Köpa hus med egen brunn, kan den torka ut?

Hej!

Kan noll om brunnar men jag har spanat in ett hus med egen brunn.
Det varnas ju vilt om torka, framförallt för de med egen brunn. Så det känns ju väldigt riskabelt.
Har någon här mer kunskap om det? jag har hittat info om brunnen i fråga hos SGU.
Men jag förstår inte vad siffrornas faktiskt innebär.
Allt gott

1 gillning

Ja, om den är grävd. Då kan man behöva djupborra den vad det lider. Dock kan det (beroende på var i landet man befinner sig) innebära att det blir radon i vattnet, vilket då kräver egna åtgärder.

Sammanfattningsvis är det något man verkligen bör sätta in sig i om man planerar att köpa hus med egen brunn.

1 gillning

Hittar du info hos sgu så antar jag att den är borrad. Vad står det för djup, borrdatum och flöde?

2 gillningar

Ställ den här frågan på Byggahus.se och posta den info du har hittat. Det är säkert inget att oroa sig för men jag garanterar att du får bra svar där.

5 gillningar

Du får väl börja med att fråga köparen vad det är för slags brunn och om hen haft problem med att den sinat under sommaren.

4 gillningar

Brunnar kan plötsligt sina, speciellt grävda. Så kolla vad en eventuell framtida åtgärd kan komma att kosta och ta höjd för det. Ibland finns även möjlighet att koppla upp sig på kommunalt vatten, men det kan variera väldigt mycket i pris, beroende på terräng och avstånd till vattennätet.

Se också till att ett tjänlighetsprov på vattnet är gjort nyligen, be att få se dokumentet, reningsanläggningar kan kosta en hel del. Och chansa inte, vissa tungmetaller och gifter smakar absolut ingenting, men kan ge svåra hälsoproblem på lång sikt. Sen bör man ta löpande tester med ett par års mellanrum.

Lycka till! :blush:

3 gillningar

Och, beroende på om den är grävd eller borrad, kolla även radon. Ta både mikrobiologiskt och kemiskt prov. Ofta har kommunen möjlighet att subventionera prover, så ring dom för att se vad som gäller.
Lycka till!

4 gillningar

Bor själv med delad egen brunn. Hade inga problem 2018 och nu rinner det fortfarande från dräneringsröret från brunn. I grannbyn 3 km bort är dom flesta brunnar tomma.

Bäst är väl om du lejer en gubbe/gumma som kan gå runt med en slagruta och känna på marken i omgivningen av huset.

Kolla omgivning på sjöar, myrar, bäckar. Ju fler större chans för en bra brunn.
Titta även ner i brunn. En bra brunn håller grodor.
Fuktig mark runt brunn är också ett bra tecken.

1 gillning

Detta är dock ingen vetenskaplig metod, utan bygger på gamla skrönor. De flesta ställen man gräver på i Sverige har vatten, så de med slagruta hittar oftast vatten. Men vill man vara säker på att det är vatten på rätt djup, så är det mer lämpligt att göra undersökningsborrningar. :see_no_evil:

4 gillningar

Eftersom TS skriver att han hittat info om brunnen hos SGU kan vi nog vara säkra på att det är en borrad och inte grävd brunn. i SGU´s brunnsarkiv finns oftast ganska detaljerad information om brunnen - borrdatum, flöde, djup med mera.

Det gäller dock att man kollar “rätt” brunn, en fastighet kan ju ha en energibrunn också (borrhål för bergvärme). Det ska stå hos SGU om det är en energibrunn.

Är flödet vettigt, och brunnen inte är allt för grund så hade jag inte varit orolig över vattentillgången.
Vår brunn är exempelvis 116 meter djup och har ett flöde på 600L/h. Pumpen sitter 100m ner vilket ger oss ett “vattenmagasin” på ca 1 kubikmeter. Vi kan alltså ta ut mer än 600l/h korta perioder utan att brunnen töms.

Däremot är det inte ovanligt med exempelvis järn, mangan, i viss mån radon och så kan man i värsta fall få relikt saltvatten i brunnen. Man kan också ha andra problem med vattnet som t ex lågt pH osv. Detta behöver man ju ta vattenprov för att se.

Det mesta går att rena, men kostnaden varierar beroende på vad det är för förorening.

Grävda brunnar sinar som sagt i regel mycket lättare. Föroreningarna i en grävd brunn är sällan metaller, men lågt pH, humus och bakterier är vanligt.

Vi hade tidigare grävd brunn och den sinade ofta. Den hade dessutom lågt pH, problem med bakterier och inläckande ytvatten. Efter ett antal år tröttnade vi och borrade brunn. Vi hade tur och fick bra vattenkvalité utan filter. Avsyrningsfiltret (för lågt pH) kunde vi sälja. Bakteriefiltret (UV-lampa) får sitta kvar så länge vi har småbarn, som en extra säkerhet.

