Idéer bortskänkes | Har du en idé man kan tjäna pengar på som du inte kommer göra något med?

Hej kompisar!

Nu har vi spelat in uppföljningsavsnittet till #202 Tips och konkreta tankar kring att tjäna mer pengar. En av idéerna som @janbolmeson kom med i avsnittet var att vi borde ha en tråd där vi kan skänka bort idéer som vi inte kommer att ta action på. Alltså idéer som vi vill skänka bort med någon som har mer tid/energi/ork, men kanske färre idéer att sätta igång med.

Jag tänker, för att vi ska ha någon form av styrning på det, att vi gör en post per idé. Det kan vara högt och lågt. Man får gärna ta kontakt med varandra för att bolla idéerna, och vi vill som alltid uppmuntra “tillsammans” som är en grundvärdering här. Men grundprincipen är ändå att om idén skrivs så är den fri att agera på.

Shoot!

11 gillningar

Jag har ett tag funderat på att starta en “PedagogikTillsammans”. Ett samlingsställe för kunskapsdelning kring pedagogik, didaktik och lärande, baserat på forskning, lite som RikaTillsammans.

Det kommer av att jag upplever att det råder okunskap och oklarheter kring vad forskningen faktiskt säger om lärande och pedagogik, och jag tror att det skulle kunna bli en värdefull bas för alla som sysslar med utbildning på ett eller annat sätt.

6 gillningar

Jag har också haft idén om att starta en podcast på konceptet “3 tips från ___ om ___”. Typ “3 tips från Jan Bolmeson om privatekonomi”. Och göra samma upplägg med nya personer i varje avsnitt. Det skulle kunna vara både kort och lättarbetat, eller ett strukturerat sätt att ha längre konversationer som gräver mer i tipsen.

13 gillningar

Åh, SVT Nyheter brukar publicera sådana “3 snabba”-klipp om aktuella ämnen, oftast under en minut långt totalt. Väldigt bra idé.

2 gillningar

Fan, det har jag inte tänkt på. Hade ju vart ball, och väldigt informativt!

“Under 15” är en podcast i liknande stil som jag verkligen gillar!

4 gillningar

Jag har också en idé: En app som underlättar kommunikationen mellan uppdragsgivaren och byggföretaget/n under en badrumsrenovering.

När vi renoverade badrum så blev vi överraskade av alla beslut som behövde tas som vi inte hade en aning om - fast vi var bra förberedda. Det underlättade inte att byggfirman var på flera ställen samtidigt och glömde liksom förbereda oss på frågor som vi behövde ta ställning till. Resultatet blev ofta väldigt ad hoc och en konstig känsla i magen. Ännu värre måste det vara om man välja att inte anlita en helthetsentreprenad utan olika firmor för att utföra VVS, ström och plåtläggning. Kommunikationen är en tydlig flaskhals i ett sådan projekt.

8 gillningar

När man handlar på byggvaruhus, möbelkedjor eller hemelektronikkedjor går det ofta att se lagerstatus av det man vill köpa. Skulle vilja att samma tjänst fanns för mataffärer, dvs innan man sätter sig i bilen och ska storhandla kan man kolla om alla varor finns i lager. Är ju flera gånger man varit på Coop, Ica, Willys eller City Gross och en eller flera varor saknas, vilket gör att recept man tänkt laga inte går att göra. Nu erbjuder ju de flesta butiker att handla online och hemkörning, men det är inte alltid det är ett alternativ. Vet inte om det här är en idé som en privatperson kan genomföra. Handlar mer om att sätta press på matvarukedjorna att dela med sig av lagerstatus. En app eller tjänst skulle sedan kunna läsa in lagerstatus från fler butiker och man skulle kunna lägga in inköpslista som sen visar vilken butik som troligtvis har alla eller majoriteten av de varor man tänkt handla.

7 gillningar

Hej @Caspian. Det är så spännande med alla behov och idéer som kommer fram! Går det att lägga till en enkel enkät där alla som läser förslagen kan svara om problemet också är ett problem för dem?

3 gillningar

Hmm, får fråga @janbolmeson om det!

Bättre att starta en separat tråd med det som man gillar. Det här får vara en brainstorming-tråd tänker jag. :slight_smile:

2 gillningar

Här kommer en idé som jag har burit på i flera år som det inte lär bli något av.

