Hej,
Är i process med ny arbetsgivare som chef och delägare. Bolaget är danskt och har inget säte i Sverige.
De erbjuder initialt 60.000 i fast lön samt warranter
Min fråga är om jag hellre ska fakturera lönen(plus sociala och semesterersättning) via mitt svenska AB eller ta som lön (då de kan betala lönen via en tjänst)
Jag kör kunna fakturera 60000 plus sociala o semester vilket motsvarar 88.000 kr/mån.
Ingen tjänstepension ingår.
88.000 motsvarar 1056000 kr/år.
Jag kan leva på en lön under brytgräns (540700kr/år) och ta utdelning. Tar jag ut denna lön från mitt bolag och betalar skatt och semesterersättning kostar det mitt bolaget 540.7001,31421,12= 758000
Vinst i bolag = (1056000-758000)= 300.000 = 240000 efter skatt.
Utdelning enligt 3:12 = 187500= 150.000 i netto efter skatt
Kvar i AB: 240.000-187500= Cirka 62000kr
Min lön via mitt bolag 34400 kr/mån netto
Utdelning delar i 12 månader= 150.000/12=12500
Totalt 34400+12500= 47.000 i netto
Detta motsvarar lön på 70.000 i månaden istället för det som arbetsgivaren betalar 60000.
Samt att jag behåller 62.000 i vinst från bolaget.
Nackdel är att A-kassa (och allmänpension )vid arbetslöshet skulle räkna på lönen 540.000 kr/år istället för 720.000 kr/år om jag fått det dom lön istället
Hej
Jag hade nog räknat om med nya brytpunkter för 2022. IBB är höjt och då hade jag räknat med runt 47748 kr/ månad istället.
Sen bör väl inte a-kassan påverkas mycket om du inte har andra försäkringar då A-kassan har ett tak, eller?
Om du tror på bolaget och de inte säger upp avtalet med ditt bolag inom kort så skulle jag personligen kört via ett bolag.
Vid anställning har du uppsägningstid.
Vad tror du bolaget i sig tycker om ett upplägg via ett AB du äger?
De kanske vill ha dig som anställd så du inte hittar annan kund och sticker inom kort?
Du kan använda dig av huvudregeln istället och få ut resterande belopp. Däremot kanske du ska räkna med att bolaget inte är gratis att driva. Minimum blir ju utgifter för bokföringsprogram och bankkonto.
Glöm inte att även väga in fördelarna. Att exempelvis ta en laptop på bolaget istället för privat gör en stor skillnad i plånboken.
Ska du köra via eget AB bör du även ha överenskommelse på plats om vad som gäller för utgifter typ tjänsteresa, traktamente etc, hur ska det faktureras?
Hur är det med utrustning, dator, mobil, SIM kort, abonnemang av Office 365 eller liknande.
Finns så mycket fördelar med eget bolag, så länge du är trygg med uppdraget hade jag kört på det.
Värt att nämna är dock att du som företagare hänger löst på ett annat sätt, lätt att bara sluta anlita ditt konsultbolag.
Glöm ej räkna med övriga kostnader i bolaget, en hel del tillkommer i försäkringar, redovisningstjänster osv. Det bör du rimligen räkna med och därefter justera ditt fasta månadsbelopp.
En annan nackdel är att du med fåmansbolag kan ha svårare att få bolån osv. Åtminstone första åren innan du visar en stadig vinst/lön.
Hur som helst, lycka till och hoppas det löser sig med eget bolag!
Har du tänkt hur du skall göra kring pension? Som svensk boende i Sverige men anställd i Danmark är din TJP nämligen skattebefriad. Dessutom kan man sätta av 15% eller 20% av bruttolönen till TJP. Helt skattefritt. Kolla upp PAL-skat, den ligger på 15,3% just nu och den kan du bli befriad från via ett snabbt mejl om du blir anställd.
Med en lön på 60k, kan du skattefritt sätta av 12k till TJP. Det kvarvarande skatteunderlaget för lön är då 48k minus småposter. Med diverse avdrag kommer du ned under brytgränsen för statlig skatt.
552,5k är brytpunkt för statlig skatt. Allt över detta är det 52% skatt på. Allt upp till denna brytpunkt är det 37% skatt på.
Med en lön på 60k och TJP på 12k är det 48k per månad du skall betala skatt på. Kör du över bron med bil alla arbetsdagar och bor cirka 50km från arbetsplatsen får du 54k i avdrag. Det avdraget är inte krona för krona, utan kräver viss skatt för att kunna tillgodoräknas fullt ut. Säg du kommer ned på 45k per månad i lön du skall betala skatt på.
60k + max TJP = 540k i bruttolön, 200k i skatt = 340k i bruttolön med 144k inbetalt till TJP
60k utan TJP = 720k i bruttolön, 291k i skatt = 428k i bruttolön med 0k TJP
I allt en skillnad på 56k DKK per år (just nu 77k SEK).
Har jag förstått rätt att detta gäller för när man är beskattad på inkomsten i sverige?
För när man är beskattad i Danmark antar jag att man är “fast” i deras pensionssystem.