Anslutning till kommunalt vatten och avlopp kostar 225 000:- i denna kommunen, men om det hade varit möjligt hade jag valt det istället för att borra brunn. Då hade jag inte behövt bekymra mig över det enskilda avloppet heller. Vi bor tyvärr utanför verksamhetsområdet så det är inte ett alternativ.

Att borra en ny brunn på helentreprenad får man nog räkna med kostar minst 100 000:- idag. Vi borrade för två år sedan och betalade ca 30 000 för borrningen, sedan gjorde jag allt jobb själv (förutom att jag lät en elektriker koppla in pumpen) inkl grävning och köpte pumpen med personalrabatt. Totalt landade det på 50 000:-. Om det redan finns en borrad brunn brukar man dock försöka “trycka” den för att förbättra flödet innan man ger sig på att borra en ny brunn. Man försöker då få de vattenförande sprickorna i berget att utvidga sig så att flödet blir bättre.

I vissa delar av landet, exempelvis Öland, vill man ogärna borra särskilt djupt eftersom risken är stor att man får relikt saltvatten då, vilket kan göra det knepigt att få tillräckligt flöde i en borrad brunn - men det brukar brunnsborrarna ha koll på.

5 gillningar

Går man med en sån i omgivningen och den ger utslag en gång. Så vet man att det är dåligt där. Men ger den utslag 100 gånger så vet man ju att det är en vattenrik mark.
Att det inte är vetenskapligt bevisat är samma regel som med styrande folk. Det är den som inte vill ställa upp som ska visa. Samma med styrande folk, det är den som inte vill styra som ska styra.

1 gillning

Håller med flera i tråden som lyfter frågan om vattnets kvalitet snarare än själva brunnen. För mig skulle det vara en grej att oroa sig för vattenkvaliteten. Även om man testar vattnet kan man inte vara säker på att bönder eller företag inte släpper ut något i närheten som kommer ner i brunnsvattnet. I vissa fall kan det också finnas gamla stenkistor/avlopp från andra hus i närheten som går rakt ut i naturen. Jag brukar inte vara nojig över det jag äter och dricker men att dricka och duscha i brunnsvatten år ut och år in känns inte helt tryggt.

1 gillning

Det går bra att både gå med slagruta och provborra! För de som vill hålla liv i den kulturhistoriskt viktiga vidskepligheten men samtidigt vill hitta rätt vatten! :wink:

5 gillningar

Tack alla :slight_smile:

Det finns en vattenanalys av typ allt, som ser väldigt bra ut. De har lagt upp dokumentet. Ingen radon etc.
På SGU finns inte en flödesmätning med, så det var ju inte så bra. Jag ska fråga om det.
Detta är i Brösarp på Österlen.
Jag ser bara ett fåtal vattendrag i närheten. Det är 1 mil fågelvägen till havet.

Borrdatum är 20190531. Totaldjup är 40m. Jorddjup 3,5m. Bottendiameter 115 mm. Grundvatten nivå är 3 m under markytan. Bifogar skärmdump.

1 gillning

Toppen, mycket av jobbet redan gjort! :blush:

1 gillning

Lite märkligt att inte flödet finns med, men sannolikt är det inga som helst problem eftersom man valt att sluta borra redan vid 40 meter - man har förmodligen fått det flöde man behöver och då ökar bara risken för sämre vatten för varje meter man borrar extra.

Det finns förstås ingen garanti - det kan också ha varit så att borraren varit orolig för relikt saltvatten, eller att ägaren sagt stopp, det får inte kosta mer. Men det absolut mest sannolika är att man fått tillräckligt med vatten redan på 40m och därför nöjt sig där.

Det här säger egentligen inget om kvalitén på vattnet, utan beskriver bara hur brunnen är grävd. Fanns det analyser gjorda på vattnet?

1 gillning

Hade egen brunn i många år. Min rekommendation är att inte köpa ett hus med egen brunn. Brunnar kan så klart sina men så som nämnts tidigare är vattenkvaliteten den springande punkten. Man bör göra en kvalitetsmätning varje år, inte minst om man har barn. Även om vattnet sedan är godkänt finns parametrar så som ex. nitrit som är viktiga. Skåne är ett odlingslandskap så speciellt där. God vattenkvalitet kan ändock innebära ogynsamma halter av ämnen som faller ut i rör, kranar och förstör tvätt- och diskmaskiner. Då behövs filteranläggning som löser detta men med utökade kostnader och underhåll som följd.

4 gillningar

Nja. Har haft egen brunn i över 40 år som fungerat utmärkt. Tog vattenprov i samband med fruns graviditeter samt för fem år sedan. Perfekta värden.

4 gillningar

Det här med brunn verkar ju vara som baken!

Det finns prover som ser väldigt bra ut, kemiskt och mikrobiologiskt.
Nitrit var väldigt väldigt lågt. Borde en också kolla kväve?
Min sammanfattning är att det här med brunnen inte borde vara något att oroa sig för helt enkelt.

Nu ska vi bara kolla läget med de öppna gödsel-silosarna runt hörnet från huset :wink:
Utropspris var 2 450 000 men en budade på 1,5 milj som inte accepterades.

1 gillning