Flytta FRÅN Stockholm

Jag fick mitt första ”riktiga” jobb efter universitetsstudier i Linköping och tänkte att ja men där kan jag väl bo något år iaf, sen vill jag nog tillbaka till Stockholm som jag vuxit upp i. Det var 2012 och sen dess har jag bott i Linkan och ångrar mig inte. Lagom stor stad där mycket händer men det ändå går att cykla överallt. Mindre stress och mer livskvalitet. Vill jag någon gång ha lite mer sus och dus är det enkelt att ta tåg till Stockholm eller Malmö/Köpenhamn. Göteborg går tyvärr inget direkt men går ju hyfsat snabbt det med.

Edit: Närheten till Norrköping är trevlig med, det blir som två bra städer till priset av en :blush:Norrköpings stad är mycket vackrare än Linköping så ska man bo centralt är nog det att föredra. Men generellt är nog jobbmöjligheterna lite större i Linköping och bor man i ett villaområde är de båda lika.

2 gillningar

Ja? Det var ju det jag sa; bosätter du dig däromkring är det säkert trevligt. Men Helsingborg som helhet är inte lika trevligt så går inte att rekommendera Helsingborg rakt av på samma sätt som man kan med t.ex. Ängelholm eller Höganäs som är mer eller mindre välmående oavsett var i samhället man bosätter sig.

Hur menar du? Det är väl ett par tusen studenter på Mittuniversitetet?

Helt rätt.

Det låter som här, fast riktiga Göteborg och Nordens största flygplats Kastrup istället. :sweat_smile:

Vi var i ”vår” huvudstad igår. 90 minuter bort med kollektivtrafiken. :white_check_mark:

Men svårt att Stockholmspendla från både Öresundsregionen och Östersund iofs. :rofl:

2 gillningar

En sak att fundera på/väga in: ”passerar folk/bekanta den här orten?”

Bor man t ex i Stockholm är det väldigt enkelt att kort/spontant träffa gamla bekanta och ta en fika/käka/bjuda hem om de passerar eller besöker.

Bor man i Askersund eller Östersund är det liksom inte så vanligt att någon har ”vägarna förbi”…

Det här känns allt viktigare desto äldre man är när man i regel får allt färre ”nya” bekanta och det kanske går allt längre tid mellan man ser de gamla bekanta.

Så kommunikationer ”till/från” är en sak, att befinna sig ”längs vägen” där andra ändå passerar är en annan sak.

12 gillningar

Bor i Örebro med barn i samma åldrar. Flyttade hit för studier och kom aldrig härifrån :blush: Jag kommer från Linköping ursprungligen och gillar den staden också, men föredrar “känslan” i Örebro.

Örebro är enligt mig en “lagom” stor stad med många fina bostadsområden, för er budget får ni ett schysst hus i ett bra område, det är smidigt att ta sig till andra städer både med bil och tåg. Det finns bra skolor och förskolor om man bor i rätt områden.

Familj och bekanta som besöker mig(främst från Västerås och Linköping) påpekar ofta hur grönt de tycker Örebro är och att det är så levande kultur och restaurangliv osv.

Det Örebro saknar HELT är badvänligt vatten. Men det är för mig det enda stora minuset staden har.

Ni borde åka på utflykt några dagar till de städerna ni funderar på, det är enda sättet att få en känsla själv tror jag.

2 gillningar

Att som akademiker flytta från Stockholm, där det nuvarande sociala umgänget ( inkl släkt) finns för ” random ” mindre stad känns tveksamt.
Det är skillnad om man flyttar ” hem” efter några års ” exil” i Stockholm.
Flyttade från Stockholm under 10 års tid men umgänget blev mest kollegor och barnens umgänge- lite socialt torftigt och väldigt få gamla vänner orkade komma och hälsa på regelbundet.

Hyr ett hus, testa matbutiker, testa det sociala livet i den mindre staden först.
Vissa är nomader och kan bo ”anyhere” - för andra betyder släkt och vänner nära betydligt mer😉

1 gillning

Här kommer lite tankar från en som har bott i eller haft en hel del kontakt med flera av de städer som nämnts:

Västerås:
Lätt att ta sig till Stockholm. Lång Mälarkust och man är aldrig långt från vattnet i de trevliga delarna. Ärligt talat är det mesta av staden rätt fult, men det finns fina områden längs vattnet, både för hus: Enhagen-Ekbacken, Tidö-Lindö, Kvicksund och Framnäs, med olika avstånd till centrala staden, och för lägenheter såsom Öster Mälarstrand. I utkanten av staden finns när man kommer bort från Mälaren riktigt hemska områden, såsom Bäckby, Vallby centrum, Råby, etc.

Väl fungerande lokal ekonomi och arbetsmarknad, speciellt för ingenjörer. Både ABB och Hitachi går bra och satsar stort. Nybliven universitetsstad.

