Startat företag - vad nu?!

Jag tror jag behöver hjälp att ordna en affärsplan - ELLER bara tips på forum/nätverk där jag kan få konsultuppdrag. (Scrum master och/eller React-utvecklare).

Kort om mig: Driver eget AB sedan ca ett år tillbaka och jag valde att göra det eftersom jag lyckades hitta en direktkund som ville anlita mig. Allt har gått toppen och jag blev förlängd till årsskiftet 24/25 men efter budgetnedskärningar blev kunden dessvärre tvungen att avbryta mitt kontrakt i förtid och jag står därför nu lite oförberedd inför hösten.

Mitt egenföretagande har Å ENA SIDAN gått exakt enligt plan - jag har fakturerat bra mycket mer än jag kunde få i lön som anställd och jag har byggt upp ett trevligt kapital som gör att jag kan hålla mig flytande ett tag framöver även om jag inte helst skulle ha ett nytt uppdrag säkrat.

MEN, mitt stora men, är att det fortfarande känns som jag byter min tid mot pengar. Mer pengar, javisst, men likväl är det inte jättestor skillnad i min vardag från när jag var anställd konsult.

Min fråga till forumet är HUR man tar sig till nästa steg? Har ni några konkreta tips eller bara erfarenheter att dela med er av? Med nästa steg menar jag enligt den s.k Cashflow Quadrant som jag gissar att många av er har koll på, från Rich dad, Poor dad.

Uppskattar alla typer av svar! Mitt första inlägg i forumet :slight_smile:

1 gillning

Ur det perspektivet är man inte fri som egenföretagare.
Man tjänar kunden istället för arbetsgivaren.

6 gillningar

Haha, ja, PRECIS! Och det är ju kul och bra att få en större bit av kakan, men jag vill ju ändå på sikt tjäna mig själv. Hur löser man det i konsultvärlden? Är det bara att kroka arm med en kompis, börja sälja, mingla. Ja, vad? Jag känner mig en smula mindre stadig på benen efter att det här uppdraget tog slut och skulle så gärna få höra om någon annan befunnit sig i just den här situationen och tagit sig “till andra sidan”. Jag är ju omöjligt den första :joy:

Som du är inne på så blir förhållandet ganska samma och det håller Cash Flow Quadrant med om dvs samma bild på tid mot pengar.
Så för att få utväxling på att äga företaget så är det om du kan jobba smartare/effektivare/snabbare/mer och på så sätt få ut lite mer av arbetsdagarna än en fast månadslön som ofta inte påverkas av om du är över eller under snittet utan man får ändå snittlön. Vet att det inte stämmer på alla yrken men väldigt många.

Det överskott du nämner förutsatt att du får ett annat liknande uppdrag så det rullar på, skulle du ju kunna investera. På lång sikt gör det enorm skillnad att kunna investera säg ett överskott extra på 10k per månad eller vad det kan röra sig om.

Annars är det att genom att ta in bra/bättre uppdrag än snittet kunna anställa folk och på sätt få en inkomstkälla till. Här får du kanske iklä dig rollen som säljare mer och dra in dom uppdragen. Där ett uppdrag som ger 100 000kr men kan utföras av anställd för 90 000kr (inkl allt allt allt) I det läget gör du en förtjänst på 10 000kr på andras tid. Kan du skala upp det så händer det grejjer. Men det blir en hävstång/risk i det också att uppdrag behöver komma in så du inte står o betalar månadslön utan att uppdragspengar kommer in. Men det finns massa olika upplägg att laborera med.

Inte svårare än så i basic drag men heller inte jättelätt :wink: Finns ju lite konkurrens osv som kan spela in.

Ut med så mycket krokar som möjligt, hamnar du i ett läge att du får chans att ta “för många” bra timmar uppdrag med bra betalning kanske det faller sig naturligt att rekrytera nån du vet är duktig och bumpa upp personens lön lite för att komma över till dig. Vips är du igång. Men svårt att forcera det.

Lycka till

3 gillningar

Jag har gjort detta tidigare, började som frilansare/konsult och byggde vidare bolag på det.

Omöjligt att ge tips utan några mer detaljer om vad du gör.

Nu har jag inte heller kommit längre än att vara frilansande konsult. Som det har nämnt så kan nästa steg vara att anställa konsulter eller skapa en produkt.

Man skulle kunna få mer pengar för sin tid också. Då tänker jag mer på att hålla föreläsningar, coachning eller något liknande.

