Nytt år och tankarna går. Lång historia så kort som möjligt;
I dagsläget jobbar jag som mäklare av leasade tjänstebilar kan man säga. En mycket nischad roll som jag själv byggt upp, genom en vanlig anställning på en medelstor bilfirma. Det går bra - inkomstmässigt deklarerar jag runt miljonen varje år.
Med det sagt så funderar jag på om det inte är smartare (= mer ekonomiskt) för både mig och firman jag idag jobbar på, om jag skulle starta ett eget AB och konsulta mina tjänster istället?
Självklart kommer jag ju då behöva skaffa mig någon annan kund med, för att inte bli beskylld för aggressiv skatteplanering och dylikt, men den biten är inga problem.
Jag borde kunna få till en deal där jag iallafall landar en fakturering om 150-200k ex moms per månad.
Tankar, funderingar? Missar jag något, eller är det inte svårare än ovan?
Råder alla att bara start bolag om det är högkonjunktur. Just nu väntar en eventuell lågkonjunktur, alltså är det den sämsta tiden någonsin att starta eget.
Tips är ju att hustla lite och fråga en eventuell kund om de kan lova att de anställer dig om du startar eget, kan du få ett handslag på det så kanske du kan chansa, fast att det väntar lågkonjunktur, hade dock själv aldrig gjort det.
Vad är det du ska göra med extrapengarna som är så viktigt? Du bör nog fundera på det mer, tror inte du kommer bli lyckligare om du ändå tjänar tre gånger mer än medianen idag.
Något som många inte tänker på som inte har eget är ju hur mycket skatt man ska betala, har du kollat på det? Är ju otroligt mycket mer än jag trodde i alla fall.
Hur mycket måste du fakturera för att kunna ta ut 1 miljon om året? Kolla på det också och räkna, fakturerar du för 3 miljoner och 60-80% går till skatter så går du ju kanske ner i lön.
Jag jobbar alltså på aktuell firma idag redan, och min lön är enbart provisionbaserad. Samma sak skulle vara vid ett eventuellt konsultupplägg. Det kanske låter riskfyllt, men jag har gjort samma jobb i sex år så upplägget är beprövat.
Skulle firman i fråga inte vilja ha mig som konsult så skulle de tappa intäkter som är 4-5ggr mitt fakturerade belopp. Så handskakningen är nog inga bekymmer
Jag vill börja bygga något för framtiden, helt enkelt. Får jag ut en fet lön en månad är det lätt att bränna det mesta på skoj och nya kläder etc. Jag har lite halvdålig disciplin när pengar finns på kort-kontot, det är jag medveten om.
Skulle de däremot åka in på AB:t så skulle jag ta ut den lön jag bara behövde, för att sedan bunkra pengar i bolaget till sämre tider, ev. utdelningar etc. Jag har någon känsla av att den totala skattesatsen på sista raden skulle bli lägre genom ett vältänkt upplägg med de skattemässiga fördelar ett AB ändå kan innebära. Eller är jag ute och cyklar?
Vad är det amerikanarna säger? If it’s not broke don’t break it.
Låter som önsketänkande att ett AB skulle omprogramera din personlighet. Börja med andra sätt för att ta tag i köpbeteendet istället. Kan lika gärna bli värre när du kan låta bolaget köpa grejerna momsfritt.
På vilket sätt blir det mer ekonomiskt för firman att ta in dig som konsult för dubbla priset?
Om dom e smarta så anställer dom en ny yngre kille som du lär upp via ditt konsult bolag och så får han hälften av vad du tjänar idag och kommer vara nöjd.
Jag tycker att du ska köra på. Det är många av oss som startat på det sättet med vår gamla arbetsgivare som första kund. Det ger en bra trygghet att prova vingarna.
Mycket bra svar. Just skatterna blir en smärre chock för den som startar eget. Och plötsligt får man tänka på pensionsinbetalningar, försäkringar, och en massa annat jox som man aldrig behövde tänka på när man var anställd. Dessa saker tar en stoooor del av kakan. Min erfarenhet är att man inte ska starta eget för att tjäna mer, i synnerhet inte när man redan har ett välbetalt jobb och tänker fortsätta jobba med samma saker i sitt nystartade bolag.
