Jag och min man har drömt om pool länge och försöker nu ta ett beslut om det är värt pengarna. Vet att ingen annan kan bestämma det åt oss men behöver lite bollning, kanske någon som stått inför samma dilemma? Vi har mindre barn och känner att ska vi bygga pool någon gång är det nu så vi får max valuta för pengarna.
Kostnad pool cirka 500 000 (thermopool med helgaveltrappa, bra värmepump, tak etc) + altan etc runtom så vi räknar på att det allt som allt kommer landa närmare 700 000 - dvs MYCKET pengar.
Vi har lån på 4 miljoner, huset köpt för 6 för 2,5 år sedan - dvs för kort tid för att amortera om. Vi kan lägga in ca 250-300 000 cash men kommer behöva låna resten. Ska vi spara ihop allt kommer det ta några år och som sagt - vi vill gärna maxa användandet när barnen är små. Extra lånet innebär att vi skulle gå över 70 % belåning och därmed behöva amortera 2 %. Går vi på pool vill vi gärna amortera av det “konsumtionslånet” så snabbt som möjligt så ur den synvinkeln är det inga konstigheter, mer att vi blir låsta vid en väldigt högre månadskostnad än idag om något skulle hända.
Vi har idag två stabila inkomster, 62 000 + 57 000. Inga andra lån förutom bolån och CSN.
Vad säger ni? Är vi knäppa som överväger att låna 400-500 000 på huset för en lyxgrej som pool? Höjer säkert värdet men skulle gissa med kanske 300 000 så bara en bråkdel av kostnaden. Bor i villaområde med höga snittpriser och där många har pool, så det efterfrågas av många köpare.
Och till syvende och sist - är pool värt pengarna? Det är många resor vi skulle kunna göra för de 700 000 exempelvis som också ger kvalitetstid som familj…
Räkna inte med att husvärdet stiger utan räkna på antalet baddagar över den period ni tror er bo där. Blir det 70 bad en sommar? Bor ni kvar i 25 år? Är ni två i poolen åt gången? Det blir 3500 bad under er tid i huset.
Här förutsätter jag att poolens eventuella mervärde om 25 år betalar för poolens underhåll under ert ägande. Då kostar isf varje bad 200 kronor. Är det värt det?
Det är en ren subjektiv frågeställning. Är det objektivt värt det (dvs. påverkar det värdet på bostaden motsvarande kostnaden), med stor sannolikhet nej. Men det kan likväl vara värt det för er om det är något ni verkligen vill ha.
Det är ju väldigt personligt. Jag avskyr till och med pooler.
Men det är framför allt missar i ert resonemang är att ni inte alls har räknat på de driftkostnader det innebär att ha en pool, bara att fylla upp den med vatten är en del pengar
Först en deklaration att jag själv är negativt inställd till pool och att inlägget färgas av det.
Bra svar från @angaudlinn att tänka i termer av kostnad per användning för att enklare bilda sig en uppfattning vad som är mycket eller lite att betala.
Till det resonemanget vill jag bara lägga till att vara ärlig i bedömningen mot sig själv om det är sannolikt att man är lika taggad på frekventa bad efter 5 till 10+ år som när den var ett nytt inslag i livet? Om ja, okej! Om inte, ta då hänsyn till avtagande antal bad över tid och se att kostnaden per bad slutar väsentligt högre.
Tänk också på att en pool kräver underhåll; klorering, rengöra pumpfilter, dammsugning, uppvärmning, byta ut trasig utrustning och vad det nu mer kan tänkas vara. Utan att ens gå in på det ekonomiska av allt det där tror jag det finns risk att sådant upplevs mer som en belastning när poolen väl funnits där ett par år.
Exakt. Pris per användning är tuff. Kollega som bodde granne med lokala utebadet skaffade pool. Långt bättre ppa att betala sig in där var och varannan dag. Dålig men kul jämförelse.
Min erfarenhet från vänner med pool är att det ofta är problem med filter, saker som fryser sönder, värmepump som dummar sig etc.
Jag skrev faktiskt först att familjekort på lokala badhuset är ett alternativ, men tog bort det eftersom just drömmen om poolen ofta handlar om mer än att bada och simma.
Mitt badhus, en kvart bort till fots tar 3029 kronor för familjeårskort. Det är 75k för hela 25-årsperioden. Vi kan sätta @janbolmeson på att räkna ut alternativkostnaden för de andra 625k om vi vill.
Men, mer allvarligt, man måste väga in vad det är som lockar med poolen. Är den en del av trädgårdens “inredning”? Är det ett sätt att locka barnens kompisar att hänga i den egna trädgården? Vill man imponera på andra? Gillar man tanken på sig själv som poolägare? Har man ett simintresse (som då kräver jetstream etc) osv? Det finns så mycket frågor inbyggt i en simpel frågeställning.
Vilken storlek snackar Ni om för poolen? En plask-pool för barnen så är 700k ganska mycket pengar.
En som man faktiskt kan träna i, kan ge annat resultat.
Är också själv mycket inne i tankesättet att Ni skall inte tänka Er att värdet ökar och Ni får tillbaka pengarna på något sätt. Kanske ±0 vid försäljning, minus underhåll och energiförbrukning.
Fundera på hur mycket den faktiskt kommer användas och tänk Er kostnaden per användning.
