💩 Brist pĂ„ vattenförsörjning, vĂ„r nĂ€sta energikris?

:sweat_drops:

Vi pratade i chatten om senaste tidens/Ärens rubriker kring problem med vattenförsörjning, klimatets effekt pÄ vÄra vattenreservoarer och vad vi sjÀlva kan göra!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenavgiften-kan-fyrdubblas-ledningarna-byts-for-sakta

Hur ser det ut hos er?
I min stad sÄ spricker rör relativt ofta och det rapporteras om att större delen av ledningsnÀtet redan borde bytts ut. Men bortprioriterat underhÄll skapar i stÀllet kostsamma lÀckage och översvÀmningar.

Hur gör ni med villa kring bevattning?
Är det ofta bevattningsförbud i er region?

1 gillning

En spontan tanke Àr vÀl att vattentaxan lokalt skulle kunna variera kraftigt i pris precis som timmÀtning av elpriset i framtiden.

De hÀr problemen Àr ju oerhört lokala och dessutom varierande. Ibland spelar det absolut ingen roll hur mycket vatten vi anvÀnder och ibland spelar det all roll.

SÀrskilt nÀr det gÀller bevattning som ju ironiskt nog behövs nÀr det varit torrt.

4 gillningar

Jag tror det ganska snart kommer bli vanligare att hyresgÀster fÄr betala separat för vatten, i takt med att det kommer bli dyrare.

I min stad (och i de flesta andra stÀder) Àr det troligen behovet av att byta ut stamnÀtet som kommer driva upp priserna. Vattnet i sig kostar ingenting, men hur det renas, transporteras och anvÀnds, kommer pÄverka prisbilden mer i framtiden Àn idag.

Först krÀvs det vÀl i sÄna fall att man inför digitala vattenmÀttare som lÀr ta 10 Är frÄn beslutsdatum med nuvarande takt.

Yup. Brukar vara rÀtt sÄ standard i nyproduktion av bostadsrÀtter och hyresrÀtter pÄ sistone.

Men med befintligt bestÄnd stÀmmer vÀl det hÀr ganska bra

Vi har egen brunn samt bor i södra Stockholm som inte har nĂ„gon vatten brist för tillfĂ€llet

Ingen grĂ€smatta som behöver vattnas Ă„ rabatter samt grönsaker fĂ„r vatten frĂ„n regn tunnor

Ja, vi pratar om framtiden och snarare om ett par Är framÄt, Àn imorgon.

Men om vattnet Àr 3 gÄnger dyrare nÀr jag lever pÄ pension, kommer det sÄklart pÄverka ekonomin. SÄ kan vara klokt att vara beredd pÄ kostnadsökningen. Tror inte vi kommer fÄ se vattenprisstöd.

Problemet Àr ju att de flesta kommuner inte har uppfyllt sitt underhÄllsansvar sÄ vi mÄste byta ut vÀldigt mycket vatten och avloppsledningar under de nÀrmaste Ären som kommer driva kostnaderna uppÄt för alla.

3 gillningar

Vi har Àven problem med att ledningsnÀtet och vattenverket Àr underdimensionerade med hÀnvisning till de nya anvÀndningsomrÄden som medför högre vattenförbrukning i snitt.

3 gillningar

Jag tÀnker att samma sak kommer hÀnda med vattenförbrukningen som med elförbrukningen.

Som bekant och allmĂ€nt kĂ€nt hos majoriteten sĂ„ har vi effektbrist i detta land pga diverse politiska Ă„tgĂ€rder (och brist pĂ„ Ă„tgĂ€rder). Det pratas dĂ€rför om att införa större s.k. efterfrĂ„geflexibilitet. Dvs att man ska (indirekt tvinga) folk att anpassa sin förbrukning sĂ„ att de drar ner vid de (allt mer vanligt förekommande) tillfĂ€llen dĂ€r det rĂ„der brist. Saker som diskuterats (och som jag fattar Ă€r ute pĂ„ skarpt förslag proposition 2022/23:59) med införandet av krav pĂ„ nya uppkopplade smarta elmĂ€tare och timprisdebitering. Inklusive “fjĂ€rrĂ„tkomst” som ska kunna anvĂ€nda för att “reglera efterfrĂ„gan”. Man Behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att kunna lĂ€sa att detta Ă€r byrĂ„kratsvenska för att man ska kunna, antingen prismĂ€ssigt eller pĂ„ annat mer hĂ„rt sĂ€tt, fĂ„ kunderna att inte efterfrĂ„ga el.

