Ska jag köpa sommarstugan?

Hej i sommarvärmen.

Jag bor i centralt i en hyresrätt och har länge drömt om (kanske romantiserat lite väl mycket) om att äga en stuga. Något ganska enkelt, billigt i drift som jag kan tillbringa sommar vid - starta en ny tradition om kräftskiva årligen och samtidigt kunna hyra ut den för att i alla fall gå +/- på underhållet + ränta.

Jag har varit på ett gäng visningar nu men är inte så kunnig. Men denna kändes bäst av alla jag varit på.

Plus listan:

• Ingen insyn och mysig inhägnat av träd
  • Kort promenad (50 meter) ner till en bygga (glimtar vacker sjöutsikt från stugan)
  • Äldre par som ägd stugan i 30 år. Varsamt renoverat den.
  • 45 minuter med bil från min lägenhet. Kan enkelt åka hit och titta till eller tillbringa helger.
  • El & Vatten indraget i stugan.
  • Mysig skogsstig precis runt stugan med mängder av blåbär.
  • Ligger nära stor stad med bra utbud av mataffärer osv i närhet.

Minus listan:

• Kostar 200 000 kr över min mentala budget på 1 miljon. (Gör att jag behöver sälja av lite på börsen) (har lånelöfte på 2 miljoner så har absolut utrymme)
  • Endast 2 sovrum
  • Ganska enkelt och ofräscht förrådsbyggnad med mulltoalett.
  • Inget avlopp. Ganska äcklig mulltoa idag.
  • Ingen dusch.
  • Pengar som hade kunnat jobba på börsen blir inlåsta i fastighet & månadsspar minskas.
  • Ingen sjötomt. Sista biten ägs av kommunen.

Jag tycker den har väldigt stor potential:

Om några år kan jag ha råd med att:

• Bygga en liten byggnad bredvid som innehåller ett extra gästsovrum och fräschare toalett
  • Bygga altan med grillplats
  • Installera en vedeldad badtunna för att förlänga säsongen.

Ska man våga satsa? En tanke jag slogs av när jag satt i bilen hem var att då går denna period 2-3 år av stugletande till sin ände, tänk om det finns ett bättre objekt där ute som jag nu kommer missa?

Kan några stugägare ge mig några goda råd? :sunny:

1 gillning

Är det kommunalt vatten eller brunn? Hade prioriterat kommunalt vatten, det är viktigt att ha tillgång till pålitligt vatten och inte behöva krångla med brunn.

Jag hade också prioriterat ett hus med vettig toa och dusch och helst även möjlighet till tvättmaskin, det utökar möjligheterna och gör det lättare när man har gäster.

3 gillningar

Satsa :clap::clap::clap:Låter hur härligt som helst!

2 gillningar

Är du själv eller finns det familj och framförallt barn i bilden? Om det finns barn rekommenderar jag alla som drömmer om stuga att skaffa det så snart som möjligt. När barnen blir äldre finns risken att de inte vill åka till stugan. Så bättre att satsa tidigt även om det är lånade pengar. Har inte ångrat en sekund att vi slog till när vi gjorde, även om det var mycket “borde vi inte spara något år till?” innan beslutet togs.

Objektet i sig kan nog bara du svara om. Men att ha något inom ett par timmar i året runt-skick är fantastiskt att ha på vanliga helger. Är det vatten som funkar året runt? Glöm inte att tänka på driftskostnader etc. Antagligen vill du hålla underhållsvärme och inte kallställa, om inte annat för vattnets skull. Luft-luftvärmepump är en toppeninvestering för detta, och går hyfsat snabbt att få upp tempen när man kommer till stugan (finns även fjärrstyrning så man kan komma till uppvärmd stuga).

Det finns massor med fritidshus med mulltoa som folk trivs med, man vänjer sig nog. Men lite kämpigt på vintern om det inte är inomhus.

