Eller menar du flyttandes “innåt” (mot stadshuset) vs att flytta “utåt” (bort från stadshuset)?
Det tråkiga svaret tror jag är att “det beror på vars du/ni jobbar” samt hur det är med förbindelserna.
Enda konkreta är att jag upplever det är mycket lättare att hälsa på/förmå folk att lämna huset när det är gångavstånd till pendeltåg/tunnelbana.
edit med förtydligen så förstår jag mer vad du menar, och återigen så är transporter det viktigaste i min mening. Kan du/ni/barnen ta sig till aktiviteter för egen maskin vs kräva bil? Finns det kollektivtrafik som man inte behöver timea? Kan ni reducera antalet byten? (sitt på bussen tills du är vid fotbollsplanen klarar barn mycket tidigare än “kom ihåg att byta till bus 4 som kanske kommer någongång”)
Jag har funderat på om att om man kortar av tid till aktiviteter (genom att de finns närmre och fler alternativ), kanske närmare till pendel etc, så låser man upp ett nytt sätt att leva vardagen.
Då förstår jag, som uppväxt innanför tullarna är jag lite skadad när det kommer till “stan” (som i min värld blir stockholm c) - men ur mitt “stan”-perspektiv är det närmare från Rotebro än Upplands Väsby
Jag tror det är viktigare att försöka kartlägga vars aktiviteterna/jobb/etc ni tänker er att det skall ägna sig åt, och sedan hitta en plats som fungerar bra. En stor aspekt är om det är mycket transport inom sin region innan man ens kommer iväg (långt att köra för att nå motorväg/långt att gå/buss för att nå pendeltåg).
Det är mycket möjligt, men sedan som en som talar i egen sak, är det ärligt talat det som är hindret? Jag besöker inte fler vänner (som var en del av motivationen) för att jag köpte en ny fräsig cykel
Men om ni redan nu har mycket på gång och det helt enkelt inte går ihop tidsmässigt så känns det mer troligt att det skulle hjälpa.
Vi bor i en sån förort till en kranskommun till Stockholm och det har stört oss mycket i årtionden nu att det är drygt att gå eller i praktiken ca 30 minuter med buss inkl väntan och promenad till pendeltåget i centrum. Det går ofta inte att parkera där efter 8.00 på vardagar då infartsparkeringen är överfull då. (Innan pandemin gällde 07.00) och cykel är riskabelt (stölder) . Klart svårare att få hem icke bilburna besökare där vi bor. Vi har kollat på att sälja och flytta närmare till ca nån km avstånd max men det kostar och finns inte mycket och det finns en rad bivillkor om läget mm.
Inte längs ett normalt promenad/cykel/väg stråk mot centrum där “uttråkad ungdom” och andra passerar i mängd.(Upplevt skadegörelse) Inte bullrigt område.Där vi bor nu är det utan genomfarter inom stor radie Dvs knäpp tyst. Vi blir nog kvar.
Det är väl nästan samma sak, men när vi letade hus var det ett krav att det skulle vara gångavstånd till spårbunden kollektivtrafik och någon form av centrum (+ skolor såklart). Just för att slippa bilberoende. Det har fungerat bra på så sätt att det relativt ofta går veckor mellan varje gång man startar bilen. Såklart finns mycket annat att tänka på för varje plats och hur den ligger i förhållande till just era arbetsplatser och aktiviteter.
Men det kostar ju märkbart mer pengar att bo nära allmänna kommunikationer och service, så det är ju inte självklart att det är “värt” det. Däremot att bo så att barnen kan ta sig till skolan och helst evt. aktiviteter själv är alltid värt det (imo).
Allt beror väl på. Det ser väldigt olika ut hur både utbud av aktiviteter, handel etc. och förbindelser ser ut på olika platser. Det finns platser som “i teorin” ligger väldigt off men utifrån perspektivet kollektivtrafik i regionen ligger centralt. Jag tror du borde konkretisera allting mer för att få vettiga svar. Det kan också vara olika om barn vill/får gå hem själva på olika platser på kvällen.
Hmm Ja är det något jag ångrar så är det 25 minuters promenaden in till förortens centrum där pendeltågsstationen ligger. Blivit bättre med busstrafiken med åren men infartsparkeringen är typ full kl 8 till kl 15 på vardagar och man vill inte parkera en cykel där helst . Vi hade nog försökt mer att optimera avståndet ned mot närmare säg 1 km om vi gjort om flytten. Men förortens centrum i sig är inte alls intressant. Det vill man absolut bo ca 1 km ifrån.