För som mig blir nästa steg “Investor” istället och siktar på att bli ekonomiskt fri. Långsiktigt så skulle jag tänka mig vara konsult 50% och det räcker precis till att ta ut lön innan statlig skatt (får skippa utdelningen). Samt hitta något kul att hålla på med.

Edit: Investera 100% på indexfonder

2 gillningar

Ja, jag vill ju också egentligen till investerings-steget, tack för att du delar dina erfarenheter :slightly_smiling_face:

Jag ska nog vidga mitt scope lite utöver konsultandet i sig, jag behöver bli bra på att sälja mig själv i andra format än konsulttimmar!

1 gillning

Tja, vad jag gör just nu är inte mycket mer än just utvecklare/scrum master som jag skrev i mitt första inlägg. Och jag skulle vilja veta hur jag kan bygga en business utan att för den sakens skull sälja konsulttimmar som ju tar lika mycket tid som att vara anställd. Behöver utmana hjärnan med lite alternativa metoder och tänkte att det säkert finns ett gäng kreativa människor här som lyckats med just det!

En annan tanke - jag hamnar ofta i sammanhang och träffar där man ses för att ha trevligt och mingla, men jag vill ju möta de som sitter i beslutsfattande roller och som kan göra affärer. Hur hittar man det? :grinning:

Det är jättetrevligt att hänga med andra personer i IT-branschen för skojs skull men jag vill ju kunna skaka hand och signa deals och inte bara ”ta det vidare till den som bestämmer” så att man ”får se i framtiden”.

Tips på det ämnet? :joy:

Hade du förväntat dig något annat? Att pengar automagiskt skulle komma in :rofl:
Finns inga genvägar i konsultbranchen om du inte vill ta in indier.

Nä, det var väl dumt formulerat om det framstår som att det kom som en chock - så var det naturligtvis inte utan jag var ju medveten från start :slightly_smiling_face: frågan är mer HUR jag kommer vidare eftersom jag har ambitionen att göra det, men jag vet inte exakt hur man bär sig åt :grinning: så jag tänkte höra andras erfarenheter för inspiration :smiling_face:

1 gillning

En annan idé som jag har hört andra frilansare har gjort är att fortsätta konsulta men får också “equity” i företaget man jobbar för. Därmed så går man i “Investor” rutan. Det är kanske det du menar :grin:

Ytterligare en annan idé som andra frilansare ha gjort är att bygga egna produkter samtidigt som du konsultar. Du får lov att använda ditt företags pengar, så länge du har en vettig affärsplan för produkten. Allt från web och mobilappar till designa och sälja kläder.

Förhoppningsvis sparar du lite pengar så du senare kan skala ner på timmar och testa bygga något som inte kräver att du växlar tid mot pengar.

Konsultandet är ett bra sätt att skaffa kontakter och kunskap som behövs senare :slight_smile:

Här finns de saker du kan göra:

Om jag varit utvecklare hade jag satsat på att bygga micro saas. Väldigt specifika saas verktyg som löser ett litet (men viktigt) problem.
Kan vara en enkel integration eller plugin.

Googla på det, Starterstory är också bra inspiration, finns mängder med case studies.

1 gillning

Anledningen att jag driver eget är friheten och inte pengarna. Dom inom min branch som har anställda tjänar visserligen mer, men lägger mycket mer tid och tappar mycket frihet.

Men bygger man ett välfungerande bolag där man kan ta in underchef eller extern vd som sköter driften så blir det väl något annat.

Är man bara beredd och satsa är det nog väldigt roligt utvecklande att testa på att anställa och expandera!

2 gillningar

Hej
Viktigaste brukar vara pengaflödet. Jag är inte expert på företagsekonomi så när jag har tänkt på dessa saker har jag använt mig av business model canvas. Ett enkelt sätt att strukturera ipp det grundläggande. Det kanske hjälper dig pckså

image

2 gillningar

Köper det, men jag känner mig nog inte helt fri förrän jag frigjort min tid mer, och just nu är jag fortfarande beroende av att lägga 8h per dag för att kunna fakturera tillräckligt. Antar att jag bara får försöka komma upp i pris, helt enkelt :joy: Men så tycker jag väl inte programmering är det roligaste i världen heller, det har mer varit ett relativt enkelt sätt att tjäna mycket pengar ganska mycket fortare än i många andra branscher.

Hm, jag spinner vidare på hur jag ska gå vidare :slight_smile: tack för din input.