Vill du fräscha upp toan lite rekommenderas förbränningstoalett. Det kostar en slant, men betydligt mindre än att gräva för ett minireningsverk eller WC-tank (som båda också kommer med löpande kostnader) som lär bli kravet om du vill ha vattentoalett.

Man kan leva med toan, men utan dusch etc skulle inte jag vilja ha i alla fall. Infiltration för ett BDT-avlopp är nog något billigare men det blir så klart kostnader för att bygga ett badrum etc. Man kan så klart ha någon fullösning för duschavlopp, med risk att bli anmäld av någon…

Vi har vattentoalett med sluten tank (och BDT-avlopp för resten). Det var typ ett krav från frun. Snålspolande och urinseparerande WC-stol håller ned kostnaden lite. Funderar på att bygga en gäststuga till och där sätta in förbränningstoalett för att minska toakön…

Är du/ni road av att renovera gör det ju inget om det är lite nedgånget. Kanske t.o.m. bygga någon extra stuga med gästbäddar (ser väl ut att bli ytterligare lättade byggregler i höst). Är man som sagt road av det är det ju lite dubbel win för man får roliga projekt också.

Apropå projekt så kanske bastu är ett alternativ till badtunna som också typ löser det här med dusch. Bygg en vedeldad bastu med trallgolv så kan man ösa vatten hejvilt inne i bastun. Antingen duscha kallt i trädgårdsslangen eller ösa med en hink. Finns även vattenvärmare som man kopplar runt skorstenen.

Jag köpte stuga 2018 och har verkligen inte ångrat det. Saker du kan ändra efter hand: planlösning, wc/dusch osv. Saker du inte kan ändra: läget. Pengar på kontot är rätt trista sommarminnen.

5 gillningar

Kolla tomter/mark runtomkring. Kan det byggas något som förstör? Eller är det snart dags för avverkning av skog? Såg en kanal på Youtube med några utlänningar som köpte en stuga mitt inne i djupaste skogen men plötsligt bodde mitt på ett hygge.

2 gillningar

Apropå läge. Jag vet inte hur det påverkar prisbilden, men 45 minuter anser jag är nära. Som jag skrev i annat inlägg så skulle jag säga att allt inom 2h enkelt kan nyttjas på helgen. Man hinner iväg efter jobbet på fredag och kan äta middag i stugan innan det blir för sent. Man kan åka hem efter middagen (tidig middag i alla fall) på söndag. Man kan t.o.m. åka direkt till jobbet på måndag morgon (men kanske inte med barn).

2h sökradie jämfört med 45 minuter ger ett väldigt mycket större sökområde. Då kan man prioritera andra egenskaper av läget (närhet till vatten etc) eller andra faktorer (standard etc) beroende på hur prisbilden. Antagandet att man får mer för pengarna längre bort (om det då inte kommer nära en annan stad etc).

2 gillningar

Hur många procent av din nettoförmögenhet kostar den?

Har precis sålt vår sommarstuga efter 13år. Låg fint till 1 timme från Stockholm. En sak att tänka på angående restid är att 45min UTAN trafik kan, beroende på var det ligger, en fredag eftermiddag, dagen före midsommarafton, en söndagseftermiddag i slutet av augusti, för dig/gäster innebära risk för 2-3 timmar i bilkö för samma resa om ni har otur.

Blir lite orolig när du skriver: [quote=“freedomfighter, post:1, topic:107622”]
Om några år kan jag ha råd med att:

• Bygga en liten byggnad bredvid som innehåller ett extra gästsovrum och fräschare toalett
  • Bygga altan med grillplats
  • Installera en vedeldad badtunna för att förlänga säsongen.
    [/quote]

En altan med grillplats behöver inte kosta massor, samma sak med en badtunna så angående mental budget så är det viktigt att tänka realistiskt omkring budget för drift/renoveringskostnader. En “oförutsedd” lite mer omfattande åtgärd kan snabbt landa på 100000-300000kr vilket då är en ganska stor slant jmf med inköpspriset i det här fallet så man har med det i tänket framåt.

