Sommarstugeägare, kan ni dela erfarenheter?

Nu i helgen tog en roadtrip till Halmstad. När jag gick jag runt fina stugområden nere i Halmstad som Tylösand, Östra stranden och Mellbystrand blev jag nyfiken.

Hur fungerar det att ha sommarstuga?
Är det så fancy som det verkar att ha sommarstuga?

Ni på forumet är duktiga att ge andra perspektiv på saker och ting.

1 gillning

Älskar man gamla hus, trädgårdspyssel, byggnadsvård och bilresor, så är sommarstuga fantastiskt.

Vill man njuta av frihet, havet, naturen och utflykter, så är det billigare och smidigare att boka en sommarstuga ett par veckor per år.

Jag tillhör grupp 1 och är fullt medveten om att det kostar mer att äga en kolonilott än att åka och njuta av en sommarstuga ett par veckor per år. Men jag har tiden, anpassar min budget och har en lägenhet utan balkong. Så för mig är min lilla stuga och kolonilott en fantastisk, om än kostsam, guldkant. Stor fördel är att den ligger 1.5 km från mitt boende i stan.

5 gillningar

Att ha en sommarstuga långt hemifrån lockar inte mig. Att kunna nyttja den på en vanlig helg är givet för mig.

Att ha en stuga som man åker till 1-2 veckor per år tycker jag är för lite. Svärföräldrarna har en fin sommarstuga på lämpligt avstånd som dom flyttar till i början av juni och bor kvar till hösten. Vi åker dit och hälsar på rätt ofta under sommaren då barnen älskar att vara där, hade gärna haft motsvarande.

2 gillningar

Beror ju på intresse.

Skulle jag bo i lägenhet skulle jag kunna tänka mig fritidshus inom 1-1,5h bort. Men att sköta om två hus med allt vad det innebär blir antingen för dyrt eller för mycket att sköta om själv.

2 gillningar

Ett ganska vanligt scenario är, såvitt jag förstår det, att ha en sommarstuga i ”hembygden”. Om man kommer från Dalsland så köper man en stuga där, även om man bor en bit bort. Sedan kan man fylla sommarkvälllarna med epadunk.

Jag har erfarenheter av ett sommarhus 20 mil bort. Det har funkat fint i alla år.

Sålde precis min fina sommarstuga ca 6 mil bort, en bra investering då underhållet var minimalt men det vart för mycket att ha två hus.

Har köpt en ny sommarstuga modell permanentboende, ska skriva mig där tror jag.

Har ett fritidshus i fjällvärlden som vi nyttjar året runt. För oss är det riktigt guldkant. Vi har båda jobb som åtminstone delvis går att utföra på distans så då och då åker vi upp en vecka och jobbar därifrån plus alla semestrar och långhelger. Händer faktiskt att vi åker upp över en helg också fast det är över 40 mil enkel resa. Älskar’t! Vi är inte händiga och köper allt underhåll men det är så fint att ha ett eget paradis i fjällen. Under väldigt många år hyrde vi stugor men det blir en helt annan semester där mycket fokus och stress, speciellt om man har småbarn, går åt till att installera/avinstallera sig. Vi hyr inte ut vårt fritidshus och ser till att det alltid är bäddat och klart - har tillräckligt mycket kläder och mat där för att klara oss om man spontant bara vill dra en fredagseftermiddag. Visst det är dyrt men värt varenda krona😀

9 gillningar

Kan du inte berätta lite mer kring hur ni resonerade kring var och vad för boende ni köpte? Vi drömmer också om en fjällstuga, men tycker att det är svårt hitta något som är en bra kompromiss mellan krav och ekonomi. Vi har hyrt många stugor/boenden under åren, men upplever att det är stressande eftersom det måste bokas i god tid och är oflexibelt avseende ankomst och avresa bland annat. Har också gått på flera nitar där boendet haft sämre standard eller läge än vad vi trott (trots omfattande efterforskningar).

Ett fritidshus bör vara lättskött och inte för stort. Helst ska det vara plug and play, man kommer dit och vrider på vattnet och sen är det bara att köra.

Upplever att det är mycket enklare med fritidshus än villa, fritidshus har enklare utrustning och huset slits inte på samma sätt när man inte använder det på heltid.

Det jag tyckte inte funkade när vi hade villa och fritidshus var att det kändes så onödigt att äga en villa när man inte var där under sommaren.

