Jag är på team det kostar mer än det smakar. Jag gillar verkligen att bada och simma. Men alla hemmapooler jag har plaskat i har varit för korta, grunda och tråkiga i min mening.
Är det najs med en pool? Absolut. Hade pengar inte varit ett problem hade jag gärna haft en. Men att låna närmare miljonen för det och därmed påverka min ekonomi till stor utsträckning - nej tack.
Vi byggde vår pool för 15 år sedan innan vi hade barn. Långpendlade på den tiden och känslan av att bokstavligen kasta sig rakt från bilen i poolen var oslagbar.
Vi använder fortfarande poolen lika mycket och känner inte att det var nyhetens behag. Däremot gav vi betydligt mindre för vår 4x8m. Slangar har gått sönder varenda stund och pumpen gick sönder förra året. Annars har allt hållt och vi har aldrig haft alger. Skulle vi flytta skulle vi definitivt vilja ha det igen.
Ser att du nämner gaveltrappa. En kompis har det på sin fem år gamla pool. Han lagar linern i trappan flera gånger varje år. Hans pool kostade nog tre gånger mer än vår. Vi har stege och har peppar peppar aldrig haft ett enda hål i linern.
Hur vida det är rätt eller inte ekonomiskt lämnar jag till Er då jag inte kan era löpande utgifter mm. Det vi ångrar stort är att vi inte investerade i pool tidigare när barnen var yngre, våra barn var 15 -18år och det hade varit helt fantastiskt att ha den under deras yngre år.
Blev ”ofrivilligt” med både Pool och Spabad när vi flyttade för några år sen. Har också tillgång till sommarstuga med badmöjlighet 1tim bort.
Att själv, eller barnen kan ta ett dopp när andan faller på, ha poolhäng, trädgårdsparty omkring, kolla ut på är väldigt trevligt på många olika sätt. Skulle kunna skriva många +/- om allt MEN i slutändan handlar det om vad NI prioriterar/ vill lägga pengar på.
Sen kan man alltid diskutera investeringskostnad/restvärde eller kr/bad/person osv. I tråden tycker jag liknelsen med en Cabriolet/entusiastbil är ganska bra. Det är liksom delvis ”drömmen/tanken” att man KAN använda den som lockar när man ser/tänker på den. Verklig/realistisk Kr/användning/alternativkostnad är ETT sätt att se på det men i fallet drömmar/intressen är det sällan den ledstjärnan som hjärtat lyssnar på.
Går det inte att göra merparten av arbetet själva, eller är det bara för att det är skönt att slippa göra själva ni tar den kostnaden?
Sedan säger magkänslan att det går att hitta billigare material om man inte köper allt från samma ställe som självklart valt ut de mest kostnadseffektiva prylarna åt er.
Jag gillar både pool och att bada, men vi har en trädgård/solläge som inte passar med “riktigt”/nedgrävd pool så jag har byggt ett eget pooldäck (engångsbelopp/materialkostnad ca 25tkr) där vi ställer ut en sån här varje år (har gjort det nu i 5år)
Den är ju inte lika användbar som en pool med tak dock, denna modell kräver ett bra väder i juli/augusti och sen är säsongen passé.
Det innebär en hel del jobb att montera upp/ner den varje sommar men jag tänker att det är något som är kul medan barnen är små och den årliga kostnaden för att hålla denna hobbyn i liv landar runt 1-2000kr/år i rullande kostnader.
Vi bor i Stockholm och jag skulle säga att vi använt den i snitt senaste 5 åren:
3-8ggr per sommar.
Jag har pool. Det är en trevlig sak att ha när man har barn, men helt klart en lyxprodukt. Ingen lyxprodukt är prisvärd men kan vara värt det ändå.
Många dagar på sommaren i Sverige är halvbra, kanske sol på förmiddagen men regn på eftermiddagen, då kan man utan problem ta ett dopp i poolen då insatsen är liten. Man kanske inte tar sig till sjön en sådan dag.