Bara VA-avgiften (pappersavgiften) när kommunen drog fram kommunalt VA till vår stuga var på ca 140000kr. Sen tillkom allt jobb/material både med grävning/indragning på vår tomt och sen byggandet av själva köket/badrum osv. Även enskilt avlopp eller en utdömd brunn som måste ersättas kan snabbt dra iväg +100000kr. Samma sak ett tak visar sig behöva bytas osv.

Sen skriver du: [quote=“freedomfighter, post:1, topic:107622”]
Jag har varit på ett gäng visningar nu men är inte så kunnig.
[/quote]

Är man dessutom inte så “erfaren/kunnig” så saknar man kanske både verktyg, kunskap eller kontakter för att fixa till saker billigt även om det mesta GÅR göra billigt om man tänker efter och läser på.

En vedeldad badtunna i trä är t ex mysig och inte så farligt dyr MEN många upptäcker ganska snart att det krävs en del för att lyckas hålla de fräscha över åren och att det tar sin tid att elda upp för värmen.

Så oavsett så är det ändå en hel fastighet precis som ett mindre hus där det med lite oflyt kan uppstå betydligt större kostnader än vad det kostar att bygga en altan med grillplats.

MEN, MEN, MEN! samtidigt finns det nog inget bättre objekt att BÖRJA ÖVA på/njuta av än en enkel stuga på rimligt avstånd hemifrån där man kan åka dit (eller hem) på ett smidigt sätt under timman. Dessutom desto mindre tekniska installationer (vatten, el, kök, badrum, uppvärmningssystem, dränering) desto mindre att underhålla/sköta om utan då kan man uppdatera stugan allt eftersom man boar in sig OCH då VET man hur allt man installerar funkar och har fräscha grejor från början.

På din minuslista ser jag inga alarmerande saker utan det följer mer med den prisnivå du valt skulle jag säga. (Riktig strandtomt och toppskick på stuga kostar rejält oavsett var du kollar i Sverige)

Pluslistan känns som den har flera trevliga pluspoäng som lägger en bra grund för att bygga vidare på där det även i mer eller mindre grad höjer värdet på stugan i allt du kostar på den. (Dvs LÄGET låter ganska bra utifrån det du beskriver)

3 gillningar

Egen brunn behöver absolut inte vara ett problem, om det är vad stugan har, bara det är vettigt gjort och en pålitlig källa.

Varför säljer de?

Generellt är ju fastigheter massor av bök, värt energi och pengar är det för mig först om jag har utrymme och lust att lägga del av fritid på fastigheten istället för träning, vänner, familj etc.

Precis så, du kommer inte ångra dig och om du mot förmodan gör det så kan du sälja till samma peng / läropeng

2 gillningar

Kolla med kommunen om det är planerat för kommunalt vatten och avlopp och vad prisbilden i den kommunen är. Runt Stockholm finns det kommuner som tar runt 500 000 för anslutning - sedan ska man ha in det på egna tomten/i egna huset.

Annars kan det vara kul med enklare sommarhus om man gillar att bo lite enkelt. När det gäller uthyrning tycks kraven ha blivit större med åren. Vi har själva hyrt ett par år och det är allt bättre hus som kom ut

1 gillning

Hej tack för ett utförligt svar. Inga egna barn men systern som kommer bo väldigt nära stugan har 2 st. Ser det som ett natuligt ställe familjen kan spendera kvalitetstid ihop.

Gällande toa - så tror jag man kan modifera lite på planlösningen och få in en liten toa med handfat + förbränningstoalett inne i huvudstugan, hade nog fått den att kännas mycket mer modern.

Ringde mäklaren ang BDT - idag finns det en stenkista det rinner ut till men hon var osäker hur det är draget. Hon föreslog att jag skulle åka dit för en till visning ihop med ägarna där de själva kan förklara och visa. Alltså finns inga dokument på detta.

