Vi lämnade sthlm och bor nu 1.5 mil utanför en mindre stad ute på landsbygden. Ett äldre rött hus med vita knutar. Nu är barnen 10 och 8 år. Vi har bott här snart 4 år. Huset har gått upp i värde och nu står vi och velar.
Det går knappt några bussar och vi tänkwr lite på barnen, att de lätt ska komma till skola/vänner vilket just nu är ett litet krux emellanåt. Speciellt dagar de är själva för då är de hemma. Bara.
Men, vi har idag lån på 2 milj (värde runt 2.7-3 milj, köpt för 2.3). Vi har två leasade bilar (en elbil 6500 i mån och en bensinare för 2700 i mån) exkl försäkring/bensin).
Sälja och flytta in till stan och då bara behöva en bil. Eller är det dumt. Det huset lär kosta lite mer då vi isf vill antingen bygga nytt eller köpa ett relativt nytt (gillar inte renovera längre då vi vill göra annatför de pengarnA).
Vi har båda fasta jobb, ekorrhjulet. Ekonomin går ihop, sparar ca 7000 kr/mån utöver 3000 i amortering på huset. Men alltid kommer drt någon utgift som gör att sätta guldkant på vardagen är svårt.
Jag vet inte alls hur vi ska tänka. Vi trivs. Men vi tycker synd om barnen. Sen är jag less på alla kostnader som tillkommer på ett äldre hus samt att vi behöver 2 bilar…
Det är svårt att svara åt er utan att veta mer om exakta förutsättningar, men ser jag på vänner på landet med barn så hatar alla att skjutsa barn kors och tvärs till fritidsverksamheter och kompisar. Det blir inte heller bättre när de är 18 och istället ska låna bilen i parti och minut.
Men hur dyra är husen i sta’n då? Hur mycket av intjänad bensin och bilkostnad kan ni kapa genom att flytta? Värdeökningen på huset finns ju där, men är inte enorm efter mäklar- och flyttkostnader. Så, som jag ser det, så är det bil- och skjutskostnaderna som får avgöra i relation till vad ett motsvarande boende kostar.
De ligger nog runt 3 milj. Det skulle kapa kanske 4200 kr /månad i ren bilkostnad för andrabilen vi har. För maken jobbar i stan så han kan ta sig med andra färdmedel isf.
I mina öron låter det som att du/ni redan bestämt er. 4200 i månaden är inte fy skam och som sagt, det blir ännu mer när barnen blir större. Ska en på fotbollsträning två gånger i veckan och match en tredje och den andre spelar i musikskola och ska till scouterna motsvarande mängd gånger i nämnda stad så kan det ju bli många tusenlappar till beroende av vilken bil som används.
Men vad lockade med landet? Billigt hus eller mer miljön? Är det drömmen om att bo på landet som ni ville åt så blir ju kostnaden av en flytt en annan än rent ekonomisk.
Men med ren matematik i tanken låter det som en bra idé att flytta. Transport är en stor kostnad och det skäl dessutom tid och inte bara pengar.
Vi flyttade hit ganska plötsligt och hade bara ca 2 mån på oss att hitta ett hus. Jag pluggade då så vi hade 2.5 milj max. Därav detta hus på landet och varför inte tänkte vi. Vi testar. Nu när vi bott här ett tag har vi ju lärt känna staden mer och har mer koll på var vi skulle vilja bo. Det går bussar från byn barnen går i skola nu som ligger 4 km från oss dock behöver de komma över en 100 väg. Inte alltid så mycket bilar där men ibland är det nästan omöjligt att komma över.
Ja vi har väl typ bestämt oss men är oroliga att ångra oss också. Vi alla 4 mår bra här ute, det är lugnt och tyst. Cykelavstånd till en badsjö vi är vid själva osv. Men detta skjutsande tyvker jag är rätt jobbigt redan…och att det aldrig går att spontant boka en hotellhelg eller så. Vi har bra inkomster men utgifterna äter upp oss (boende, bilar, elen, laga nåt mm mm)
Jag tänker lite på skolbyte och så? Jag är delvis i samma sits och skulle egentligen vilja flytta. Flyttar vi närmare staden blir det dock en mil till skolan jämfört med 600 meter idag. Visst man kan byta skola men då tappar barnen nuvarande kompisar. I ofs så hittar väl ofta barn nya kompisar men skulle så inte ske så lär jag ångra mig oerhört. Men det kanske är samma skola för er?
4 200 kr per månad kan du låna rätt mycket för…typ 2,5 mkr… Så rent ekonomiskt känns det väl rimligt att röra på sig!? Om det även känns så känslomässigt är det väl bara att köra…
Vår plan är isf att flytta när barnen börjar högstadiet. För det är inne i stan. Så antingen får de åka buss från oss (går 2 st om dan till stan och 2 hem om dan) eller så får den yngsta ev åka buss ett år (ca 1 mil).
Önskar mindre tomt dessutom inte tänkt i dom banorna mrn det har du ju rätt i… då är ju inte 1 mil mer i lån egentligen nåt att orda om. (Vi hade ju 3,7 milj när vi bodde i sthlm ) .