Hade 64000kr utan pension innan jag gick över som egen.
Har senaste året vart egenföretagare med en kund där jag fakturerar 965kr per timme med ett maxtak på 160h per månad.
De vill nu ha över mig som anställd och erbjuder 95000kr + 6,5% pension(6veckor semester).
Förstår att detta är en dålig deal i och med att jag kommer över inkomsttaket samt tappar möjligheten för utdelning etc men hur dålig är dealen? Är 31år.
Det är en väldigt låg pension sett till lönen. Nu är det långt från “vanliga” löner men ett vanligt upplägg är 4,5 % upp till 50k/mån och 30 % över detta.
Det hade motsvarar 16,5 % totalt för en lön på 95k. Värt att ha i beaktning.
Dubbelkolla detta, brukar vara 30-32 % (beroende på flexpension) över brytpunkten hos svenska bolag. Den som hanterar anställningen kanske inte har full koll på hur ekonomiavdelningen kommer sköta pensionen.
Du måste väga in anställningstrygghet och andra förmåner för att göra en rättvis jämförelse. Kanske inte är en så dålig deal trots allt?
Jag hade dock själv fortsatt som egen ,om det hade varit en möjlig väg, då jag inte bryr mig mycket om anställningstrygghet. Har man redan ett rejält kapital i ryggen möjliggör det ett större risktagande på andra fronter i livet.
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade om hur det går.
Är det 95K svenska eller danska kronor? (Mtp danskt företag i grunden…).
Om det är danska kronor låter det totalt sett OK. Även om tjänstepensionen är dålig blir totalen bra.
Är det svenska kronor är kanske lönen ok men tjänstepensionen som tidigare nämnts usel. Som tidigare sagts, kolla om insättning på 6,5% gäller hela lönesumman eller om det är högre insättning på lönedelar över pensionsgrundande inkomst (ca 54167:-/mån). “Standard” på tjänstepensioner i kollektivavtal är (även för “arbetare, knegare”) 4.5 - 6 % på lönedelar upp till pensionsgrundande inkomst och 30% på lönedelar över pensionsgrundande inkomst.
Kolla vilka valmöjligheter du har för tjänstepensionen. Är det något “hopsnickrat” med ett försäkringsbolag eller förvaltare med små möjligheter att göra egna val är ju det också en klar nackdel. Kanske ingen möjlighet att välja låga avgifter, vilket är extra viktigt när du är så ung! Du har ju typ 35 år kvar till uttag och sen kanske 10-20 års uttagstid… Förutsatt att du nu har möjlighet att välja uttagstid…?
Är villkor för tjänstepensionen bra med bra valmöjligheter, låga avgifter och flexibel uttagstid samt “normal” storlek på avsättning kan det vara ett ok erbjudande. Det är ju trots allt både för och nackdelar med att vara både egen och att vara anställd….
Gör en klassiker när du kollat upp fakta om tjänstepensionen: lista upp alla “plus” och alla “minus” och se vad som överväger.