Sökes tips på lämplig stad att flytta till med familj!
Vi är en familj 2 vuxna 2 barn (3&7 år) och bor i en brf-trea i Stockholm men längtar till ett trevligt villaområde i någon lagom stor stad där daglig pendling inte behövs. Vi har dock familj i Stockholm och jobbmöjligheterna känns betydligt lättare här (akademiker). Det känns som de som lyckas bryta sig loss från Stockholm har en “hemort” att flytta tillbaka till, eller möjligen ett bra jobberbjudande på någon specifik ort.
Själv är jag egenföretagare sen 10 år och skulle i princip kunna jobba var som helst. Jag tror en bra stad har 50.000 - 300.000 invånare för att kunna ha det mesta, och gärna en högskola/universitet.
Har ibland varit på möten i Västerås, Eskilstuna och Örebro, de känns som trevliga städer. Kanske städerna i närheten av dessa också = Mälardalen generellt. Kanske kan man se det som att man bor I mälardalen snarare en en viss stad? Bra tågförbindelse till Stockholm och mellan städerna. Örebro också lika långt till Göteborg som Stockholm, och Göteborg har mycket inom bl.a. mobilitetsbranchen som är intressant även om jag inte vill bo där.
Det jag först vill höra är om någon har erfarenhet av att bara flytta till random stad sådär, och annars tips på trevliga städer. Budget för hus kanske 7 miljoner? Men vissa orter är ju billigare det är förstås inte fel, med tanke på temat på detta forum. Kan vi ha samma livskvalite för hälften så varför inte?!
Vad jobbar din partner med? Skulle hen ha lättare att få jobb i halvstora Örebro än lilla Hallsberg?
Jag tror ett bra område är villaområde i utkanten av hyfsat stor stad i greater Mälardalen (Utanför Örebro, Västerås, Linköping, Norrköping). Om man accepterar Suburbia-livet. Tänk på att du vill att närmaste skolan ska vara bra!!
Åkersbergabo här med två barn – drygt 55 000 invånare i kommunen. Stort utbud av hus för barnfamiljer, cirka 5–7 miljoner kronor. Trevliga människor, allt finns i närheten. Låg skatt. Känns inte alls som ‘Stockholm’
Helsingborg är en riktigt trevlig stad där folk kan klä sig och uppträda ordentligt, kan ju bo fint vid Sofiero. Vill du stanna i 08-området så är Åkersberga som sagt bra.
Född och uppvuxen i Eskilstuna. Eskilstuna är, well, blandat. Det går att hitta fina områden och hus m m är väldigt billigt om du jämför med Stockholm. Samtidigt är det en rätt “hård” stad, gammal industristad, med mycket sociala problem (halva Eskilstuna är områden med “utmaningar”), och för sin storlek inte så särskilt kul utbud.
Om jag skulle lämna Solna för mälardalen, och inte vägde in släkt/bekantskapsband, skulle jag nog titta på Örebro istället, eller kanske Västerås.
Skulle säga som Magnus Betnér - ”Om jag flyttar från Sthlm blir det till Östersund”
Lagom stor stad med bra utbud kring kultur och restauranger. Universitetsstad med bra sjukvård och fantastisk mentalitet hos befolkningen. Miljön med närhet till naturen, Storsjön och fjällvärlden. En timme till Åre, Vemdalen, Klövsjö eller Bydalsfjällen. Så sjön på sommaren och gott om snö på vintern(förutsätter att man gillar snö).
Bra förbindelser med tåg eller flyg på daglig basis till Stockholm. Och bara 2,5tim till Trondheim som är Norges ”lilla Göteborg” där fiskebåtar kommer in med färsk fisk och skaldjur. För att inte prata om mängden direktflyg ut i Europa från Værnes.
Om det är pendling ni vill slippa vore det nog bra med någon mer konkret vision. Vad är det för pendling ni har i Stockholm? Är det avståndet/tiden som är problemet eller att det är trångt i t-banan?
Vilka yrken/roller pratar vi om i övrigt? Är målet att kunna cykla till jobbet?
Jag tycker att Kalmar, Karlskrona, Jönköping, Helsingborg, Härnösand och Umeå är några exempel på trevliga städer. Sedan borde nog önskemålen specificeras för att kunna säga vad som passar bättre.
Jag bor själv i Stockholm, i ytterstan på norra sidan. Precis som ni har jag all familj och levande släktingar i Stockholm. Det har jag uppfattat utesluter flytt till andra ställen. Dock har jag samtidigt ett ”huvudstadsyrke” som inte går att hitta motsvarande på annan plats. Jag skulle få byta ner mig rejält för att hitta jobb på en annan ort, iofs fullt möjligt.
Jag bor i hus som ryms med god marginal inom den budget ni har och både jag och min sambo bor relativt nära våra respektive jobb. Vi har ingen pendling in till stan eller något sådant.
Den modell jag har valt förutsätter vissa saker. Där jag bor är det etniskt blandat. Jag har en hel del grannar med bakgrund på alla möjliga ställen. Några egentliga problem kopplat till just det har jag inte märkt av men den exklusivt svenska prägeln finns inte riktigt där.
Jag är själv uppvuxen i ett av Stockholms mer exklusiva villaområden så jag kan jämföra dessa två lägen rakt av. Sanningen är att det finns för- och nackdelar med båda. De tänkta fördelarna med det dyrare området är dock inte alls i paritet med merkostnaden för att bo där. Om jag verkligen ville skulle jag kunna köpa ett hus där istället. Det skulle då bli ett, i reaktiv mening, enklare hus på en mindre glamorös adress. Ändå skulle det kosta ganska mycket och öka på bolånet rejält. Jag ser ärligt talat ingen anledning till att ens fundera i de banorna. Jag bor bättre som vi har det idag.
Jag har nyligen sålt huset och flyttat till en liten ort efter att ha bott i Stockholm hela livet. Mina barn är stora och jag slutade jobba (har iofs skaffat lite jobb ändå) så det är andra förutsättningar. Men trivs kanon med vårt nya liv i den lilla staden.
I ett tidigare arbete reste jag runt till top 20 städerna i Sverige och min absoluta favorit är Karlstad. Karlstad rankas även högt på bästa kommuner att bo i.
Helsingborg är dock extremt segrererat så det beror helt var du bosätter dig. Men visst, bosätter du dig på gräddhyllan runt Sofiero så kan det säkert vara trevligt. Hittarp/Laröd/Domsten är dock långt ifrån representativa för staden. Minus är att stränderna mer eller mindre alltid verkar vara fyllda med bajsvatten (pga bräddning av avloppsvatten).
Funderar man på stad i nordvästra Skåne skulle jag rekommendera Ängelholm före Helsingborg alla dagar i veckan. Framförallt som barnfamilj. Plus är att stränderna ytterst sällan verkar vara fyllda med bajsvatten, dels då viken troligtvis skyddar från bräddning från Danmark, dels tror jag inte man bräddar svenskt avloppsvatten däromkring.