Vi bor idag i brf-radhus och funderar nu på nästa steg i vårt boende. Villa i stan känns inte realistiskt ekonomiskt, och vi har lite fler behov som vi funderar på. En idé är att ha två permanenta boenden, en lägenhet i stan och en villa på landet. Det ska fortfarande vara två fungerande boenden för familjen (barn i skolåldern), så att vi kan växla mellan dem (exempelvis efter årstider eller helg/vardag). Det ska finnas kollektivtrafik till båda. Huset på landet kan vara ett fritidshus, men vinterbonat och vettig V/A.
Är det någon som har detta upplägg? Jag funderar lite på det praktiska. Om vi ska ha en hyresrätt exempelvis, då måste vi först skaffa ett hyresrättskontrakt före vi köper huset på landet (och ha sålt bostadsrätten vi har idag). Alternativt så köper vi en billigare bostadsrättslägenhet, men då kommer vi inte kunna köpa ett lika fint hus (eller ja, det kommer behöva ligga väldigt långt bort). Vad banken tycker om hyresrätt vet jag inte, men jag gissar att hyran och övriga kostnader för hyresrätten måste in i KALP:en.
Vi funderar en del på hur det skulle fungera i vardagen – behöver vi ha dubbla uppsättningar av allt (kläder, köksgrejer, teknik osv.) eller blir det mycket bärande fram och tillbaka? Hur gör vi med barnens aktiviteter och kompisar om vi delar tiden mellan två platser? Jag tänker också på kostnader som kan tillkomma (t.ex. dubbla abonnemang och försäkringar), och hur vi löser folkbokföring och post på ett smidigt sätt. Dessa utmaningar blir ännu större om vi skulle ha boenden i olika kommuner/län.
Alla erfarenheter, både från er som lever så här eller funderat i liknande banor, tas tacksamt emot!
Jag är uppväxt i villa och tillgång till sommarhus. Allt porslin och köksgrejer är antingen arv eller loppis. Lika så det allra mesta till trädgården. Kläder tar man med. Tillgång till nätet via mobilen, alltså inget bredband. Tillgång till V70 så ta med grejor om det behövdes var inte ett problem.
Jag bor så sen 1 1/2 år; liten br centralt och hus lantligt två timmar bort. Det ger fantastisk livskvalitet för oss, men bygger på två saker; barnen har flyttat (hade inte kunnat bo på 45 m2 med hel familj) + att allt är betalt och därmed ger låga fasta utgifter. Vi har högst normala (låga) inkomster och bor ändå billigt, lyan kostar 2900 och största utgiften för huset är elen (7500 kWh/år).
Mitt specialhack: Hus utanför stan och särbo med lägenhet i stan.
Skämt åsido: Det låter som att ni vill ha allt på en gång. En prioriteringslista med relevanta kostnader inkluderade är nog en bra start. Huruvida ni sedan behöver dubbla uppsättningar dammsugare är det minsta problemet.
Det låter jobbigt med två olika permanentboenden, med tanke på barns skola/kompisar, jobbpendling etc. Permanentboendet är liksom mer än bara själva huset/lägenheten tänker jag.
Däremot lägenhet i “stan” och ett fint fritidshus “på landet” men inte alltför långt bort (så att man kan åka dit en helg) låter trevligt.
Ett hus rimligt nära samma skola/jobb som lägenheten ligger nära låter inte bara jobbigt utan sannolikt väldigt dyrt.
Vi har två boenden: En lägenhet i stan och ett hus på landet strax utanför. Huset är rent tekniskt ett fritidshus men har full året runt-standard och vi har bott där långa perioder. Vi bor i huset på sommarhalvåret med undantag för besök och övernattningar i stan, och tvärt om på vintern. Men i praktiken varierar det beroende på vad vi är sugna på.
Vi gillar upplägget för att det ger oss omväxling och det bästa av två världar. För oss överväger fördelarna nackdelarna men nackdelarna är också ganska tydliga:
Det är framförallt ekonomiskt en hopplöst dålig idé. Två fullt utrustade hem med dubbelt av det mesta. Allt från möbler till köksutrustning, eltandborstar, högtalare, TV, elektronik, funktionskläder osv… ja du fattar
Det är lite övning att balansera när man har färsk mat på respektive ställe, säkerställa att man har regnjackan med sig (eller åter igen, har två…) osv. Vi har gjort så att vi har ett bassortiment av kläder på båda ställena och flyttar med oss lite mer i säsongsbytet.
Vi har inga barn och hade vi haft det så skulle vi nog inte ha detta upplägg. Men om detta är något ni tror passar er och ni är okej med kostnaderna det medför så tycker jag såklart ni ska prova!
Vi har fem hus och en lägenhet i stan. Två av husen använder vi själva (boningshus på landet och ett sommarhus/torp). Lägenheten används mest av en av oss pga jobb. Det är nice men jobbigt att ha ansvar över.
Prylar har vi samlat på under bådas livstid så det finns så det räcker och blir över. Egentligen behövs inte mer än någon uppsättning porslin på vardera stället. Loppis finns för möbler. Hade inte haft upplägget med mindre barn. Däremot lgh i stan och (enklare) sommarhus är toppen
Vi har just denna kombo, BRF-lgh + fritidshus och vi stortrivs med det.
För oss är det den perfekta kombon då vi endast har den 20min utanför stan (medelstor svensk stad). Nackdelarna är väl just som fler säger med viss dubblering av diverse atteraljer och kostnaden såklart. Vi har valt att satsa på ett åretrunt- boende på fritidshuset för att få det så enkelt och driftsäkert som möjligt. Vi är nu inne på år 10 med denna kombo och vi har verkligen kunnat njuta fullt ut av fritidsboendet. Vi kan med lätthet åka ut över helgen om vi ser att det ska bli fint väder, vilket gör att det kan ske relativt spontant. Att man bara använder det mestadels under sommarmånaderna och enstaka helger under året gör att det slits mindre också. Men bäst är ändå känslan när man kommer ut och får lämna stan. Den känslan är jag helt övertygad om att den skulle vara icke existerande om vi skulle bo där permanent. Vi älskar stan också med puls och närhet till allt, men att åka ut till fritidshuset inför en fin helg är befriande.
Kan man leva med kostnaden det innebär med ett extra boende så tycker jag det verkligen är värt det.