Om man har 28 grader i vattnet så finns också fler dagar där det är badbart jämfört med naturligt uppvärmt vatten.
Den kategorin människor som räknar på vad 20kr i bankavgifter betyder på 50 år med perfekt exekverad alternativinvestering tycker nog pool är det värsta man kan köpa. Kategorin som inte har större tankar kring att bränna 100 lax på julresa till Thailand kan tycka pool är riktigt trevligt och lätt värt pengarna.
De flesta ligger nånstans mittemellan.
Byggde pool för 4 år sedan. Kostade ca 800 000kr, vilken vi fortfarande värdesätter mycket- har ni pengar så bygg. Inte omöjligt att få tillbaka en del av summan vid en ev försäljning även om det inte ska vägas in för mycket vid ev byggbeslut
Vi byggde Swimspa för fyra år sedan för ungefär samma pris och med ungefär samma husvärde och inkomster.
Vi är så nöjda! Framför allt med att kunna bada året runt. Att värma upp poolen och bada hela höstlovet är fortfarande fantastiskt. Inga pengar vi kommer få tillbaka antar vi, men vi tycker ändå att det var värt det!
Barnen har blivit grymma på att simma också! Det tycker vi också är värt en del.
Vi har haft pool i snart 7 år och tycker att det är riktigt bra. Framförallt barnen uppskattar det men också vi vuxna. Som tidigare personer skrivit så är det praktiskt de sommardagar som har sol några timmar och regn på eftermiddagen. Då är det smidigt att få till bad utan något krångel eller planering. Ja, det kostar en del pengar med underhåll men väl värt pengarna. Så vill ni ha en pool - just do it! Man lever bara en gång.
@Kirtapp Borde det inte finnas ett bra mellanting; en 4 m lång, 1,5 m bred bassäng, knappt en meter djup. Det blir ju inte mer än en tiondel av volymen hos en vanlig pool. Enorm skillnad i vattenrening, ytor att rengöra, energiåtgång, grävjobb och yta att täcka över från löv och fågelskit.
Dels kan man simträna med ett sådant här; Swim Tether - Endless Swim and Row Exercise in pools and swim spas Plus att man kan använda den som badtunna/ plaskbad för mindre. Begränsningen blir väl att inte kunna dyka/ göra bomben, spela vattenpolo/ volleyboll o.s.v. På vissa sätt ingen fullödig pool, alltså.
Något måste vara fel med idén. Det vanliga är väl att folk smäcker upp pooler på över 30m2 Mindre kanske ses som en halvmesyr/ kompromiss. För oss skulle en på 3-5 kbm säkert täcka 80% av behovet…
Smart och smart… För mig är det inte smart att köra vräkiga bilar, jag typ skrattar rakt ut om jag ser en Lamborghini.
Jag räknar en pool till samma kategori. Nej det är inte “smart”, vi bor i den kallaste delen av världen, sommaren är skitkort, det är egentligen inte alls värt allt jobb.
Men om man värdesätter KÄNSLAN att ha en egen pool, slippa trängas med folk, slippa lämna hemmet för ett svalkande dopp, då kanske 700.000:- är värt det?
Vi har en uppblåsbar “pool” för några hundra från ICAMaxi som vi fyller ett par gånger per år om det är riktigt varmt och det är skönt att kunna göra när man bor i hyreslägenhet.
Om vi hade haft en villa hade vi nog satsat på en bra bubbelpool som vi säkert hade använt ofta.
Älskar ni att bada och vara hemma så JA- köp pool! Jag hade förmånen att under en kortare tid i barndomen få ha pool hemma och badade hela dagarna, flera timmar i sträck, spolade mig under kallvatten när jag började frysa för att sen kunna fortsätta bada. Badade i solsken som i regn och tills jag fick yrsel. Älskar man att bada så mycket som jag gjort i mitt liv så är det 100% värt att få ha pool (dock var det inte jag som skötte anläggningen). Men som vuxen har jag fortsatt drömt om egen pool. Så beror helt vad ni tycker om. Älskar ni mer att resa än att bada och att kunna göra det hemma hela dagarna, så kanske det är värt att lägga pengarna på att resa istället.
