Ska vi skaffa egen brunn för att kunna vattna trädgården obegränsat?

Hej allihopa!

Jag skulle behöva lite input på frågeställningen ovan. Hur dyrt är det att skaffa själva brunnen? Hur mycket behöver man lägga om året på att ”driva” brunnen (utrustning som behöver ström och service)? Behövs det tillstånd? Gäller ROT?

Bakgrund: vi bor i villa och gillar skarp att gå och vattna i trädgården. Vi har ingen aning om hur mycket vi lägger på bevattning idag, men vi kommer säkert använda mer vatten om vi har fri tillgång.

Tacksam för lite goda råd.

1 gillning

Måste väl vara mycket enklare att skaffa en regnvattentunna istället för att borra en vattenbrunn för bevattning?

22 gillningar

Hur bor ni? Att borra är dyrt, så jag skulle inte göra det för vattningen. Tänk på att en brunn tar vatten från samma källor som alla andra i området.

4 gillningar

Ett alternativ är att installera en eller två regntunnor. Vi skaffade nyligen en som rymmer 250 liter och kopplade den till stuprännan vid ett mindre tak på vår utbyggnad. Fylls supersnabbt när det regnar och det finns inte en chans att vi hinner tömma den före det regnar nästa gång.

Vår regntunna är en återanvänd vintunna av ek:

8 gillningar

Ja, eller gräva ner en tusenliterstank.

4 gillningar

Vad är anledningen till att ni funderar på egen brunn?
Ekonomiskt lär ni inte räkna hem det, rörliga kostnaden på vatten är inte många kronor.

5 gillningar

Tillstånd behövs som regel inte men det kan dock vara anmälningsplikt, fråga i din kommun vad som gäller lokalt.
Det är nämligen så att brunnsborrning kan påverka andra närliggande vattentäkter och vid större uttag riskerar man saltvatteninträngning som gör vattnet otjänligt för alla grannar. Vidare kan det förekomma markföroreningar i området som kan kontaminera om det borras (ex äldre bruksort)…

Ett alternativ är ju att gräva en brunn. Det är mindre arbete och då fylla den med regnvatten istället för grundvatten. Detta var ju det sätt som man oftast, historiskt sett, ordnade vatten på mindre torp.

Det sagt så kommer det sällan och aldrig vara värt kostnaden att hyra in någon som gräver jämfört med vattenkostnad. Dessutom är det ett ofog att slösa dricksvatten på att vattna gräsmatta, då är det markant bättre att ha en regnvattentunna eller flera. Billigt, enkelt, miljövänligt.

10 gillningar

Jag har en egen brunn vid huset, eftersom huset är äldre än det kommunala vattnet i byn.

Kostnaden att borra vet jag därför inget om, men anläggningen kan jag tala lite om:
Beroende på hur mycket du vill vattna så kan det räcka med en billig hydroforpump från Jula för 2000 spänn. Det dyra är alla PEM-slangar och tillhörande slangkopplingar/utkastare som du säkert kommer vilja placera ut. Elförbrukningen är försumbar på vår anläggning.
Det blir dyrt att ha in en rörmokare till att underhålla anläggningen, så räkna med att lära dig rubbet själv.

Vi har egen brunn och jag vet inte exakt hur mycket det kostar, men att det skulle vara gratis är en missuppfattning. Bara pumpen till brunnen drar en hel del ström. Vi har ingen vattenmätare så jag kan inte jämföra exakt men vår bevattning drar ungefär en kubik i timmen och då drar pumpen 10A. En kubik skulle alltså använda ca 2.3kWh vilket med sommarpris på elen kostar ungefär 2kr. Som jämförelse tar vattenverket 8kr per kubik. Så rent rörliga kostnader är ungefär en fjärdedel.

Vår brunn är nu en “sänkt” kostnad :grin: men jag har ingen aning om hur länge man kan förvänta sig att pump och relaterade grejor håller.

Har svårt att tänka sig att man tjänar igen investeringen om man inte tänker sig att vattna ett helt jordbruk.

Jag har gått i samma tankar, till er som skriver vattentunnor, har ni vattnat gräsmatta eller häckar någon gång?
Jag har 600 liter i mina vattentunnor, det använder jag till att vattna rabatterna med vattenkanna. Det räcker några dagar vid torka och här brukar det inte regna tillräckligt för att fylla upp tunnorna på flera veckor på sommaren. Att vattna gräsmatta kräver några kubikmeter om det ska göra någon nytta. Jag betalar ca 150:-/kubik med alla avgifter efter senaste höjningen, så att det kommunala vattnet är billigt kan jag inte heller direkt hålla med om.

6 gillningar

Du kan inte räkna in de fasta avgifterna när du jämför så här.
De ökar ju inte för att du vattnar mer.

