Bosätta oss i Örebro eller Västerås?

Hej, det är första gången jag skapar ett ämne pa RikaTillsammans, men tycker forumet skapar väldigt bra konversationer och intressanta åsikter så jag tänkte be om lite hjälp. Jag skulle uppskatta lite hjälp med mina tankar kring var vi ska bosatta oss när vi flyttar hem till Sverige efter 11 år utomlands (USA/Kanada).

Till att börja med kommer jag att jobba i Örebro, vilker talar för just Örebro, men då jag sannolikt behöver vara på kontoret max 2-3 dagar i veckan öppnar det för alternativ. Västerås ar ett alternativ som vi överväger eftersom läget for Västerås är lite bättre for oss då det är närmare till familj i Hälsingland och vi har vänner i Västeråstrakten. Sannolikt att frun behåller sitt jobb utomlands så närheten till Arlanda kan ocksa väga in, men ingen större faktor just nu.

Förutom det är vi flexibla, och tankarna runt vilken kommun som är ett bättre alternativ snurrar i huvudet. Jag skulle uppskatta tankar kring hur vi ska tänka samt var man kan få mer värde for pengarna. Klart är att vi vill bo i hus for större ytor och en trädgård.

Vi är 4 i familjen, två pojkar 2 och 10 år. Både jag och min fru jobbar och planerar att göra det i Sverige också. Min fru jobbar for ett företag i USA och kan eventuellt fortsätta den anställningen när vi flyttar till Sverige. Ekonomiskt har vi det relativt bra ställt och lyckats spara upp till kontantinsats för huspriser kring 6-7 miljoner, men vill helst inte köpa ett hus i den prisklassen.

Eller kanske vi ska överväga något helt annat ställe baserat på informationen ovan?

Du behöver nog specificera din familjesituation mer för att få bra råd.

Tack Jens. Editerar mitt inlagg.

Örebro och Västerås är relativt små städer. Om du vill ha lite mer civilisation finns Uppsala. Där får du närheten till både Arlanda och huvudstaden med pendeltåg.

Edit: vettig kollektivtrafik mellan Örebro och Uppsala saknas. Så då måste du nog köra bil.

1 gillning

Ska du jobba i Örebro är det väl bättre att bo där med tanke på pendlingen. Att åka 20 mil 2-3 dagar i veckan jämfört att åka till vänner i Västerås då och då säger väl sitt. Och en resa till Hälsingland någon gång ibland gör väl inte så stor skillnad om man bor i Örebro eller Västerås.

Annars är nog städerna rätt så jämförbara även om Västerås ibland kallas för Sveriges fulaste stad. :slight_smile:

Och jag tror inte de båda städerna är mindre civiliserade än Uppsala…

3 gillningar

Ska själv återvända till Örebro, där jag är uppvuxen, efter 8 år i Linköping. Tycker det är en lagom stor stad, har allt men utan tränsel/långa avstånd. Sen är det ju endast 2 timmar till huvudstaden om man vill till dit eller t.ex. arlanda. Ska du ha hus så kan du nog utan större bekymmer hitta något fint väl inne i din budget runt 5 finns det ganska mycket (ingen aning om priser i Västerås). För att få stor trägård så ska man nog försöka titta i mindre villaområden, i de stora “fina” har det skett väldigt mycket avstyckning så tomterna har blivit mindre i många fall. Svarar gärna på fler frågor om du har några specifika.

Tillägg, nu vet jag inte vart i Hälsingland du har familj, men kan tänka mig att det inte gör så stor skillnad på resefrekvens om det tar 3 eller 4 timmar?

1 gillning

Kanske ska förtydliga att Örebro, Västerås och Uppsala alla tre är större småstader. Uppsala är marginellt större, men har framför allt fördelen av att ligga närmare Arlanda och Stockholm.

1 gillning

Att åka från Västerås till Stockholm tar 58 minuter med tåg och att åka till Arlanda tar 1h20 minuter med direktbuss. Så visst, Uppsala är något närmre men kommunikationerna från Västerås är riktigt smidiga!

1 gillning

Örebro och Västerås är främmande mark för mig så skulle jag välja mellan orterna skulle jag åka dit, stanna några dagar per ställe och känna in lite var jag trivs. Kolla på olika områden, fundera på skolor, känna in atmosfären och liknande.

Jag skulle också fundera över ditt jobb. Känns det som ett kanonjobb som du misstänker att du vill stanna på länge eller är det mest ett du tar för att komma hem till Sverige? Dvs hur snart tror du att du kommer att söka nytt jobb? Och hur många andra arbetsplatser finns det för dig i Örebro? Är det stor risk att du tvingas söka dig till en annan kommun om du inte trivs? Västerås har bättre pendlingsavstånd till Stockholm.

Letar ni efter ert “forever home” eller tänker att ni är flyttbara framöver.

Inga svar alltså men lite frågor för er att ta ställning till för att underlätta beslutsfattandet.

1 gillning

Jo det är sant. Framförallt verkar det mycket enklare att pendla till Örebro därifrån.

