Vi köpte ett nytt hus höstas där det fanns en påkostad pool från 2011. Har aldrig haft pool förut men såg att det kan ju vara kul för barn och kompisar. Skulle dock inte betala för att sätta in en själv (huset vi köpte är ganska ovanligt, så svårt att hitta ett liknande utan pool).
Vi kollade på Linern och tyckte den såg bra ut och Poolkillen som haft hand om den tyckte också den såg fin ut när han stängde i höstas. Trodde iaf att den skulle ha fem år till.
Nu när vi ska öppna den upptäcker vi att den läcker. Inte mycket, men fortfarande så pass mycket att det behöver åtgärdas. Troligen går det inte att laga då hålet ligger vid en skarv vid den inbyggda trappen.
Så nu står vi inför att byta ut hela linern vilket skulle kosta typ 100k (ganska stor pool och iom att det är en inbyggd trappa så drar priset iväg). Dock så är också altanen lite äldre och skulle nog behöva bytas i detta skede också vilket då adderar ytterligare 50k. Lägg kanske också till att om man ändå byter ut massa saker att pump och sånt också behöver bytas (det gissar jag dock bara).
Ett alternativ är att fylla igen den och bara ha en gräsmatta. Är ju inte heller gratis, men är en engångskostnad.
Frågan är väl, vilket jag förstår att det inte finns ett garanterat svar på, om det är korkat att fylla igen en pool. Generellt säger man ju att pool höjer värdet på huset och de typ 200k det skulle kosta att få en ny-ish pool är säkert mindre än halva priset om man skulle börja från början.
Hade du köpt huset om poolen inte fanns där?
Allt i livet handlar ju inte om pengar hit eller dit. Ibland är ju livskvalitet det viktiga. Hade jag haft möjlighet att bygga en billig pool hade jag gjort det. Nu har du chansen att få mycket rolig tid med dina barn. Ta den tycker jag.
Kommer säkert någon som räknar på det om en stund och konstaterar att om du fyller igen den så kan du få 500kr mer i månaden att leva för när du blir pension men vem vet, du kanske aldrig når dit. Då kanske det är roligare att leka med barnen i eran egen pool.
Skulle nog se det som en trevlig sak att ha pool i mitt hus och tycker att det inte verkar vara så stor kostnad om man ser på vad det kostar att ha hus.
Min personliga åsikt.
Men kan nog säga att de man känner med en pool på sin tomt känns roligare att besöka. Allt är inte bara beräknande framtida värde utan också att ha roligt.
Förlåt för detta icke ekonomiska inlägg.
Mest rimliga för att behålla värdet på fastigheten är att underhålla den, särskilt om det är standard i området att pool finns. Om det tar emot så skulle jag inte lägga igen poolen utan i så fall bygga ett däck över. Men jag kan förstå känslan av att bara vilja radera alltihop eftersom det kan kännas som ett ofärdigt projekt att den bara står där under och det inte finns någon plan med den.
Typisk problem som inte har någon jättebra lösning. Det är aldrig kul att behöva lägga pengar på något man inte bryr sig om och bara fått på köpet. Efter några såna här näsbrännor undviker jag alla former av ”extra” i bostäder, det är trista problem att ägna sig åt.
Har delvis liknande. 6 år gammal pool i huset vi köpte. När den var 8år började pump, filter, värmeväxlare, klorinator att läcka och uppvisa ålderstecken. Vi bestämde att ”finns den vill vi att den funkar”
Att byta pooltekniken ovan landade på närmare 80000kr. Hade man inte haft klorinator och klarat sig med rostfri värmeväxlare hade det kanske slutat på 50000-60000kr istället.
Beroende på konstruktion kan det vara olämpligt/dumt att tömma den helt på vatten. Vissa pooler behöver tydligen ”mottryck av vatten” (vid vissa markförhållanden) för att inte riskera att väggarna ska svikta och tryckas inåt vilket kan sabba poolen för framtida ekonomisk renovering.
Rimligtvis borde ju duken gå att laga på nått sätt oavsett hur väl det syns efteråt. Då kanske ni kan, skjuta på renoveringstankar, använda den ett par år till och efter det fundera på hur ni vill göra.
Aldrig haft pool.
