Eftersom TS skriver att han hittat info om brunnen hos SGU kan vi nog vara säkra på att det är en borrad och inte grävd brunn. i SGU´s brunnsarkiv finns oftast ganska detaljerad information om brunnen - borrdatum, flöde, djup med mera.
Det gäller dock att man kollar “rätt” brunn, en fastighet kan ju ha en energibrunn också (borrhål för bergvärme). Det ska stå hos SGU om det är en energibrunn.
Är flödet vettigt, och brunnen inte är allt för grund så hade jag inte varit orolig över vattentillgången.
Vår brunn är exempelvis 116 meter djup och har ett flöde på 600L/h. Pumpen sitter 100m ner vilket ger oss ett “vattenmagasin” på ca 1 kubikmeter. Vi kan alltså ta ut mer än 600l/h korta perioder utan att brunnen töms.
Däremot är det inte ovanligt med exempelvis järn, mangan, i viss mån radon och så kan man i värsta fall få relikt saltvatten i brunnen. Man kan också ha andra problem med vattnet som t ex lågt pH osv. Detta behöver man ju ta vattenprov för att se.
Det mesta går att rena, men kostnaden varierar beroende på vad det är för förorening.
Grävda brunnar sinar som sagt i regel mycket lättare. Föroreningarna i en grävd brunn är sällan metaller, men lågt pH, humus och bakterier är vanligt.
Vi hade tidigare grävd brunn och den sinade ofta. Den hade dessutom lågt pH, problem med bakterier och inläckande ytvatten. Efter ett antal år tröttnade vi och borrade brunn. Vi hade tur och fick bra vattenkvalité utan filter. Avsyrningsfiltret (för lågt pH) kunde vi sälja. Bakteriefiltret (UV-lampa) får sitta kvar så länge vi har småbarn, som en extra säkerhet.
Anslutning till kommunalt vatten och avlopp kostar 225 000:- i denna kommunen, men om det hade varit möjligt hade jag valt det istället för att borra brunn. Då hade jag inte behövt bekymra mig över det enskilda avloppet heller. Vi bor tyvärr utanför verksamhetsområdet så det är inte ett alternativ.
Att borra en ny brunn på helentreprenad får man nog räkna med kostar minst 100 000:- idag. Vi borrade för två år sedan och betalade ca 30 000 för borrningen, sedan gjorde jag allt jobb själv (förutom att jag lät en elektriker koppla in pumpen) inkl grävning och köpte pumpen med personalrabatt. Totalt landade det på 50 000:-. Om det redan finns en borrad brunn brukar man dock försöka “trycka” den för att förbättra flödet innan man ger sig på att borra en ny brunn. Man försöker då få de vattenförande sprickorna i berget att utvidga sig så att flödet blir bättre.
I vissa delar av landet, exempelvis Öland, vill man ogärna borra särskilt djupt eftersom risken är stor att man får relikt saltvatten då, vilket kan göra det knepigt att få tillräckligt flöde i en borrad brunn - men det brukar brunnsborrarna ha koll på.