Eskilstuna:
Också lätt att ta sig till Stockholm. Större delen av staden är påverkad av utanförskapsområden och är rätt fult, så man behöver komma bort från tätorten för att hitta bra områden. Bäst är att bo vid Mälaren, långt från själva Eskilstuna, såsom i Mälarbaden, Torshälla huvud, Ängsholmen, Sundbyholm eller Kvicksund.

Sämre ekonomi än Västerås och tidigare misskött kommun som försökt shapea upp sig på senare år. Också nybliven universitetsstad.

Örebro:
Har aldrig bott där, men har släkt där. Helt ok centrum, men stor sjö eller hav saknas och det är längre till Stockholm än från Västerås och Eskilstuna. Ja, det är nära till Hjälmaren, men man har inte kontakt med den i bostadsområdena. Universitetsstad.

Linköping:
Välfungerande stad med bra Universitet (själv pluggat där och var nöjd) och god lokal ekonomi och arbetsmarknad, med mycket high tech, både vad gäller små företag sprungna ur universitetet och stora som Saab. Delar avsaknad av kontakt med stor sjö eller hav med Örebro. Ekängen finns för kontakt med Roxen, men Roxen är inte jättestor. Också längre till Stockholm än från Västerås och Eskilstuna.

Strängnäs:
Lite mindre stad än de övriga, men också trevligare och mycket finare. Genomsyras av närhet till Mälaren och ligger närmast Stockholm av de nämnda städerna. Finns också ännu finare områden än själva staden, såsom Mariefred. Skulle ligga högt på min lista om jag bodde i Stockholm och ville flytta till mindre stad men behålla närheten till Stockholm.

Jag skulle nog rekommendera att titta närmare på Västerås och Strängnäs, där Västerås är för de som vill ha lite större stad och Strängnäs är för dem som prioriterar mysighet och enkelhet framför staden. Linköping är ett bra alternativ ifall arbetsmarknaden där passar en och det är ok att bo lite längre från Stockholm.

5 gillningar

Skulle jag flytta hade det blivit Kalmar eller Karlskrona som enligt mig är Sveriges vackraste sommarstäder. Ligger lite off men lagom stort och med allt utbud som krävs gör ett najs liv.

2 gillningar

You had me at Flytta FRÅN Stockholm. Bara gör det… Varsomhelst typ :crazy_face:

4 gillningar

Jag bor ganska centralt i Örebro, i lägenhet högt upp med vida utsikt. Jag slås (nästan) av häpnad varje gång jag tittar ut, det är nästan bara grönt så långt ögat når. Där grönskan tar slut så börjar Kilsbergen.

Jag trivs bra i Örebro men har inget att jämföra med då jag inte har bott någon annanstans i Sverige. Det enda jag har att anmärka på är det kan kännas otryggt ibland när man kvällstid går över stan, men så är det väl mer eller mindre överallt numera?

Karlskrona är underskattat. Ligger tyvärr lite off, men fint i övrigt. En fröjd att ta in på stadshotellet.

1 gillning

Uppväxt i växjö, bott i Linköping i ~10år och Södertälje i ~5år. Har mycket vänner och min sambons släkt i “storstockholm”, men ingen av oss vill tillbaka till den delen av landet. Vi är precis i flyttagen till Göteborg istället då sambon ska doktorera på Chalmers.

Vi har pratat om i princip varje stad i södra sverige (och några längre norr ut) och kommit fram till att de flesta är väldigt trevliga. Men vi vill ha möjlighet att cykla till en badplats, bo i/nära skog/natur och närhet till en flygplats/större tågstation. Linköping är en väldigt trevlig stad generellt. Men det är lite samma problem här som i Skåne, nämligen att det finns väldigt lite “allemansrättsligmark”(?) då nästan allt är åkermark. Därför skulle jag nog säga att jag föredrar Växjö framför Linköping då man har max 15min med cykel till en badplats och skog oavsett var i staden man bor.

Fråga er vilka 5 egenskaper ni tycker är viktigast att staden/boendet uppfyller, tror det kommer göra att stora delar faller bort och ni inte flyttar från något utan till något

3 gillningar

Är det ingen på RT som vill bo där det faktiskt är vinter? :eyes:

Herrejävlar vad antidepp jag hade behövt trycka i mig söder om Dalälven :joy:

4 gillningar

11% av Sveriges befolkning bor i Norrland så några finns det nog.

Ja det är ju inte underligt konsumtionen av antidepp skenar :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vad tror du om Gävle? Det känns som om de flesta av dina krav uppfylls inklusive högskola. Dessutom fina havsnära bostadsområden som Bönan om det är något ni gillar.

1 gillning

Gävlebukten bidrar dessvärre till en hel del väderfenomen också.

1 gillning

Tack så mycket! :wink:
(Österskär, 15 minuters promenad till Åkersberga centrum)