Låter inte rimligt att inte linern skulle gå att laga rimligt halvbra så ni får känna efter ett par säsonger om Pool är något för er.
Det kostar nog en bra slant att ha den i drift som man vill . Kemikalier, filter, pump och uppvärmning.
Rimligen är det mest ekonomiska att ha en luft/vatten värmepump för att värma poolen men en hel del el drar den säkert och värmepumpen har en del avskrivning.
Några saker:
Hade köpt huset även om poolen inte fanns, dock svårt att säga hur mycket vi skulle betala.
Att täcka över med trädäck skulle skapa två problem: Dels som skogstomten säger att marktrycket skulle kunna förstöra konstruktionen men också att regnvatten och annat skulle skapa en illaluktande sörja.
Jag ska be om en Second opinion på om det går att täta. Vill gärna få ut iaf en säsong för at bedöma om det är något vi tycker är värt.
En liner håller ca 20 år i bästa fall, underhållet är en kostnad.
Mitt fd hus hade pool som var ca 15 år gammalt, linern började blekna jag insåg att det börjar snart kosta.
Badade sällan men var tvungen att underhålla denna, men har man barn är trevligt och erkänner att det var rogivande att titta på det blåa vattnet.
Generellt har poolfirmorna lite (nybyggnationer) att göra nu för tiden efter pandemiårens poolboom med efterföljande elprisshock.
Så borde inte vara så svårt att höra med flera olika poolfirmor om de kan kolla på ev reparation.
Kör själv uppvärmningen via bergvärme och med klorinator/saltvatten krävs då värmeväxlare av Titan vilket var det som fördyrade vår teknik en del. Normalt sett behöver man inte byta all poolteknik samtidigt utan reparerar delarna allt eftersom OM det är kvalitetsgrejor i grunden. (Vilket det inte var hos oss, därav byte av allt samtidigt)
Tips - Jag provade lite olika lappar och tejp för att laga ett hål i min pool-liner men hade störst framgång med ett tvådelat epoxispackel ”Jenolite Epoxy Underwater” som härdar under vatten. Grönt så passar rimligt mot pool-liner. Ska ändå byta linern men var tänkt som en övergångslösning. Lycka till!
Var mer saker än själva värmeväxlaren, klorinatorn kostar ju en del också och vi ville undvika det “billigaste som fanns att hitta”. Man kan säga att det var så förra ägaren byggt anläggningen och anledningen till att vi valde att byta ut allt på en gång redan efter 6år. Rostfri värmeväxlare sönderrostad på flera ställen rätt ut genom godset på sidan och i anslutningar, flera olika läckage i pump och filter, dålig filterverkan och en klorinator där produktionscellen började uppnå sin livslängd och inte gick att få tag på längre osv.
Ambitionen var från början att laga/byta delarna i anläggningen själv eftersom jag i grunden tycker det är ganska kul och ett utbyte av likadana grejor inte skulle kräva någon ombyggnad. Men det gick helt enkelt inte att hitta reservdelar eller likadana utbytesgrejor till det vi hade trots att de bara var 6 år gamla. Då hade jag ändå all orginal-dokumentation/spec/kvitton att utgå ifrån då jag kollade med många svenska installatörer/hemsidor/företag och sökte runt på nätet och mailade diverse leverantörer nere i Europa, jagade begagnat/nytt på e-bay/Amazon/Blocket osv. Kollade mycket på grejor från Grekland, Spanien, Polen, Tyskland osv.
Så efter den researchen som höll på ett antal månader bestämde vi att nu sätter vi in det flesta leverantörer ansåg vara beprövade grejor (Pahléns) med förhoppningsvis stabil reservdelsförsörjning och grejor som verkar finnas/användas av många olika leverantörer osv. Eftersom elpriserna såg ut som de gjorde ville vi ha en pump med styrbara effekt osv. Hade 5 olika installatörer/firmor som var och kollade på anläggningen och gav offerter när det begav sig och dessutom kontakt med ett par till.
