Hej i sommarvärmen.
Jag bor i centralt i en hyresrätt och har länge drömt om (kanske romantiserat lite väl mycket) om att äga en stuga. Något ganska enkelt, billigt i drift som jag kan tillbringa sommar vid - starta en ny tradition om kräftskiva årligen och samtidigt kunna hyra ut den för att i alla fall gå +/- på underhållet + ränta.
Jag har varit på ett gäng visningar nu men är inte så kunnig. Men denna kändes bäst av alla jag varit på.
Plus listan:
- Ingen insyn och mysig inhägnat av träd
- Kort promenad (50 meter) ner till en bygga (glimtar vacker sjöutsikt från stugan)
- Äldre par som ägd stugan i 30 år. Varsamt renoverat den.
- 45 minuter med bil från min lägenhet. Kan enkelt åka hit och titta till eller tillbringa helger.
- El & Vatten indraget i stugan.
- Mysig skogsstig precis runt stugan med mängder av blåbär.
- Ligger nära stor stad med bra utbud av mataffärer osv i närhet.
Minus listan:
- Kostar 200 000 kr över min mentala budget på 1 miljon. (Gör att jag behöver sälja av lite på börsen) (har lånelöfte på 2 miljoner så har absolut utrymme)
- Endast 2 sovrum
- Ganska enkelt och ofräscht förrådsbyggnad med mulltoalett.
- Inget avlopp. Ganska äcklig mulltoa idag.
- Ingen dusch.
- Pengar som hade kunnat jobba på börsen blir inlåsta i fastighet & månadsspar minskas.
- Ingen sjötomt. Sista biten ägs av kommunen.
Jag tycker den har väldigt stor potential:
Om några år kan jag ha råd med att:
- Bygga en liten byggnad bredvid som innehåller ett extra gästsovrum och fräschare toalett
- Bygga altan med grillplats
- Installera en vedeldad badtunna för att förlänga säsongen.
Ska man våga satsa? En tanke jag slogs av när jag satt i bilen hem var att då går denna period 2-3 år av stugletande till sin ände, tänk om det finns ett bättre objekt där ute som jag nu kommer missa?
Kan några stugägare ge mig några goda råd? ![]()