Vi går i tankar att göra oss lite rikare genom att investera i boende som ligger mer rymligt. I vårt fall kunde det vara Huddinge eller Farsta, istället för att högre-belåna för något som ligger inom stadsgränsen och ändå inte vara något märkvärdigt.
Vi tror spontant det är värt det, ha två bilar, köra barnen till skolan och förlita oss på infartsparkeringar mot tunnelbanorna och pendeln i närheten av skolan, men vet ju inte. Är parkeringarna ofta fulla? Är det mer tidskrävande än det ser ut? Så nu undrar vi om andras erfarenheter som gjort den här omställningen.
Jag skulle rekommendera ett studiebesök vi 8.30-tiden, eftersom varje infartsparkering skiljer sig åt. Men i snitt brukar det bli ganska fullt på infartsparkeringarna efter kl 8. Själv går jag på hantverkartid och då är det lite enklare.
Sen skulle jag vara noga med att räkna på den faktiska kostnaden för 2 bilar osv.
Bränsle, försäkringar osv osv.
Att kolla på en privalleasing kostnad (minimum 3k per månad) addera vinterdäck, försäkringar, bränslekostnader osv så kommer man inte under 5k iaf.
Sen infartsparkeringar kostar ofter pengar. Säg 50k per dag. Sen dubbla SL kort iaf osv osv.
Jag skulle med enkelhet kunna låsa mina lån på 2 procent på 10 år.
Så att räntorna skall sticka till 5% eller liknande tror iaf inte bankerna eftersom de inte prisat in det just nu iaf.
Så fatta dina beslut på 2 procent ränta, inte 5.
2 procent ränta ger efter skattereduktion en räntekostnad på knappt 1200 kr per månad.
Så bilen för 5k kan istället finansiera 4M i lån.
Vet inte på vilken nivå du köper hus, men jag får inte ihop det ekonomiskt iaf att hålla på med fler bilar osv. En sak kan vi också vara väldigt säkra på, bilägande kommer inte att bli billigare.
Det stämmer ju i sak, men detta är väl också ett typexempel på ett mindset som gjort mängder av svenska villaägare belånade upp över öronen. För det är billigt att låna. Jättebilligt.
Att den personliga balansräkningen blir en aning mer ansträngd av 4M lån än av att drifta en extra bil talas det väldigt lite om.
Stämmer delvis, samtidigt är de just denna grupp som investerade på detta sätt för 15 år sedan, istället för att ha en till bil som är de största ekonomiska vinnarna idag.
Absolut, man kan se det exemplet som lika relevant som att säga att de som ägde tesla vid rätt tidpunkter har blivit jätte rika, men min högst personliga åsikt är att bostadsmarknaden inte kommer att krascha utifrån att vi kommer se faktiska prissänkningar på bostäder. Visst, hack i kurvan, men då säljer de flesta inte heller, då ligger folk still, antalet försäljningar minskar kraftigt och sen när marknaden återhämtat sig så ser vi igen att folk får betalt de som de förväntar sig (dvs nära peak)
Jag ser idag också att det är enormt intresse för att hyra ut delar av sin bostad.
Detta tror jag kommer fortsätta trycka upp villapriserna i närförorter för helt plötsligt har du en extern part som står för 10-15k av dina löpande utgifter varje månad.
Är billigare i dessa kommuner/stadsdelar av en anledning. Är min övertygelse att det inte enbart är avståndet som gör det billigare att bo där. Så även den faktorn behöver räknas in skulle jag säga.
Det här är ingen generellt giltig bild. Det är det varken där eller på annat håll. Det finns bra skolor på de flesta håll. Däremot är de ofta fulla och har lång kö. Om det är ett problem eller inte beror på mer personliga förhållanden.
Självklart korrelerar priserna med detta. Bara titta på “fungerande” kommuner/stadsdelar som ligger på liknande avstånd som dessa två och se att de befinner sig i annat prisläge. Områden i närheten av utsatta områden är billigare. Och i min värld är det en faktor som behöver beaktas då det tyvärr enbart kommer bli värre. Sociala insatsgruppen finns inte av intet i dessa två områden.
I det här fallet är just att behålla de befintliga skolvalet en av skälen till frågan. Eftersom det då ställer krav på att kunna lämna av bilen. Kostar det 1000kr/mån är det troligtvis ändå netto mot för att behöva skjutsa någon kilometer till en bytt skola i närheten.
Det jag “snurrar” kring här är om man till viss utsträckning kommer uppleva en högre vardagsstress för hanteringen av jobbpendling, så det inte väger upp boendekvalite alt högre boendekostnad. Och vad andra värderat emot.
Det är tydliga lokala skillnader här och undrar om du inte tänker på Botkyrka snarare än Huddinge? Nu är det livliga områden där med, men Huddinge är så stort att det blir meningslöst att svepa med faktat.
Intressant fördel ;). Men visst, det kanske är lite lättare att komma iväg tidigare med barnen också på morbarna, med vetskapen att nan ska hänga i en bil, än att traska ute eller åka buss/tunnelbana?
