Hej vänner & kloka medlemmar!
Jag är en 21 åring som påbörjat mitt första år på en civilingenjörsutbildning men har mångårig arbetslivserfarenhet sedan innan och arbetar även lite vid sidan hemifrån för en bank. Till min frågeställning: Jag har fått kontakt med ett bolag som vill värva mig till en tjänst med timlön och där jag får bestämma tider etc helt själv, arbetsbelastningen kommer inte onödigt krävande och jag överväger att tacka ja till erbjudandet.
Däremot vill detta bolaget att jag fakturerar dem för timmarna jag arbetar via enskild firma/frilanstjänst/eller dylikt. Jag har noll erfarenhet av företagande (hittills) vilket gör att jag nu vänder mig till alla er kloka människor här. Preliminärt kommer jag att fakturera för ca 9000 tusen i månaden, men kommer med tiden att kunna fakturera mer.
Som jag förstår det har jag tre val:
(1) Starta enskild firma:
Nackdelar:
Behöver sköta bokföring (vilket jag inte gjort tidigare).
Oklart ifall det är bäst skattemässigt (har försökt läsa på här i dagarna, om jag förstår det skattar man liknande eller t.om mer än om jag hade varit anställd(?)
Fördelar:
Behöver sköta bokföring (Kul och lärorikt att få testa på detta!, säkert bra erfarenhet)
Slipper betala avgift till frilanstjänst
(2) Frilanstjänst
Nackdelar:
Relativt dyr avgift (6% av fakturerat belopp)
Jag lär mig inget om bokföring eller att driva eget
Fördelar:
Slipper bokföring, betala egenavgifter etc etc
Praktiskt
(3) Starta eget AB:
Jag vet att många här nog rekommenderar att starta ett eget AB istället för enskild firma, var dock osäker på om det skulle vara värt det med tanke på att det är vid sidan av studierna och att jag inte kommer fakturera stora belopp inledningsvis.
Fördelar:
Kan spara utdelningsutrymme och alternativt ta ut pengarna som utdelning senare (behöver inte pengarna nu).
Troligtvis mest skattemässigt fördelaktigt
Kan ha kvar AB:t ifall jag vill arbeta med annat senare eller konsulta, etc etc
Lärorikt
Nackdelar:
Revisorskrav?
Tillkommer en del extrakostnader som företagskonto, och annat man ska ha om man har AB.
Där var mina tankar och funderingar, och också hur läget ser ut. Jag behöver inte pengarna som lön utan kan spara i AB:t, samtidigt är jag novis inom allt detta och tar gärna emot era funderingar och kommentarer!