Om några år är barnen utflugna och vi funderar på att flytta till en mindre ort. Vi kan båda arbeta på distans. Vi gillar havet. Troligen är Skåne och västra Götaland tänkbara områden. Har ni förslag på trevliga orter utan en massa storstadsproblem?
Viken som ligger i Höganäs kommun är trevligt. Gammalt fiskesamhälle med mycket historia, nära havet och fina gång/cykelvägar (kullaleden).
Österlen är fint. Fiskelägena runt Simrishamn. Östkusten söderöver är säkert fint också. Har hört gott om StAnna samt trakterna kring Kapellskär.
Ett tips är att kolla väderdata för stället du tänker flytta till. Ångrar att jag missade det.
Då kan du se antalet regndagar, blåst, snödjup osv. Tänk på att historiskt väder inte är en garanti för framtida väder.
Bästa strategin borde ju vara att hyra AirBnB någon vecka i taget på lite olika orter de närmaste åren, tror man snabbt upptäcker vad som lockar och inte lockar.
Västra Skåne har flera fina orter. Höganäs, som redan är nämnt, men även Landskrona är fint. Lomma är en annan ok ort men lite dyrare och ganska homogent vad beträffar innevånare.
Håller med men inte om Landskrona. Han bad ju explicit om problemfritt. Landskrona är ju som Malmö.
Höllviken, Vellinge eller Lomma kanske?
Österlen är fint, men överprissatt och både kommunikationer och samhällsservice är det sämre med när Brommafolket åkt hem efter sommaren.
Alla kranskommunerna till Malmö är välfungerande, men dyrare än de lite längre bort. Det är mer problem i nordväst- än sydvästskåne. Söker man sig längs stambanan norrut finns det vettiga orter också.
Sedannfår man ju definiera ”storstadsproblem” också. Det större knarktillslaget på senare tid var ju i Osby.
/kranskommunbo
Nu tycker jag att du håller extremt låg nivå.
Vad tror du om Böste Strand? Man måste ju inte bo där ”alla stockholmare” vill bo. Dessutom är det inte fel på Bromma.
Det var ju faktiskt en drift med att 08-tätheten ökar sommartid och i kombo med TS alias.
Nere runt Böste är fint och det är ju inte heller Österlen.
Landskrona har varit förhållandevis billigt och har en del problem men jag har en känsla att det har lugnat ner sig. Lagom storlek, fin stadskärna, gränsar mot havet, nära till Ven och de “stora metropolerna” med sina kommunikationer (Malmö, Ängelholm, Köpenhamn).
Vad beträffar Malmö tror inte jag att det är värre där än någon annanstans. Folk skjuter och bråkar i Lomma, Höllviken och Eslöv också.
Svedala!!! Pensionärer kan gå ut en fredags-/lördagskväll på promenad utan några som helst problem, om man kan ha det som indikator på problemfritt. Vi har inte heller några betänkligheter med att låta våra barn vara ute. Några mopedister och epa-traktorer, typ. Vår lokala polis har nästan klagat på att det är så lite för hen att göra.
Är själv inflyttad från norduppland och bott i medelstora städer runtom i Sverige innan flytten till Skåne samt en sväng i Sthlm (läs Minneberg).
Nu är kanske Svedala inte den vackraste orten map hus, omgivningar etc men närhet till både Malmö (dubbelfilig motorväg ca 2 mil, jag har ca 20min dörr till dörr till jobbet där), tåg till Kastrup/ Köpenhamn med bil ca 40 min, Sturup (flygplats), ca 30 min ner till Trelleborg och kusten.
Varberg kanske?
Vad härligt det låter! Jag tycker tipset om AirBNB eller annat ”provboende” låter både roligt och vettigt. Vi är 15 år ert läge just nu men när dagen kommer så tror jag vi kommer ögna igenom Skåne ordentligt.
Här på västkusten kring Göteborg finns också en del fina ställen och om ni kan göra avkall på direkt närhet till havet går det säkert att hitta prisvärda boenden med cykelavstånd till salta bad. Tror fortfarande att det går att köpa relativt billigt på platser som ligger lite för långt bort från pendling till Göteborg.
Speca även gärna vad som är viktigt för er (förutom att slippa storstadens baksidor).
Service? Vårdcentral etc?
Storlek på samhälle?
Restauranger?
Känsla av ett litet trevligt centrum eller mer utspridd bebyggelse? Etc
Lite home bias här, men Varberg / Falkenberg är ganska bra i min mening
Halland?
Halmstad har direktflyg till Bromma.
Kommer du lite utanför så har du ett lugn, och fina områden kring Steninge, Haverdal. Mer dyrare och exklusivare i Ringenäs, Tylösand. (Ju närmare Tylön du kommer desto värre med turism…)
Lite mer lantligt (och billigt) Getinge, Kvibille med ca 15min mellan Halmstad och Falkenberg.
1.5h till CPH eller Landvetter.
Tror det vore lämpligt att göra det tydligt om ni tänkt er att flytta till ”en idyll” eller till ett mer praktiskt samhälle. Idyller kunde kanske vara ställen som Mollösund eller Skärhamn. Praktiska ställen uppfattar jag har nämnts flera av. Det går så klart att hitta idylliska lägen på många platser men då är det ju mer lokalt.
Jag skulle föreslå från Grisslehamn/Norrtälje till Nynäshqmn… Finns gott om guldkorn strandnära i Stockholms skärgård…
Japp, Svedala är fint. Finns en riktigt bra äkta italiensk pizzeria i byn också. Har en hemlig crush på servitrisen där.
asgarv
Oh vilken underbar kommentar, som onekligen för tankarna till andra icke-garantier.
Tack för dagens småfniss vid datorn!
För att också bidra till TS fråga så bor mor min i Vejbystrand och det är fint där. Tycker om det.
Finns många små hålor längst Bjärehalvän och Skälderviken som definitivt kan vara värt att kolla in.