Tänker också en liten gäststuga då kan jag ha 8 sovande gäster över. Kan bli väldigt trevliga häng där ute med familj och vänner. Det är mest badtunna jag är intresserad av - då det är egen brunn kanske detta slukar allt för mycket vatten? Det finns en gemensam bastu 500m från stugan nämligen.

Bra input - det är en liten fritidsområde med cirka 50 andra stugor. Finns grannar men inga med insyn eller i direkt närhet. Tror inte det är så stor chans att området kommer förstöras likt du säger med avverkning av skog t.ex.

Cirka 120% av min totala förmögenhet kommer den utgöra. Har cirka 1 miljon idag och stugan kostar 1,2 miljoner.

Är detta för riskabelt eller hur ser du på denna fördelning?

Hej - tack för utförligt svar här också!

Självklart kan 45 minuter utan trafik utgöra flera timmar. Men det gäller ju oavsett hur långt det är ifall man behöver ta bil.

Klart det inte behöver kosta så mycket - men detta är “bara” en sommarstuga. Det jag menar är att jag vill äga den över lång tid, där extra saker likt altan, badtunna, gäststuga och ny toalett får komma om några år. Klart jag kan sälja av tillgångar på börsen för göra det direkt, men det är jag inte så sugen på.

Det är jättebra du nämner kommunalt vatten. Detta kan ju springa iväg. Ringde till kommunen där stugan ligger, de har inget planerat i detta område över den tidsspann de kunde se. Så minst 5 år kunde hon lova att inget kommer att göras, men efter det visste dem inte. Bra att ha med i kalkylen.

Ja absolut - det är ett ställe jag kan göra till mitt. Som du säger öva på att ta hand om ifall det ev. blir ett hus i framtiden vet man lite mer.

Det jag tycker är skönt på minuslistan är saker som går att åtgärda. Extra sovplatser + frächare toalett är ingen omöjlighet.

Läget är lite klurigt. 5 minuter med bil bort ligger industrier och lager. Men stället där det ligger är som en egen liten oas - hur mysigt som helst. Men med alla bekvämligheter som mataffär, trädgårdsaffär, järnhandel, bygghandel inom 10 minuter med bil.

Ska jag vara ärligt så tycker jag egen brunn verkar så bra. Vid kris kan jag åka till min stuga och ha tillgång till eget vatten. Håller förhoppningsvis nere kostnaderna lite också.

De har ägt stugan i 30 år - och nu blivit så gamla att de inte orkar ta hand om stället. Dock lite konstigt varken deras barn eller barnbarn ville ta över stugan. Vet ej varför.

Tack för bra tips. Ringde dem nu på morgonen - inga planer att för detta nu. De hade precis börjat i ett annat område i kommunen och hade ett annat område i planeringen efter detta. Därefter inga planer - så de kunde inte se något på åtminstone 5 år, därefter kunde hon inte uttala sig.

Ja tycker också det med uthyrning. Var inne på Airbnb väldigt fina hus med egen brygga, vattentoa osv för 1500 - 2000 kr natten. Blir nog svårt att konkurrera med dessa. Får främst se det som ett ställe man använder själv och kan man få någon enstaka vecka uthyrt för 6 000-8 000 kr är det ett stort plus.

1 gillning

Beror ju på brunnens kapacitet. Såååå mycket vatten sväljer ju inte en badtunna. Jag vet inte om det är en grävd eller borrad brunn och inte vad en grävd brunn har för kapacitet i regel, men vi har en borrad brunn i ganska dåliga markförhållanden (“tät” berggrund med små sprickor så vattnet sipprar in och återfyller borrhålet “långsamt”) och den ger ca 6 kbm/dygn.

Sen beroende på område kan ju brunnen påverkas mer eller mindre kraftigt av grundvattennivåer torra år etc. Eller saltinträngning om det är kustnära. Då kanske man inte vill tänja på gränserna.

Kolla med kommunen om stenkista är tillåten i området. Kommunen kan förelägga att byta ut lösningen, vilket kan bli dyrt.

1 gillning