Slutade med att vi lejde bort allt. Har för mig att OM jag själv skulle köpt in allt material VI ville ha på billigaste möjliga stället på nätet så var det ändå ca 58000kr i materialkostnad för de stora bitarna + sen tillkommer då kostnad för jobb + diverse rör/kopplingar/kranar osv. Tror vi alltså betalade 15000kr i arbetskostnad INKLUSIVE alla smågrejor/kranar/rör osv som behövdes.(Inget ROT-avdrag inblandat) Då var firman där två fulla dagar om jag minns rätt innan allt satt på plats eftersom de byggde om teknikrummet helt när de ändå bytte ut allt samtidigt. Kollade upp offerten nu och 73400kr var den på till slut efter lite förhandling men då var nog den dyraste offerten vi fick på närmare 95000kr och den billigaste på 68000kr om jag minns rätt.
Skulle vi ha gjort som förra ägaren och valt och köpt in det billigaste igen så hade vi nog kunnat komma undan till klart lägre kostnad. Dock hade jag nog behövt göra det själv då också eftersom ingen firma ville bygga en sån anläggning där jag köpt in allt material själv och sen stå för garantier/funktion osv, särskilt om det dessutom var det billigaste jag kunde hitta.
Så känner mig inte lurad utan vi valde aktivt vilka grejor vi ville ha. Jag vet att jag kollade på den typen av Titanväxlare du länkade till och även på någon slags kompositväxlare. Då vi gjorde renoveringen, våren 2023 hittade vi såna Titanväxlare du länkade till för ungefär 7000-9000kr i den storlek/kapacitet vi ville ha. Minns inte riktigt vad det var som gjorde att vi valde bort den typen men jag vet att jag pratade med ett par leverantörer angående den sorten. Efter att ha kollat runt, läst på diverse poolforum, pratat med bekanta, installatörer och någon tekniker/konstruktör på Phaléns så rekommenderade de allra flesta Pahléns Maxi-Flow 75W i Titan till oss som hade bergvärme. Pahléns har även en Hi-Flow till till lägre kostnad, där jag även hittade en ny/begagnad sån till salu för 9000kr. Det var något med effektivitetet&lågtemp mot bergvärmen och något mer som gjorde att man rekommenderade Maxi-Flow. Bland annat hade de länkar till felaktiga diagram som förvillade så skillnaden var större än den syntes vara på papperet mellan deras Hi-Flow och Maxi-Flow. Hade också en bekant som först kört med Hi-Flow men sen ganska snart bytte ut den mot en Maxi-Flow av någon anledning och sen funkade det bättre/som tänkt för honom.
Vid en snabb sökning kostar den billigaste Pahléns MaxiFlow75kW 16000kr. Våren 2023 låg den som billigast på 18700kr om jag minns rätt, där de flesta tog 20000-22000kr. Merkostnaden för den jämfört med en likadan i rostfritt var då ca 10000kr och en vettig/enklare klorinator från Zodiac låg då på 10000kr.
Ok, då byggde ni alltså om hela teknikrummet med produkter från Pahléns. Då är kostnaden nog rimlig. Tror dock inte att trådskaparens skadade liner ska behöva leda till fullt så drastiska åtgärder.
Jag byggde som sagt pool (helt) själv för fem år sedan och gjorde då liknande research. Jag kom fram till att Pahlén är bra, men otroligt överprisat. De har mer eller mindre monopol i Sverige. Ingen verkar våga använda andra produkter.
Köpte det mesta från Tyskland, inklusive styrd pump. Kopplade två stycken värmeväxlare av den länkade typen mot värmepumpen (för optimalt flöde). Styr det hela mot timpriser från Tibber, så just nu värmer jag till 31 grader för 6 öre/kWh.
Finns det ett begrepp för såna däringa ganska dyra grejer man köper - men till slut använder lite? Livsstilsgrejer?
Jag tänker på pool, cabriolet, daycruiser etc
Det har poppat upp många pooler i grannskapet under åren m lågränta. Ser nästan aldrig ngn som badar i dessa. Uppskattar de nyttjas 5-10ggr/år i snitt.
Det blir ganska dyra bad.
Ja, sen finns det säkert de som älskar och nyttjar sin pool ofta och när barnen är små. Men dessa är undantag skulle jag säga.
Vissa går ytterligare ett steg och skaffar pool inomhus. Vore intressant hur detta utvärderas efter 20 års ägande.
Så, om en pool på riktigt är värdehöjande vid en husförsäljning, tror jag det beror på att poolen ger ägaren möjlighet att drömma.
Rent krasst är det underhållsbehov och kostnader.