Jag och min man bor i ett jättefint hus med vår son. Huset är fantastiskt, men jag hatar allt ansvar som kommer med huset och all tid ett hus tar i underhållning plus kostnader. Helt ärligt är jag sugen på att flytta till en lägenhet. Men min man vill absolut inte flytta.
Hur känner ni andra som bor i hus? Någon annan som gjort den resan, valt bort hus för att få mer pengar i plånboken men framförallt mer tid till annat?
Vi har för tillfället valt bort hus till förmån för att hyra ett litet radhus (3rok) med en liten trädgård. Mycket lättskött och snabbstädat. Allt underhåll tar hyresvärden hand om. Känns lagom för oss just nu. Familj med ett barn och en hund.
Vet inte hur ni ska göra om den andre verkligen är helt emot att flytta. Är ju taskigt att låta partnen ta han om all skötsel och underhåll själv också om du inte vill bo där, annars hade ju det varit ett alternativ. Låta den enda som vill ha huset ta hand om det. Men som sagt, lite taskigt känns det som.
Nu hyrde vi visserligen hus men vi valde att flytta till hyreslägenhet dels pga av del problem med översvämningar och dels en del pga att huset var mindre till ytan.
Även fast boende kostnaden har ökat ca 2000 i månaden så känner iallafall jag att det är skönt att slippa alla måsten som kommer med hus, samtidigt som jag ibland kan sakna att kunna gå ut på gräsmattan och bara vara
Överlag så funkar det bättre i lägenheten men jag tror, för min del, att ett mellanting med en brf i ett flerfamiljshus hade passat oss bäst
Bor i en hyresrätt med 4rok och en liten uteplats tillsammans med fru och dotter. Har tidigare bott i en stor tvåplansvilla och längtar sällan tillbaka. Så skönt att slippa allt underhåll och att städa alla rummen. Att bo i hus var mest ett stressmoment för mig, kände att jag aldrig kunde slappna av riktigt då det alltid fanns något som behövde göras. Också skönt att veta att det inte kommer några ekonomiska överraskningar i form av havererad värmepanna eller liknande.
Jag bor i ett stort radhus. Det är betydligt färre saker att fixa med där än i en “riktig villa”. Det känns som en bra kompromiss att ha stor yta och trädgård men ändå inte så mycket att stå i.
Jag skulle föreslå att ni gör en lista var men fördelar samt negativa saker med både hus å lägenhet…
Då kanske man kan hitta en gemensamt som båda kan leva me…
Dessa poänger kräver dock att du också bor relativt avskilt. Så det är inte bara hus utan också hus utan några närliggande grannar.
Till TS:
Jag skulle börja med att inventera vilka för och nackdelar det är ni upplever med att bo i hus. Om det, exempelvis, är viktigt att inte ha några anslutande grannar så kommer det att bli svårt att hitta en annan boendeform än just friliggande villa. Samtidigt kan det finnas villaområden där man sköter en del större renoveringar el. dyl. i en förening eller samfällighet och på så sätt slipper fix.
Var samtidigt försiktig med att ha allt för många förutfattade meningar om vad olika sorters boende innebär. Vi bor t.ex. i lägenhet just för att vi inte känner att vi har tid eller intresse för husfix just nu, men vi har samtidigt flera rum som inte ligger i anslutning till någon annan lägenhet där vi kan väsnas relativt mycket (och sova ostört!). Likväl har vi en egen trädgård där vi har plats för studsmatta, äppelträd och massa pallkragar. Det är absolut ett ganska unikt boende som också medför en del nackdelar, men om man inte har bråttom och är öppensinnad vet man aldrig vad för några spännande lösningar man kan hitta!
På frågan “Borde vi flytta” så blir svaret tråkigt nog: kanske. Hur mycket tär det på dig eller din relation till din partner att stanna kvar i ert hus. Hur mycket skulle det tära på din partner att behöva lämna huset? Det är svåra frågor, men jag tycker personligen att ni borde diskutera frågan vidare så att båda är helt och hållet bakom det beslut ni tar. Boendet är en stor del av livet och relationen och jag tror det kan vara destruktivt att ena parten går med ett konstant missnöje över boendesituationen, framförallt på längre sikt.
Alltså man behöver ju inte bo i skogen. En större villatomt med rätt väderstreck och lite grönska räcker för det mesta jag räknade upp. Men visst, vill man ha privat Led Zeppelin-konsert på altanen får man flytta längre ut.
Bara avsaknaden av osnutna lägenhetsgrannar vars relationsbråk, mellotittande och kopulerande kan höras genom väggarna är ju värt flera timmars villaunderhåll varje helg.