2 gillningar

Ja, det ar ju mest logiskt. Jag ar lite orolig for alla forandringar for barnen, framforallt 10-aringen, vi har vanner i Vasteras som sonen kanner, sa en orsakerna varfor det kommit upp som ett alternativ. A andra sidan ar ju barn bra pa att anpassa sig, sa jag kanske oroar mig i onodan. Helt ratt att spara kortiden till jobbet borde vara fokus da det ar dar mest tid kan forsvinna.

Tack @Gulketchup, jag har mest hort positivt om Orebro. Kan du ge tips pa nagra av villaomradena som kan vara bra att bo?

Familjen i Halsingland bor i Bollnas sa det blir ganska precis en timme i skillnad mellan att bo i Vasteras och Orebro. Aven om man hoppas att kunna besoka syskon och foraldrar frekevent sa ar fragan hur ofta det kommer att bli, sa den timmen gor inte sa stor skillnad som du sager.

Jag har besokt bada staderna flera ganger, men aldrig kikat pa omraden att bosatta sig sa det vore bra att fa gora. Vi har gjort liknande besoksresor nar vi flyttade till USA och Kanada, har aldrigt tankt pa att vi kan behova det samma nar vi flyttar hem till Sverige igen.
Jag har varit med foretaget sedan 2005 och trivs bra, men borjar mer och mer fundera pa om jag kommer att bli en lifer med foretaget eller om det ar dags att prova pa nagot nytt. Darav tanken att bosatta sig nagonstans dar det skulle finnas fler mojligheter. A andra sidan har jag valdigt intressanta diskussioner om min nasta roll :thinking: Det ar val inte hela varlden om vi behover att flytta igen, men malet ar sa klart att hitta nagot dar vi kan bo en langre tid.[quote=“Indigo, post:9, topic:31028, full:true”]
Örebro och Västerås är främmande mark för mig så skulle jag välja mellan orterna skulle jag åka dit, stanna några dagar per ställe och känna in lite var jag trivs. Kolla på olika områden, fundera på skolor, känna in atmosfären och liknande.

Jag skulle också fundera över ditt jobb. Känns det som ett kanonjobb som du misstänker att du vill stanna på länge eller är det mest ett du tar för att komma hem till Sverige? Dvs hur snart tror du att du kommer att söka nytt jobb? Och hur många andra arbetsplatser finns det för dig i Örebro? Är det stor risk att du tvingas söka dig till en annan kommun om du inte trivs? Västerås har bättre pendlingsavstånd till Stockholm.

Letar ni efter ert “forever home” eller tänker att ni är flyttbara framöver.

Inga svar alltså men lite frågor för er att ta ställning till för att underlätta beslutsfattandet.
[/quote]

Jag hade ellre valt en småstad, typ Köping eller Arboga. Ingen större skillnad i livskvalitet mellan dessa städer och Örebro/Västerås.

I Västerås skulle jag undvikit alla områden som slutar på ”by”, mer osäker på Örebro då jag mest bara varit dit på besök.

Förresten, har du löst skolsituationen? Annars skulle jag först och främst hållit koll på upptagningsområden för skolorna.

2 gillningar

Bra input, jag ar lite kluven da jag gillar att bo lite pa landet (Uppvuxen i en liten by), samtidigt som vi bott i narheten till metropoler senaste 11 aren (Toronto och Dallas-Fort Worth) och van med bra utbud pa restauranger, narheter till alla typer av butiker,nojen etc. Helt klart att man far mer for pengarna och jag vill inte bli husfattig, dvs lata alla pengar ga till kostnader for boende.

Nu vill jag nog protestera lite. Arboga och Örebro är en jävla skillnad, ursäkta språket. Skillnaden är att den ena staden har ett kulturliv och den andra har det inte.

5 gillningar

Jo men de småstäderna är inte så farligt.

Köping har exempelvis 85 min tåg till Stockholm samt 33 min till Örebro. Bor man i närheten av tågstationen har man ungefär samma tider som att bo i utkanten av Stockholm.

Typ,

Eller nybyggnation,

För oss fungerar detta typ av liv bra då vi trivs i villaområden men beror mycket ens personlighet

1 gillning

Skillnaden är att i Arboga har man 20 min tåg och i Örebro har man 15-20 min stadsbuss…

Men allt beror på ens personliget, vi valde att bosätta oss i en småstad och sen kunna variera vilken stad vi besöker för kulturutbudet. Kostnadsskillnaden mellan min småstad och Uppsala är ca 6 hotellnätter i månaden. Vi tog hotellnätterna…

I privatlivet bor vi främst i vårt villakvarter och har allt inom cyckelavstånd. För oss spelar det ingen större roll vart kvarter finns geografiskt placerad så långe bas samhällsservice finns.

1 gillning

Funderar du på Örebro eller Västerås så tror jag inte att Arboga eller Köping är några alternativ.
Bra villaområden i Örebro är tex Almby, Näsby, Ormesta och Adolfsberg, men det är klart, det kostar kanske lite mer i dessa delar.

3 gillningar

Och sörby, men där är svårt att komma under 6msek för tillfället

1 gillning