Jag har haft pool i 20 år. Värd pengarna? Inte för mig, kostnaden per bad är otroligt hög. Men min fru älskar att bada när hon känner för det och för henne är det värt det.
Vi har en pool på 4x10 meter med “romersk trappa”, en trappa i plast på ena kortsidan som gör att poolens längd blir drygt 11 meter. Orsaken till den stora längden är att det gör att man kan simma i den utan att känna behov av motström.
När vi byggde poolen 2004 så ingick uppvärmning i poolpaketet. Det var två direktverkande elpatroner. Att värma poolen med sådana var inte så dyrt som man kan tro, det var mycket dyrare. Nästa år hade vi solvärme på garagetaket, Det fungerade jättebra när det var soligt, men oftast behövdes lite mer värme. Värmepump blev en fungerande lösning under 15 år.
Vi satte in pooltak för 2 år sedan. Det borde vi ha gjort tidigare. Ger massor med värme via växthuseffekt och isolerar också. Dyrt, men gör det mycket lättare att snabbt ta ett bad.
Saltklorinator? Verkar för mig dyrt och känsligt för fel. Veckopuckar med klor fungerar jättebra för mig och ger väldigt lite jobb. Rengöring görs med fördel med poolrobot. Då är underhållsarbetet med pool minimalt.
Värt pengarna? Nej det är massor med pengar, men allt handlar inte om investering och avkastning.
Jag bor i ett område där väldigt många har pool. Jag tycker att man väldigt sällan ser dessa pooler användas.
På sommaren, när man skulle anta att poolerna verkligen används, är området relativt dött då “alla” är på semester eller i sin sommarstuga. Så även då står poolerna öde.
Så vem är du? Vad gör ni på sommaren? Aktiviteter, resor, sommarstuga, eller ni hemma mycket?
Om ni verkligen vill ha poolen så köp den, men försök att undvika självbedrägeri vad gäller hur ofta den kommer att användas.
Och ser du fram emot att få deltidsjobba som reningsverkstekniker? Allt du äger äger dig.
Själv gillar jag att vara ute, olika aktiviteter, men jag skulle aldrig skaffa pool, jag hatar till och med att äta på vår uteplats.
Men det låter nästan alltid fel för mig när människor pratar om hur de vill känna sig i framtiden. Det är även något våra kära poddare har tagit upp som ett sätt att sätta ekonomiska mål, vad för känsla vill du uppnå ? Hur vill du att livet ska kännas, vilken erfarenhet jagar du efter, det ska synas i budgeten vilken känsla du söker osv…
Jag tror nästan alltid det är fel sätt att tänka. När människor föreställer sig en framtida superhärlig känsla de vill ha kan det bli svårt när de istället får en annan känsla tilldelad av verkligheten. Den innehåller en hel del annat man får på köpet, men som inte fanns med i den där lyxiga mysiga känslomässiga målbilden
Jag tror det är bättre att rationellt försöka ta sig igenom allt som projektet innebär och hur det blir på lite längre sikt. Gillar man att fixa pumpar, behandla alger, ha rutiner för underhåll. Gillar man VVS generellt ? Ja då kanske det är rätt. Alternativt, är det ekonomiskt gångbart att hyra in en firma som underhåller, reparerar och håller den i trim ? Ja då kanske det kan bli härligt att slippa trängas och bara kasta sig i vattnet, den där dagen då du både har tid OCH vädret tillåter
För egen del hade 700 kSEK kanske blivit bättre om det översattes till besök på lyxigt spa som jag inte behöver fixa när det blir översvämning i pumphuset eller bråka med försäkringsbolag. Men… Vi är alla olika så klart
Vi byggde pool och stort trädäck för drygt 10 år sedan, gjuten med gaveltrappa.
Vi är mycket glada för det och den används mycket. En samlingsplats för familj och vänner🥰.