Hej! Har planer på att börja som egenkonsult & har börjat fundera på hur det ser ut med inkomster & kostnader som egen. Jag har därför gjort ett eget räkneexempel och undrar ifall jag har tänkt rätt?
Kolumn 1
Kolumn 2
Kolumn 3
Timlön Eget AB
550
Antal timmar per år (5v semester + 1 vecka sjuk, 47v jobbade)
1840
(40h per vecka * 46 fakturerbara veckor)
Omsättning per år
1012000
(1840*550)
Månadslön
49000
Årslön uttag brutto
588000
(49000 * 12 månader)
Årslön netto
442020
(taget från skatteverket nettolön * 12)
Totala intäkter per år
1012000
(samma som omsättning ovan)
Företagskostnader per år
Lön
588000
Arbetsgivaravgifter (lön gånger 31.42%)
184749,6
(588000*0,3142)
Pension
36000
(3000kr per månad * 12 månader), vet inte om detta är för mycket?
Övriga kostnader (försäkring, material, telefon, dator?)
30000
kommer förmodligen inte har några övriga kostnader än bokio och försäkringskostnader via banken.
Totala kostnader per år
838749,6
Vinst (totala intäkter - totala kostnader) per år före skatt
Du har ju summerat din nettolön och nettot som blir kvar i bolaget. Det blir ju lite fel.
Ta bort sista raden och förtydliga att nettot sparas i bolaget
Tack för din input! Jag tänkte inte på de röda dagarna. Google säger dock 13 röda dagar per år?
Jag har beräknat bankavgifter, redovisningsprogram osv under “övriga kostnader” vilket jag inte tror överstiger 2500kr per månad. Kommer inte ha någon redovisningskonsult, det fixar jag nog själv.
Skulle någon kunna hjälpa mig förstå varför man vill ta ut lön till brytpunkt?
Vore det inte mest fördelaktigt att ta ut utdelning istället för lön?
För lön beskattas runt 33% medan utdelning beskattas 20%? Således borde det vara mest fördelaktigt att ta ut så lite som möjligt och sedan ta ut motsvarande summa som återstår till brytpunkten i slutet av året som utdelning. Eller tänker jag fel?
”Varje år avsätts 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst till den allmänna pensionen. Den största delen, 16 procentenheter, går till inkomstpensionen. Resterade del, 2,5 procentenheter, går till premiepension.
Det finns ett inkomsttak i den allmänna pensionen. År 2024 får du inga pensionsrätter på inkomster över 615 000 kronor i årsinkomst eller en månadsinkomst på 51 200 kronor. ”
Och du bör ta ut lön för att upprätthålla en vettig SGI nivå.
Ok så om jag förstår det rätt är incitamentet till att ta ut lön upp till brytgränsen för att maximera allmänpension? Borde det inte bli bättre om man avsätter det via företagskontot istället?
Nej det stämmer inte. Lön betalas ut från företagets bruttointäkt.
Utdelningen betalas ut från företagets nettovinst efter skatt denna är 20,6% för 2024
Så kvar blir
(1,00 -0,206) X ( 1,00 - 0,2 ) . Det ger 36,5 % skatt från företagets bruttointäkt på lågbeskattad utdelning…
Man kan utreda hur mycket av arbetsgivaravgiften som kan anses vara “skatt”. Dvs du får inget ytterligare för dom pengar du betalar.
Pensionsmyndigheten säger att ca 17,21 % av dom 31,42 % i arbetsgivaravgift går till din pension. Dom pengarna kan man dock säga placeras väl konservativt och halvvettigt om man har långt kvar till pension. Dvs jag skulle inte anse att du “får fulla rimliga avkastningen av dom i framtiden”
Låt oss leka med tanken att säg dom inbetalade 17,21 % är ekvivalent med 10% om du fått placera det beloppet fritt över lång tid.
Då kan vi kalla dom övriga 21,42% arbetsgivaravgift “skatt”.
Det betyder att uttag av lön drar ganska mycket “skatt”.
Över ca 38.500 i månadslön är marginalskatten ca kommunalskatten.
Då blir skatten på marginalen som tas ut vid högre lön upp till brytpunkten
32,4% ( snitt kommunalskatten)
Dom 21,42% arbetsgivaravgift man kan anse är “skatt” gör att företagets utgift för att du skall få din nettolön blir 121,42 % och du får behålla (100-32,4) => du får netto 55,7% dvs 44,3% skatt.
Under lönen 38500 sänker jobbskatteavdraget skatten med 5,6% dvs till 38,7%
Dvs liknande avbränning som vid utdelning.
DVS om man vill optimera på låg “skatt”.
Jag anser att det oftast är mycket vettigt att ha en hyfsad lön pga sjukpenning, föräldrapenning , kreditvärdighet ,ev A-kassa mm mm. Dina tillgångar och utdelningar mm syns inte på kreditupplysningar
Jag skulle ta lön som första prio upp till ca 38500 minst!. Över det lönar det sig dock att ta ut utdelning istället för mer lön. När man maxat utdelningen kan man om man vill ha mer nettopengar öka på lönen mot statsskattegränsen vilken ligger på ca 51.000 per månad 2024. EXTRA otrevligt skattemässigt att gå över denna gräns eftersom över gränsen går även ytterligare pensionspengar från arbetsgivaravgiften in i svarta skattehålet. Dom blir inte blir pension åt någon.
Glöm inte heller att det ofta är lämpligt att Lägga undan oskattade pengar i buffert i en sk periodiseringsfond. Där kan man ha AB pengar obeskattade i upp till 6 år. Fritt att använda till lön eller utgifter vid ex dåligt med uppdrag.
Har inga synpunkter på sammanställningen, men tror det är väldigt optimistiskt med att räkna med 100% beläggning.
Detta når du endast om du har 1 kund du jobbar för 100% och du har ett avtal med typ 12 månaders uppsägning.
Även om du har en kund på 100% så brukar ju kunden kunna säga upp avtalet med kort varsel, omständigheter som du eller kunden inte rör för kan inträffa, som en pandemin, krig, eller bara otur.
Jag räknar med 9 månader beläggning på ett år, då ingår semester, röda dagar, andra dagar som inte är röda men där du hos din kund inte jobbar. samt att man vill ta lite extra ledigt kring kanske jul mm. samt att jag kan bygga lite buffert
Du måste också betala särskild löneskatt på avsättningen till din pension, 24,26 %
Och som andra har påpekat är 100% beläggning lite optimstiskt. Du behöver förmodligen lägga en del icke fakturerbar tid på sälj, administration, utbildning och annat.