl. egenavgifter på 27 830 kr. Nettoinkomsten blir då 108 000 - 27 830 = 80 170 kr.

Ovanstående visar alltså följande nettoinkomst per alternativ
Enskild firma 80 170
Aktiebolag 74 982
Frilanstjänst 71 017

Så mest pengar får du behålla med enskild firma. När det gäller AB kan du istället för lön ta pengarna som lågbeskattad utdelning, men med gällande förutsättningar skulle det ge mindre pengar i nettoinkomst, med andra förutsättningar skulle det kunna förändras.

När det gäller att fondera pengar osv för att skjuta fram skatt finns det egentligen inget som går att göra i ett AB där motsvarande inte går att göra i EF.

Det finn en uppfattning att bokföring är tråkigt, jag tycker att det är jättekul och medför att man har mycket bättre koll på sin ekonomi, kör man enskild firma bör man ha ett bokföringsprogram som löpande visar hur mycket skatt man är skyldig, annars finns risk att man spenderar pengar som man sen inte har när skatt ska betalas.

1 gillning