Har personligen någon underliggande dröm att ha en smal 25-metersbasäng tillgänglig för träning. Det vore grymt, men dyrt. Men då får man helt annat syfte än att kyla sig en varm sommardag. Det kan man göra i vattenspridaren.
Det beror på skulle jag vilja säga. Grannen älskar sin pool, de badar hela dagarna under säsong, sitter ute vid den på kvällarna etc.
Själv funderar jag på att hälla cement i vår pool efter förra årets massiva alg-angrepp och det faktum att antalet bad uppgick till totalt 8 på hela sommaren. Och då har vi flera hemmaboende barn…
Vi skaffade en markpool för att känna på det. Kostnad ~5k på rea, ca 4x2m, 10 kubik vatten. Plus lite jobb och material för att fixa underlaget.
Och ett uppblåsbart bubbelbad, ca 3k på rea.
Det är väldigt trevligt när man väl använder dem men vi kunde snabbt konstatera att som livet är just nu så blir det så sällan att det inte går att motivera driftskostnaderna, framför allt bubbelpoolen. Markpoolen kostar inte så mycket i drift, ingen uppvärmning på den så den kommer nog fram i sommar igen.
Glöm inte att räkna på just driftskostnaderna, när elpriserna drog iväg och jag insåg att bubbelpoolen skulle kosta närmare 2k i månaden blev den snabbt bortplockad. Det var förstås extremt, men den kostar ändå 3-500 med normala priser.
Vi har precis köpt ett nytt (70-tals) hus och kommer till våren bygga pool, främst med anledning av “lyxen” att kunna bada hemma en varm sommardag när man inte orkar åka till stranden, alternativt på kväll/förmiddag innan man åker dit. Vi har i nuläget ett barn som verkligen älskar att bada så det känns som en bra investering i familjen Det kommer så småningom utökas med i alla fall ett till och att då kunna få plaska runt lite under föräldraledigheten känns också som ett plus.
Poolen placeras “mitt i trädgården” så att den syns inifrån kök och vardagsrum, på kvällarna tycker jag belysningen skiner upp riktigt fint från pooler!
Det är en helhetskänsla för vår del, vi gör det definitivt inte för den ekonomiska aspekten, faller tankarna endast i hur långt tid det tar att betala tillbaka pengarna samt vad varje enskilt bad kostar etc., då är man nog inte rätt i tankarna till att bygga pool. Vi tänker att ví ska bo i detta huset länge och det förhöjer vår livskvalité
Är det bättre att ha pengarna på börsen? Säkert.
Vad har vi mest roligt utav? För vår del var det inga svårigheter att välja!
Det är precis som er våra tankar går. Vi har två badtokiga barn och möjligheten att kunna bada hemma en solig dag eller ta ett dopp de dagar man inte har tid att hänga på stranden mellan jobb, förskola, träningar etc. För oss handlar det också primärt om livskvalitet men svårt att inte väga in ekonomiska faktorn, men vi tänker också att här ska vi bo långsiktigt. Härligt att ni har beslutat er, hoppas vi också kan landa i något snart
Ja alltså bara poolen kostar typ 200 k på offerten vi överväger, sen tillkommer grävning, pooltak, montering, värmepump, el, saltklorinator etc etc. Så visst, vi skulle säkert kunna få ner priset med 100-150 000 av att välja en enklare pool (men då får vi inte den kvalitet vi vill ha, ingen helgaveltrappa, möjlighet att byta liner etc) men tillkommande kostnaderna ovan kommer vi ha oavsett.,
Om det är en villa i Sverige, så ja, det är knäppt
I Sverige blir det för lite användning för mycket jobb / underhåll och är definitivt inte värt det jobbet. Pengarna går kanske att få tillbaka beroende på läge och efterfrågan, men det skulle inte förvåna mig om det blir en rejäl minuspost i husinvesteringen ? En vanlig svensson plaskpool går ju heller inte att simma i…
I länder runt medelhavet är det en annan sak, men även där skulle jag säga köp fastighet med tillgång till pool som någon annan underhåller.
För extra lyx är det smartare att investera i underhållsfria saker, härliga vyer, kul arkitektur och liknande. I Sverige är prio 1 på lyxlistan en bastu helt klart.
Som de flesta här är inne på, det är omöjligt för någon annan att svara på. Visst finns de som använder sin pool mycket och länge, där kostnaden skulle kunna sägas vara motiverad. Men det finns också många där badandet inte blir särskilt frekvent, och varje dopp närmar sig tusenlappen i kostnader (och lika mycket arbetstid som badtid). Vilken kategori ni tillhör kan bara ni svara på…
Jag tänker det är lite som att köpa en cabriolet i Sverige. Det är inte många dagar/år då vädret passar.
När jag tittar på alla pooler som byggts de senast 15 åren i området där jag bor - är det ytterst få bad-dagar i dessa.
Förutom byggkostnad är det underhållskostnader och högre energikostnader. Om nyttjandet blir lågt (vilket är det normala) är det inget annat än en ekonomisk disaster.
Om du bor i södra Europa, ja! Om du bor i Sverige, nej!
Hade satsat på ett begagnat Swimspa av hög kvalite och isolering. Går att nyttja året runt. Kostar ca 6000-7000kWh i el per år och ca hälften i förbrukning om det finns en bra värmepump.