2 gillningar

Vi har använt 3st IBC-tankar à 1000L, med regnvatten från stuprören. Varav 2 ihopkopplade med olika nivåer. Sedan 1 batteridriven pump till den längst bort. Och gardenapump till de ihopkopplade.

En stor trädgård som behövt vattnas någon gång per vecka.

Räcker iallafall ett tag. Men annars är det nog gräva ner en större tank i marken som gäller. Men då behövs mera planering.

Fördelar med nedgrävd pump är att den inte behöver tömmas på vintern. Är även en del algtillväxt så fort ljuset kommer åt i IBC. Så där också en fördel med nedgrävt.

IBC-tankarna riskerar att spricka om du har de fyllda på vintern. Vi kopplar på dessa när de är frostnätter, men inte kallaste vintern.

Annars om du har sjö i närheten, så finns de många med pumphus, som använder sjövatten. Vi har en hel bostadsrättsförening i närheten, där alla radhus har sjövatten inkopplat från sjön som är 1km bort.

1 gillning

Bor du i Sahara?

Här kostar det 30kr kubiken och då har kommunen stora problem med vattenbrist.

Funderar själv på regntunna till uterummet. Idag leds det vattnet bara ut på marken vilket såklart inte är bra. Funderat på lägga ner stenkista osv men inte riktigt orkat med det ännu. En regntunna däremot hade ungarna haft roligt med. Men ekonomiskt räknar jag inte med någon vinst.

Mina föräldrar har hydrofor till brunn, tidigare använts till bevattning i växthus mm. Men idag har dom den till trädgården, tvätta bil osv. Kostar ju lite el men jag tror det är försumbart då den mest används på sommaren när elen är billig. Service vet jag inte riktigt, min farsa gör allt själv. Vi barn älskade det när vi var små, obegränsat med vatten till sandlådan, byggde massa dammar med rör osv. :joy:

Finns det begränsningar i hur mycket man får vattna med egen brunn? Den frågan är väl den mest primära eftersom (jag tror att) vi kommer få mer och längre vattningsförbud framöver.

Finns det inte begränsningar och man gör av med mer än någon kubik regnvatten och man vill vattna så hamnar man väl i ett läge där det får kosta vad det kosta vill. Är trädgården det största intresset så finns det ju ett stort egenintresse att kunna ta hand om den på det sätt man önskar.

En regntunna är inte ens i närheten av att räcka till.

Du är medveten om att de skiljer 530% mellan kommunen med lägst och högst vattentaxa?

Vattentaxan går från 25 kr/m3 till 132 kr/m3 (2024) så vart man bor har stor påverkan på ens vattenpris…

1 gillning

Jag bor på ett ställe där marken är mest fin sand, så har löst det genom att spola ner en 3m lång 50mm slang med hjälp av vattentryck. Satte en duk i änden som ”sil”. Det sticker upp ca 10cm slang ovanför altandäcket, där jag kopplar på en vanlig Biltema pump.
Har fungerat sedan 2016 och varje vår behöver jag bara fylla upp systemet med vatten så pumpen suger vatten från marken.
Jag fick hjälp att spola ner slangen och betalade ca 2000kr för arbetet. Biltema pump och kopplingar kostade ca 1500kr.
Rekommenderas skarpt för bevattning i trädgården.

Vi har 6 st 200 liters vattentunnor bevattning… Dom är nästan alltid fulla…
10 mm regn på 100 kvm tak ger 1 kubik vatten dvs 1.000 liter…

Att borra brunn är för dyrt när de är klar skillnad mot vattentunnor…

En liten historia värd att beakta.

Vår familj hyrde ett hus med egen brunn i slutet på 90-talet, ägarna hade så mycket mineraler och missfärgningar i vattnet så de hade köpt in en reningsanläggning som stod i ett uthus. Vill inte gissa vad det kostade att montera in. Men driftskostnaden låg på hutlösa summor varje månad, då, på grund av återkommande fel och servicebehov.

När vi flyttat ut efter cirka 2 år med vattenstrul, så valde de att koppla på sig på det kommunala vattnet. Vilket troligen gick på en rejäl slant det med.

Så även om kommunalt vatten inte är gratis, så löser en egen brunn inte allt. Speciellt inte om grundvattnet sinar, vilket är vanligare numera än förr.

2 gillningar

En rörspetsbrunn är den billigaste varianten, med slang är det ännu billigare.

Men 3 meter betyder att vid torka sjunker grundvattennivån snabbt under detta om det inte är vattenförande ådror.

Överlag underskattar folk hur mycket vatten som behövs. 10 mm/vecka och kvadratmeter är precis så det räcker.
(1mm/kvm är 1 liter/kvm)

Att samla regnvatten är en bra idee, men kommer inte räcka till gräsmattor.

Men gräsmattor kräver enorma vattenmängder.

2 gillningar