Till TS fråga: vi gillar att byta miljö så för oss är det helt perfekt att ha ett ställe att varva med. Det är mysigt att komma ifrån lunken och det är roligt att få slå ner sina bopålar och bli en del av en bygd till skillnad från när man hyr. Jag är helt klart för.:+1:

3 gillningar

Tror varje person behöver göra sin egen cost-benefit analys av boendet men jag kan berätta om hur vi resonerade - finns inget rätt och fel. Jag vill också säga att vårt letande tog åratal…Vi började med att leta nära skidbackarna men ski-in-ski-out leder till en prisbild som åtminstone i vårt fall innebär att vi måste hyra ut för att få runt kalkylen och då är liksom vinsten med att äga borta - om man inte kan lämna grejor i kylen, ha det färdigbäddat när man kommer, lämna skidkläderna i garderoben och skidorna i förrådet. Efter ett par sommarmånader i fjällen insåg vi också att bostadsområdena i ski-in-ski-out läge är ganska trista när det inte är vinter. Så då började vi leta i närheten av pisterna. Bostadsområdena är oftast trevligare men prisbilden är fortfarande hög om man räknar typ 1-5 km från pister. Distansen till backarna kräver ändå oftast att man använder bil och sätter man sig ändå i bilen spelar inte någon km längre någon roll. Mitt i allt det här slutade några familjemedlemmar intressera sig för utförsskidåkning och började intressera sig för skoteråkning istället. Då kom prisbilden för skoterkort in i kalkylen. Samtidigt började en av de stora aktörerna inom alpinskidåkning att höja priserna för liftkort och börja bygga så mycket på sina destinationer att liftköerna blev ohållbara. Summasummarum hamnade vi på en ort mittemellan tre skidorter. Skoterledskorten är förhållandevis rimliga man kan välja vart man vill åka utförs, fina skidspår nästgårds och på sommaren närhet till fina vandringsleder, bad, hjortron, svamp och i ett trevligt stugområde. Prislappen landade på en summa som gör att vi inte hyr ut men ändå har råd = ett paradis i fjällen!

2 gillningar

Tack för utförligt svar! Det låter ungefär som vi resonerar med undantag för skoteråkningen. För oss är längdskidåkningen viktig, så många, fina spår på gångavstånd är vår högsta prioritet!

Fantastiskt med sommarhus. Gick så långt att jag sålde bostadsrätten (när jag hade hittad en trevlig hyresrätt) och köpte sommarställe ca 1 timme bort. Vi är där ofta. Miljöombyte, pyssla precis så mkt man vill eller inte vill, njuta av naturen och havet.
Förr när vi hade villa då upplevde jag att man aldrig kände sig ledig efter jobbet eller till helgen. Det skulle alltid göras något. Nu med lgh i stan är måsten minimala. Känner man för pyssel på sommarstället så kan man göra det eller låta bli. Mindre kravfylld.
Giller kombo lgh+ sommarställe.

6 gillningar

Lägenhet i stan och stuga i grannkommun 30 min bort. Nyttjar hela året, flyttar dit på somrarna. Det är en del pyssel men himla härligt. Vår utmaning är att vi tycker det är roligare med nya projekt än att underhålla och reparera, sådet får vi disciplinera oss till. Vi hyr ut några veckor om året, vilket täcker lite av kostnaderna för fritidshuset.

3 gillningar

“Fancy” är inte det ord jag skulle välja men nog är det en vardagslyx i alla fall. Vissa har såklart en hypermodern stuga med Google home, kök anno 2023 och alla moderna bekvämligheter men…det är inte min stil.

En sommarstuga för mig är per definition något enklare standard än ett hem. El och rinnande vatten iaf sommartid är trevligt men inget Google home, diskmaskin eller onödigt mycket teknik. Storleken är också mindre såklart då det bara nyttjas del av året.

Men det kostar också, såklart. Elnätet går på en 370kr/mån, sophämtning och VA blir 2000-3000kr/år. Taket skulle bytas i fjol så det blev över 100 000 och så vattenpumpen nu senast på 60lök.
Lägg till vanligt underhåll så drar såklart kostnaderna iväg och huset är inte dyrt i sig, nödvändigt underhåll såhär långt har motsvarat drygt halva taxeringsvärdet.

Men det är också guld värt att kunna lämna stan en stund. Att inte vara lika tillgänglig, lika uppkopplad. Att njuta av lite äkta natur, slippa bilar och stök. Livet till vardags görs sig bra i stan men riktigt avkoppling blir det först på landet och då för hela familjen…

2 gillningar