Förstår. Personligen hade jag valt Farsta av den enkla anledningen att det tillhör Stockholms kommun med större serviceutbud. Och som många säger här är jag osäker om det blir billigare med två bilar om man inte kan styra upp förmånlig leasing via företag etc.
Jag har haft samma upplägg tidigare, fast norröver. Var hemskt varje morgon. Omöjligt att hitta parkering. Är man dock uppe med tuppen så lyckades man hitta. Men gällde att vara ute i god tid.
Med facit i hand, yes. Nu har vi också ett facit med höjda räntor och den länge aviserade inflationen är här. Delar bilden att marknaden bara reagerar med att bli mer avvaktande och förre objekt går ut till en mer eller mindre oförändrad ekonomiskt stark målgrupp. De som stryker på foten är de ekonomiskt skolboksrationella.
Sen kan man ju också försöka vara strategisk kring sitt boende om man inte har råd, eller kan, eller inte vill bo närmare stan.
T.ex. så går det direktbussar från Norrtälje var 10e minut och tar cirka 40 minuter till KTH.
Så det hade gått att bo för cirka 1/4 av kostnaden mot vad det skulle kosta att bo i typ Täby, men det skulle endast ta cirka 20 min längre att ta sig till stan.
På köpet får man närheten till naturen på alla ledig tid.
Finns säkert liknande exempel söder om stan, men då jag är uppväxt i norrort och bor här nu är det exemplet nära till hands för mig
När jag tittade på hus själv var jag på visningar i många olika områden, i söderort och västerort. Jag fokuserade på Stockholms stad eftersom jag uppfattar det som fördelaktigt att bo i Stockholm. Det finns flera poänger med Stockholms stad men några är:
Relativt låg kommunalskatt
Omfattande omfördelningsprogram inom skolan
Långsiktigt gynnsamma förutsättningar
Omfördelningsprogrammen inom skolan har funnits länge och möjliggörs av att Stockholm är en rik kommun. Det finns många skolor där man kan ta och osthyvla bort kanske 10% av resurserna för att ge kraftiga tillskott till skolor där behov finns. Detta innebär inte att alla problem försvinner men det har betydelse. Det är inte alla kommuner som har resurser att göra på det här sättet och många har också ideologiska motiv för att låta bli.
Jag köpte hus i Kista men Farsta var mitt huvudalternativ söder om stan. Förhållandena är på många sätt snarlika. Det finns relativt många stora radhus med bra driftsekonomi. Det finns närhet till spårbunden kollektivtrafik och stort bra centrum som gör att man inte behöver åka bil överallt hela tiden och restiden in till stan är förhållandevis kort. Det här med parkering har jag skippat som modell eftersom jag inte bor på någon plats där jag är bilberoende. Jag skulle helt kunna ta bort bilen i princip men har bil för närvarande.
Att priserna skulle vara markant lägre på platser med närhet till utsatta områden är inte riktigt sant. Jag skulle snarare beskriva det som att det finns särskilda “statusområden” med egna prisbilder. Det kan handla om hela bostadsområden eller delar av större bostadsområden. I de områden som ligger utanför är prisbilden relativt sammanhållen.
Det är billigare i västerort än i söderort generellt. Jag tittade själv i söderort först men insåg att den budget jag hade då inte räckte till för att kunna konkurrera om bra objekt.
Där och då köpte jag hus själv och min sambo hade ingen inkomst alls.
Någon direkt anledning att välja/välja bort områden som ligger nära utsatta områden ser jag egentligen inte. I slutänden beror allt på individuella faktorer. Några sådana saker är:
Är man invandrare bör man absolut bo långt ifrån utsatta områden. Dessa områden kännetecknas av avsaknad av stark stabil svensk majoritetskultur. Som invandrare bör man se till att barnen blir så svenska som möjligt, inte några knarkande förortskids som lyssnar på våldsförhärligande skräpmusik.
Har man redan barn behöver skolfrågan lösas på ett bra sätt. Man kan inte räkna med att kunna ställa sin 5-åring i kö till en bra lokal skola. De bra skolorna är normalt friskolor och de har medvetet få platser. Deras affärsidé är att kunna välja ut de duktiga och billiga eleverna och inte behöva få in en massa annat klientel.
Är man människa av valfri härkomst bör man absolut bo långt ifrån utsatta områden. Dessa områden kännetecknas av avsaknad av stark stabil svensk majoritetskultur. Som människa av valfri härkomst bör man se till att barnen blir så svenska som möjligt, inte några knarkande förortskids som lyssnar på våldsförhärligande skräpmusik.
Som infödd svensk kan man lättare hantera många av de aspekter som hör samman med utsatta områden. Notera att jag pratar om relativ närhet nu, inte om att bo mitt i ett getto där man lite slumpvis kan få en handgrantat inslängd på balkongen.
När svensk kultur är något man får med sig hemifrån är inte behovet av att den ska dominera totalt i omgivningen lika stor. Vi pratar nu ändå om områden där svenskar bor i ganska stor omfattning, även om det just finns en närhet till sämre områden. Det är naturligt att man i skola och förskola kommer att möta personer från det sämre området, inte sällan för att de valt bort alternativ som ligger där de bor.