Affärsidé: “High-end hantverkarfirma” inom valfritt område

• Man levererar de två 2mm extra i alla sammanhang. Man t.ex. städar efter sig, man kommunicerar väl och man håller tider. Typ som den där Hollywood-rörmokaren som tog flera hundra mer i timmen än alla andra.

• Man gör ovan genom att inte behöva stressa genom att ligga dyrare i pris (t.ex. dubbelt så dyra som andra) än andra hantverkare så att man har tid för flexibilitet i sitt schema.

• Det vill säga att man kan alltid också erbjuda kunderna: “Vi kan komma om 2 veckor för 500 kr i timmen, eller så kan vi komma i eftermiddag för 1500 kr i timmen.” Står man där med en icke-fungerande värmepanna är det lätt värt 1250 kr i timmen tänker jag. Eftersom man tar så hög timpenning har man råd att ha luft i beläggningen och kunna leverera på typ ett SLA som man har i IT-branschen.

• Man skulle till och med kunna ha något slags service-avtal. Du betalar 1 000 kr om året för att få prioritet om något händer. Jag har ju sett det med att det är omöjligt att få tag på en hantverkare som t.ex. VVS-person med kort varsel, men om min snickare ringer så kommer VVS-personen ofta samma eller nästa dag.

• Man kombinerar alltså mjuka personliga värden på kontoret med hantverkarna som är ute. Dessa följer upp med kunder så fort något ter sig bli dyrare, något avviker från plan och följer upp när jobbet är klart.

• Parallellt med ovan så har man en “Batmankarriär” där man köper, renoverar, utvecklar fastigheter. Det vill nästan som en IT-konsult-firma som har egen produkt och konsulter ute hos kund.

Tricket är alltså lite kombinera hantverkare + icke-hantverkare och lägga sig dyrare i pris så att man kan fokusera på att ge mer service. Om någon tar den här idén och springer, hojta till, jag skulle gärna vilja vara med på ett hörn. Har fler idéer än ovan.:wink:

(Någon annan får gärna ge feedback på tankarna ovan om det är hiss eller diss :joy:).

12 gillningar

Helt bisarrt att detta inte är standard som det är. Speciellt det att kommunicera väl. Detta skulle alla kunna göra utan att det kostar något extra, och det besparar frustration för alla parter.

Jag har haft liknande tankar, typ en restaurang som har en rättstavad meny fri från särskrivningar (någonting jag i princip aldrig har sett) :upside_down_face: Eller åtminstone en tjänst där man söker upp och erbjuder restauranger att skriva om deras menyer så att det blir rätt.

3 gillningar

Hade massa idéer när jag var yngre, som aldrig blev av, några idéer har andra dragit igång några år efter vilket får en att undra om man hade varit för tidig eller om de varit bra läge. Jobbade för mycket så saknade ork/tid dra igång nåt själv på den tiden, men har blivit bra ändå…

Funderade bl.a på lokalt kafferosteri på 90 talet, var nog för tidigt då

1 gillning

En idé jag har haft (som förmodligen faller på låg lönsamhet) är att det skulle finnas en smidig service för barn som ska till och från aktiviteter. Jag kan inte fatta varför aktiviteter (oftast) ska in på kvällstid, det vore ju perfekt om aktiviteter alltid skedde under fritids och innan middag så att man inte behövde sticka iväg på kvällarna.

8 gillningar

Har en bekant som är 84 som kollade på en hyresfastighet. Hennes kommentar var:

Hade jag varit 79 så hade jag köpt den. Nu känner jag mig lite för gammal…

Just saying… :joy:

6 gillningar

Något jag funderat på är om man skulle kunna -

Odla grönsaker och frukt vertikalt hydroponiskt med självplocksfunktion, exempelvis i en större lagerlokal.

Går givetvis att göra ute på en parkering under sommartid. Finns i USA men mig veterligen inte i Sverige.

Fördelar är att det inte krävs gigantiska mängder yta och man kommer närmare konsumenten. Även optimalare vattenförbrukning.

12 gillningar

Finns redan. Min bror är snickare och använder det på vissa jobb…jag vet inte vad det heter. Men det är typ som chatt där de tar bilder och liknande och frågar kunden om beslut. :smiley:

1 gillning

Hehe jag ber alltid hantverkare att strunta i att städa, det kan jag göra själv betydligt billigare. Jag anlitar hantverkare för deras färdigheter, snickra, fixa rör osv, betala 500kr/h för städning är inte värt för mig :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

Haha, vad roligt att man kan tänka så olika. Jag själv stör mig alltid på att det känns “ofärdigt”…

2 gillningar