Kommer du även plocka lön av de pengarna? Hur mycket räknar du har kvar efter du skattat på vinsten?
Fördelen med ett AB är att ta du kan ta en utdelning varje år (eller spara för det årligen om du inte tar ut ett år, med din K10:a).
Utdelningen kan ske på 2 sätt.
Ett schablonbelopp. Har inte siffran i huvudet men tror den är strax över 200K 2025.
50% av det du betalat ut i lön. Så om du plockar ut 50k/mån så har du alltså 300K du kan ta i utdelning.
Du betalar bara 20% på utdelningen.
Min filosofi är att jag maxar alltid min lön upp mot brytpunkten samt jag maxar löneutdelningen varje år. Brukar bli 200-240K som går direkt in på Avanza.
Välkommen till forumet!
Vad spännande med att du ska starta företag. Vill du visa din uträkning? Du säger att enligt din uträkning med olika kalkylatorer så blir det mer pengar över med EF. I ett AB så kan du ta ut en stor del av omsättningen som vinst till 20% skatt, snart 4 IBB. Det är lägre än alla löneskatter.
Jag blir irriterad när det påstås att AB är det bästa för någon som ska börja med eget, det är absolut det sämsta i TS fall.
Vad finns det för avtal/kundunderlag till det du påstår att du ska fakturera?
Hur länge tänkte du arbeta som konsult?
Vad är dina framtidsplaner och vad är anledning till att du vill ha en så värdelös lön?
Tänkte du arbeta tills du dör eller pensionssparar du privat? Med den lönen kommer du förmodligen ha lägsta pension, om man utgår att pensions läget är som idag eller (troligtvis) sämre i framtiden.
Startar man AB och sen tröttnar, då har man kvar en surdeg som kostar pengar varje år. Har man tur kan man sälja det men det kommer sluta i en minus affär.
Ska du göra en större investering på runt miljonbelopp? Starta AB och börja spara pengar i bolaget.
Ska du bara ta ut lön under eller strax över brytpunkt? EF och inget annat alternativ.
Anledningar till detta:
Enklare bokföring, lägre skattesats, billigare redovisningskonsult, billigare att starta upp, enklare att starta upp, vill du inte fakturera något år för du blir anställd? Inga problem, ”bokslut” görs med inkomstdeklarationen.
Anledningar till att välja AB?
Högre omsättning och chanser att nå vinst på långt över brytpunkt
Höga omkostnader där du riskerar att gå i konkurs
Argumentera gärna emot om någon tycker annorlunda.
EF!! 20*12. 240 ut och prel 240 i egenavgifter i skatt 480 tkr.
Ca 120 över till kostnader i enskild firma, försäkringar redovisning och kanske en del inköp.
Överlikvid spara i företaget möjlighet till positiv räntefördelning, spara i expansionsfond, kunna skatta fram till brytpunkt för skatt alt hösta SGI.
Att ha AB för att kunna ta ut utdelning är ju bara värt något om man kan ta ut lön upp till brytgränsen/skiktgränsen för statlig skatt. Den är i år på 625 800. För företaget skulle en sådan lön kosta 822 426kr (pga arbetsgivaravgift på 31,42%). Det verkar ju som att du ligger en bra bit under det.
Man kan ju ta ut utdelning ändå även fast man ligger under gränsen för statlig skatt, istället för lön, vilket kan verka bra, för man skattar då bara bolagsskatt + 20% kapitalskatt… men om man ligger under brytpunkten så går man miste om allmän pensionsavsättning och SGI, så det som verkar som att man “sparar pengar” för att man till synes betalar mindre skatt, är egentligen en förlust. Räknade på det där för länge sedan, kanske räknade jag fel men såhär fick jag fram det, för 1000 kr bruttolöneökning (alltså 1342kr i kostnad för företaget) skulle man spara ca 130kr i skatt om man istället med dessa 1342kr betalar bolagsskatt och tar utdelning på det som blir kvar. Men man skulle gå miste om 185kr i allmänna pensionen, så egenligen minus 55kr alltså (dock ska man ju skatta på ens framtida pension också så ekvationen kanske är mer komplicerad än så). Samt att ens SGI blir sämre om man tar utdelning istället för lön.
Finns väl andra för-/nackdelar med AB jämfört med EF, de aspekterna har jag dålig koll på, men en av de främsta skälen som konsulter kör AB är ju just för utdelning, vilket inte verkar vara fördelaktigt för dig
Ja precis, överhängande argument verkar luta åt att det är nästintill bara fördelar med EF i min situation.
Ifall jag skulle ta på mig fler uppdrag i framtiden och omsättningen ökar till 1,5mkr så är det kanske läge att gå över till AB, men jag tror att det blir EF för mig nu.
Men om man drar in summorna han talade om samt ta ut lön på 20tkr är det väl bättre med AB om man ska bygga kapital i bolaget?
Samt vad är svårare med själva bokföringen i ett AB?
Visst ska man in med årsmöte samt årsredovisning, även löneunderlag. Men det lilla jag betalar extra för det nu när jag har ab mot enskild tycker jag väger upp mot utdelningsutrymme samt andra förmåner.
Förmåner som friskvård och julklapp till mig och sambon sänker dessutom privata levnadskostnader med ca 10tkr per år för oss.
Ska man ta ut dom 10tkr ur en enskild så täcker det dom ökade redovisningskostnaderna.
Argumentet att det är lättare att lägga ned en skild firma är dock säkert sant!
Enkelt räknat kostar det företaget 1 mkr/år att ta ut lön upp till brytpunkt, kanske någon symbolisk summa i tjänstepension, bokföring och andra mindre kostnader. Har man lägre omsättning än så finns ingen anledning att driva det som AB. Har man högre omsättning så är det utdelningen som är uppsidan. Att avsluta verksamheten i ett AB är inte ett dugg svårt, man säljer bolaget till ett lagerbolagsföretag för kassan minus några tusenlappar.
Började själv med enskild firma å tänkte senare starta AB, men va mer jobb än va jag ville lägga ner på de… Hade enskild firma i 33 år utan att ändra till AB…
Upplägget va att jag skulle haft 3 st AB, ett produktions bolag som drog in de största delen av pengarna… Ett fastighets bolag för huset jag bodde i samt hade verksamheten i… Ett maskin uthyrnings bolag som ägde maskinerna…
Tanken va att produktions bolaget skulle betala hyra för maskinerna samt hyra av lokalen å tjänstebostaden… Allt de skulle kräva en massa kontors arbete för mig, men de ger ingen inkomst… Produktionen ger inkomst…
För mycke onödigt jobb som jag såg de, dygnet har bara 24 timmar…
Man kan ju göra utdelning antingen baserat på lönen, 50% det du betalat dig själv under året. Eller ett schablonsbelopp som är lägre och strax över 200K i år - ej baserat på lön.
Säg att man gör en K10 och vill spara sin utdelning för man inte har tillräckligt med kapital just nu att göra utdelningen, som dessutom inflationsjusteras med åren. Jobbar du 5 år och sparar utrymmet så kan du i framtiden ta ut runt 1 miljon i utdelning till 20% i skatt.
Det förutsätter ju att omsättningen finns där för det, men bara för man omsätter lågt i dag så betyder ju inte det man gör det framöver och senare i karriären.