Själv hatar jag känslan av o bo som vuxen i hus men visst var roligt/skönt att växa upp i hus
MEN den stora nackdelen enligt mig är att man ofta får ett sämre läge för pengen man betalar.
De flesta hus har riktigt dåliga lägen för allt om man ej är redo att betala en riktigt bra slant.
Ex i min ort så kan man köpa en villa för 3-4 miljoner då får du en villa i en helt vanlig tråkig förort utan någon speciellt utsikt etc.
Köper du en lägenhet i samma ort så kan du få balkongutsikt över sjön samt promenadavstånd till tåg/butiker.
Detta är nog bara jag som tycker men väl vört o lyfta
Sen något annat jag hatar är de gånger man är själv i ett hus, jag fick låna en släktings hus ett år för att bo där själv o jäklar var kusligt det var på kvällarna sån känsla får jag aldrig i en lägenhet då ytan är mindre
Vet inte riktigt om jag delar bilden av “lägesfrågan”. Det är nog lokalt relaterat. Däremot är det ju tydligt att man som boende i villa ofta hamnar “ute i spenaten” och blir bilberoende. Bor man i lägenhet eller radhus kan man enklare välja en adress inne i tätorten och ha bra kollektivtrafik och nära till service av olika slag.
Nja. Kostnader beror på. Köper man ett objekt som verkligen behöver renovering kan det bli mycket utgifter. Vårt första var sådant men vi var fattiga och vi lappade bara lite i 10 år. Vårt andra var nyligen ordentligt renoverat och vi behövde inte görs något alls på ca 15 år. En hel del kostnader är same same typ som BRF badrumsrenovering och kök för flera hundratusen. Dessutom får man den otrevliga multipelsmockan att yttre underhåll görs vid tidpunkt utom er kontroll, upphandlat av amatörer för andras pengar, alltid med dyra hantverkare som målar med snabbtorkande färg för lånade pengar som alltid är 1.4 ggr dyrare pga icke avdragsgill ränta.
Oftast dålig kontroll på ventilation/temperatur/luftfuktighet.
Vi styr temperaturen och luftfuktighet i vårt sovrum och TV-rum oberoende av temperatur ute med en ljudlös AC. Sov nyss några nätter på hotel utan AC (på översta våningen) där det var 27 grader varmt!. sov uselt. Olidligt. Känner familj i BRF 3:a med ett spädbarn som plågas av värmen numera sommartid. Inte ok.
Andra fördelar…
När vi öppnar fönstren hörs bara fågelkvitter. Ingen genomfartstrafik inom 500 meter.
Inga grannar man kan höra. Ingen nämnvärd insyn. Däremot uppskattas inte den stora mängd grönska som vår tomt ger upphov till. Minsta regnskur ger säckvis med grönt avfall känns det som… En kedjehustomt på 200 kvm vore mycket bättre.
Det du beskriver är knappast någon naturlag.
På min ort är lägenheter antingen inne i centrum eller ut mot en hamn med ok utsikt, medan villor finns både i tråkiga lägen och helt fantastiska lägen med havsutsikt eller vad man nu söker. Så ”de flesta hus” ligger knappast i tråkiga lägen, särskilt inte om man jämför med hur många lägenheter som ligger i riktigt dystopiska miljonprogram.
Men visst blir det dyrt att bo fint och bra. Även om det även gäller lägenheter.
Jag stirrade mig nog blind på min lokala marknad (förort till stockholm)
Men det är klart har man mycket pengar så är väll hus att föredra för de flesta med familj men enligt mig kostar det mer än vad det smakar ofta (speciellt för singlar eller par utan barn) och det säger jag ändå som bot i hus 25 år av mitt liv på olika ställen i sverige.
Vi gjorde så. För att vi skulle mäkta med att genomdriva en flytt behövde vi dock nåt intressant att flytta till. Det behövdes också att det blev något annat än det vi hade. Att sälja och flytta till annat hus eller radhus hade inte funkat, det är för mycket jobb för alltför liten skillnad. Så det är mitt tips: försök hitta en kontrast. Och så kan man också köra kombon lägenhet + sommarstuga om man vill ha trädgårdsliv på sommaren.
Resonerar likadant och köpte ett nytt hus istället. Kommer säkert bli endel saker som ska fixas längre fram, men just nu är det bara fokus på saker utomhus - som jag tycker är kul.
Jag å min dotter bor i hus, för stort för oss men jag har ett bra hemmagym och det är skönt med trädgård på vår till höst, avkopplande att greja i trädgården. Hade det varit vinter året runt så hade det garanterat blivit lägenhet, nu har jag ingen ångest över renoveringar men så är jag lånfri också och då blir livet lite lättare och bergvärme för att ta ett exempel om man behöver byta så ligger priset ca på 4000 per år om man räknar med livslängden, en halv månadshyra typ