Om du tar ut allt i lön är det säkert bättre för stunden att köra EF.
Tänk på att om du har inkomster på annat håll så slås dom ihop med dina från enskilda gällande brytgräns för statlig skatt.
Har du planer på att köra eget länge? Samt börja jobba fler timmar eller ta högre betalt för att fakturera mer än 55tkr per månad?
Något som också är värt stt tänka på, är beroende på branch om du kan göra ett sådant fel att bolaget krävs på pengar som bolaget inte har råd att betala. Med ett AB så kan du försätta det i konkurs och du som privatperson är oftast inte skyldig att betala något.
Denna diskussion kommer ofta upp och om någon som läser detta är kunnig får ni gärna visa hur mycket man “tjänar” på EF kontra AB vid inkomst 660tkr i vinst före redovisningskostnader.
Samt hur mycket större kostnaderna för redovisning blir i ett AB om man lejer bort allt.
Jag tror att jag i mitt bolag betalar ca 4tkr för årsredovisning, årsmötesprotokoll, deklaration.
Sedan vilka förmåner man får i AB som man inte får i EF. Typ friskvård, utdelningsutrymme till framtiden osv.
Ni glömmer bort att med enskild firma skattar man på all överskott efter egenavgifter och har ingenting med lönen dvs eget uttag att göra. Jag själv startade med EF men valde senare starta AB när inkomsterna ökade. Om du vet mer med säkerhet att du kommer ligga under 0.8 mkr så funkar EF absolut och är varken bättre eller sämre. Bokföringen är typ samma och knappt någon skillnad. För att dra ner på skatten (tillfälligt i 6 år framåt) så kan man använda periodiseringsfonder. Nackdelen att dra ner för mycket på överskottet är att du får lägre allmän pension och SGI. Med dina summor så skulle jag välja enskild firma.
Det kommer ligga på kring 55k / månad, absolut kommer det kanske ökas med tiden - men det är osäkert vad som kommer längre fram t.ex anställning istället eller flytt utomlands etc…
Så EF är nog bäst för mig just nu.
Men håller med dig, ifall någon är kunnig och kan räkna ut vad man får ut efter Skatt / egenavgifter med 660k i vinst vore toppen!
Enligt kalkylatorer online så verkar det bli omkring 35k netto / månad
Det verkar konstigt att inte ha några kostnader i verksamheten, du kanske behöver ha en dator, skrivbord, milersättning, kaffe, frukt, branschtidningar, mobiltelefon etc.? Du vill ju inte använda skattade pengar för sådant.
Ca 35.000kr netto i EF. Kollade vad 41.850 kr blir i skattetabell 35, det blir 31.800 kr ungefär så ca 3.000kr lägre skatt med EF jmf med AB. Bruttolönen = 660.000 / 1.3146 / 12 mån. Exakt vad det blir beror förstås på en massa parametrar (var man bor, medlem i svenska kyrkan osv)