Fördelen med eget bolag är främst att man är friare än
som anställd. Man är sin egen herre och kan disponera sin tid precis som man vill. Det är det jag uppskattar med livet som egenföretagare. Men det förutsätter att man inte lider av konstant stress när intäkterna inte motsvarar förväntningar.
Vad jobbar du med för verksamhet om du har så pass fritt? Som konsult (som OP verkar vara inne på) har jag sällan upplevt att man har så mycket mer frihet än som anställd, ja om man inte är utan uppdrag då
Jag jobbar som systemutvecklare, bland annat. Det jag menar med frihet är att jag för det första kan bestämma hur mycket jag vill jobba. Det är ingen som hindrar mig att ta ledigt när jag vill. Jag kan t.ex. strunta i att jobba en fin och varm sommardag. Försök göra det som anställd, lycka till. Det andra är att jag kan välja mina uppdrag och arbetsuppgifter. Ingen chef som bestämmer vad jag ska göra. Jag gör det jag vill och det jag trivs med och inget annat.
Men naturligtvis har man också friheten att svälta ihjäl. Det måste man vara medveten om.
Efter 25 år som egen konsult bland annat som systemutvecklare är min erfarenhet snarare att det är konsulten som brukar jobba den varma och fina sommardagen medan de anställda “jobbar hemma”. Men det kanske är lite personberoende också
Just nu upplever jag dessutom att konsultmarknaden för utvecklare, åtminstone i Sverige, verkar illustreras bra av utomhustemperaturen även om våren förhoppningsvis kommer även där nån gång.
Så är det. Det är riktigt dåliga tider nu. Och visst är det som du säger, det finns dagar på året då man verkar vara den enda som jobbar. Jag har inte haft någon riktig semester på flera år. Det är väl nackdelen, som konsult omfattas man inte av reglerna som gäller för anställda, dvs ett visst antal veckor sammanhängande semester under sommarmånaderna kan man glömma. Men det beror på vad man är för person, jag klarar ändå inte av att ta ledigt någon längre tid. Jag anser ändå att jag har större frihet som egenföretagare.
Det låter som att ni varit på fel ställen. Jag brukar vara ledig fem till sju veckor på sommaren och två till tre veckor kring jul och nyår och det brukar aldrig vara något problem. Många olika kunder också. Jag har aldrig upplevt att jag skulle behandlas sämre än de anställda kring den punkten.
Det är extremt olika från bolag till bolag. En del behandlar sina konsulter precis som anställda, ingen skillnad alls. Andra bolag behandlar konsulter som nånting katten har släpat in. Jag haft en kund i 12 år, och jag har alltid haft en särställning hos dem. I negativ bemärkelse alltså. Jag har aldrig blivit bjuden till aktiviteter som aw eller julbord, inte varit med i nånting egentligen. Enda gången jag blev “värdefull” var varje år under sommarn när alla skulle ha semester och de behövde nån som ställde upp.
Nu har jag en ny kund och de är raka motsatsen. Knappt man har börjat där så får man julklappar, får vara med överallt, behandlas precis som alla andra. Nästan så att jag får en klump i halsen. Jag väntar fortfarande på att de säger april april, nu får du gå hem igen, typ. Jag är inte riktigt van vid att bli behandlad som en fullvärdig medarbetare.
Nu var dock diskussionen om det skulle vara så mycket bättre i det avseendet än som anställd. Min erfarenhet är att det precis som du är inne på ofta är rätt lika att vara anställd i många avseenden.
Min erfarenhet är att på de kunder där man inte får vara med på tillställningar och annat så är det ofta för att de anställda ska få känna sig lite speciella och få tillgång till förmåner som konsulterna inte får. Kan tycka det är rätt skönt att slippa rätt ofta men det beror lite på stämningen hos kunden överlag.