Samma sak lĂ€r hĂ€nda, av liknande sjĂ€l, Ă€ven för vatten. Dvs nĂ€r det rĂ„der vattenbrist kommer priserna för vatten att gĂ„ upp kraftigt (eller kanske stĂ€ngas av via fjĂ€rranslutning?) i det fall att man överkonsumerar vid fel tillfĂ€lle. Vattnet kommer, pĂ„ samma sĂ€tt som med elen, omprioriteras till statliga, regionala och kommunala verksamheter först, och villaĂ€gare och hyresgĂ€ster kommer sist i prio som vanligt i dessa fall. Snart kanske det uppstĂ„r en marknad dĂ€r folk skaffar sig “vattenbatterier” för att kunna fylla pĂ„ vattentankar nĂ€r det finns gott om vatten och spotpriset pĂ„ vatten Ă€r lĂ„gt, för att kunna gĂ„ pĂ„ toaletten under varma sommardagar. Det skapar i och för sig en del andra utmaningar :slight_smile:

1 gillning

Eller sÄ bygger vi om och börjar anvÀnda regnvatten för att exempelvis spola toaletten.

2 gillningar

Det skulle man ju kunna tÀnka sig. Det Àr den nÀst största posten för snitthushÄllet.

I Sverige förbrukar vi i genomsnitt 140 liter vatten per person och dygn. LÀs vidare om anvÀndning i hushÄll.

• 60 liter för personlig hygien.
  • 30 liter för toalettspolning.
  • 15 liter för disk.
  • 15 liter för tvĂ€tt.
  • 10 liter för mat och dryck.
  • 10 liter övrigt.

Personlig hygien Àr lite knepigare med regnvatten
 Men att duscha var 24:e timme Àr inte riktigt att rekommendera ur hÀlsosynpunkt ÀndÄ.

SÄvida det inte Àr lika varmt och svettigt som det varit senaste veckorna :sweat_smile:

2 gillningar

Jag Àr uppvÀxt med egen brunn som ofta sinade pÄ sommaren sÄ att vara sparsam med vatten Àr en sjÀlvklarhet för mig. Vi fick spola med sjövatten, och bara nÀr vi gjort nr 2 eller om flera redan hade kissat innan. Vi tvÀttade oss i sjön och hÀmtade dricksvatten i dunkar.

Jag blir oerhört provocerad nÀr folk slösar pÄ vatten genom att lÄta vattnet rinna nÀr de borstar tÀnderna eller schamponerar hÄret. Och Àr det torrt fÄr vÀl grÀsmattan bli gul!

Jag hoppas verkligen att bÄde el-, vatten- och avfallskostnader ska bli mer tydligt (inte nödvÀndigtvis dyrare) för alla sÄ att det spelar roll om man Àr sparsam eller slösar. Undersökningar visar att hyresgÀster slösar mer Àn husÀgare vilket inte Àr förvÄnande i nulÀget.

4 gillningar

Hemma har vi skaffat nÄgra IBC-tankar som vi anvÀnder för att samla regnvatten för bevattning.
(Hoppas pÄ ordentlig pÄfyllning i veckan).

Ja det pratas ofta om bevattningsförbud. Men vad gÀller egentligen nÀr man har egen brunn. GÀller bevattningsförbud bara kommunalt vatten eller alla?

1 gillning

Enklaste lösningen och det som ett land inte i förfall gör Àr att producera mer vatten. Öka planerbar energiproduktion och desalinera havsvatten. SvĂ„rare Ă€n sĂ„ Ă€r det inte, det fĂ„r kosta vad det kostar för alternativkostnaden Ă€r hög.

1 gillning

Jag sa inte att det inte fanns bĂ€ttre alternativ. Men om jag skulle gissa sĂ„ tror jag att det kommer vara enklare att införa nya el- och vattenmĂ€tare och s.k. “efterrĂ„geflexibilitet” Ă€n det Ă€r att bygga om alla hus sĂ„ att de samlar regnvatten som via nya separata rör gĂ„r till alla toaletter.

Det kan sÀkert vara olika. I vÄr kommun var det tidigare vattenverkets kapacitet som satte stopp. DÄ fick de med egen brunn vattna trots kommunalt förbud.
Om det Àr problem med lÄg grundvattennivÄn borde förbudet gÀlla alla tÀnker jag.

Ja det lÄter rimligt. Om man inte anvÀnder insamlat regnvatten dÄ förstÄss. :slight_smile:

SjÀlvklart, det Àr ju en toppengrej rent allmÀnt.

För de flesta i Sverige Àr vatten inget problem dÄ de flesta har ytvatten. Det tar typ aldrig slut i Sverige. Men pÄ de stÀllen dÀr man har grundvatten kan det bli problem. Knappast pga klimatförÀndringarna utan pÄ hur vi beter oss med naturen pÄ andra sÀtt.
SkÄne och Gotland har ju nÀstan jÀmt problem sommartid. Ofta Àr det tex. bondgÄrdar dÀr man har brunn och hundratals mjölkkor dÀr man för 50 Är sedan hade 30st.

Ett annat stort problem vi har Àr att infrastrukturen av vatten och avloppsledningar Àr risiga pÄ mÄnga hÄll med lÄngt gÄnget eftersatt underhÄll.

2 gillningar