Bo i/mellan Malmö och Lund med barn

Hej!

Det handlar om tidssparande.
Min fru kommer att jobba i Lund, jag kommer att jobba i Malmö (båda heltid, på sjukhus). Har 2 barn (2, 7 år), kommer att ha 3.
Vi har tänkt att Lund (Annehem, Östra Torn, osv) skulle vara bättre att bo i med barn och en av oss måste vara nära barnens förskola.
I Malmö är det Limhamn/Djupadal som ger mer.
Målet är att hitta ett hus med 4 sovrum och en tomt för odling och fruktträd ( 500 kvm).

Altär Lomma, Staffanstorp, Åkarp?

Hur skulle ni göra?

Tack!

1 gillning

Kan inte området men jag har varit i Lomma en gång och det verkade najs. :+1:t3:

1 gillning

Var bor ni idag? Historia eller vänner i något av områdena?

1 gillning

Som boende i Staffanstorp kan jag slå ett slag för:

Kommunalskatten
Kommunikationerna
Närheten till båda städerna
Gång- och cykelbarheten
Föreningslivet (barnen växer!)
Många hus som uppfyller villkoren

Negativt då:
Plattare än plattast
Inget hav inpå knuten
Inte samma status som Lomma

p.s. Hjärup hör hit också, men har mer av Lommapriser.

p.p.s. Bubblare: Klågerup?

4 gillningar

Vi lånade ett hus i Hjärup en termin när jag pluggade i Lund och det var lugnt o trevligt och vet av ägarna att det var bra barnomsorg och skola.Fördelen med att bo “utmed banan” är att det ofta går tåg till både Malmö och Lund.

Är det verkligen Lommapriser där? Kanske har det skjutit i höjden för när de köpte valde de Hjärup för de hade inte råd med Lomma

1 gillning

Kommer att flytta från Jönköping. Inga vänner eller familj i Skåne.

Sist jag kollade hjärup var det fantasipriser för medelinkomstagare.:face_with_spiral_eyes: Men attraktivt läge så man får nog igen pengarna när lund och Malmö växer ihop.

Skriv lite om vilka preferenser ni har mer än odling och trädgård. Gammalt och mysigt eller nytt och fräscht? Vad söker ni för egenskaper hos vänner, bokcirklar, trallbyggare, naturmänniskor eller besök i Köpenhamn?

Är det 500 kvadratmeter odlingsbar yta, ska trädgården vara det eller tomten?

Pristak?

2 gillningar

Du anar inte vad de dragit iväg, just pga tåget och närheten till Lund. Sedan gör ju låg skatt sitt också, åtminstone på marginalen.

2 gillningar

Vi är spontana, sociala och ganska lätta att umgås med. Inte alls materialistiska - jag själv tycker om kvalité generellt men inte lyx. Har nu en vänskapskräts i Jönköping mest i samma område (Bymarken), som håller bra ihop - vi kan hämta varannans barn då och då, hjälper varandra i vardagarna mm. Skola och förskola är 200 meter bort. Har ett äldre (100 år) men välskött hus. Taket är nytt, tillbyggnaden är 20 år. Utsikten är undrebar (det får vi inte tillbaka).

Så, vi letarefter ett hus med möjligheter att forma det lit men det ska fungera att bara bo ett eller 2 år innan vi känner vad vi vill från huset. Ska inte kosta mer än 8-9 miljoner.

Mest människor som spelar roll i vårt liv (det är inget nytt).
Vi cyklar året runt (dagligen 1,5-2 mil). Vi vill inte tillhöra till ett “bilsamhälle”, så gärna cykelavstånd till centrum.
Vi rör på oss mycket, 2-3 ggr i veckan. Bra att naturen är nära. Barnen är också aktiva, en av de ska börja rida.

Tack!

1 gillning

Komplettering: tomten kan vara 400 kvm men “användarvänlig”. Nu har vi 700 kvm och det är perfekt. 500 kvm användbar yta, 300 kvm gräs resten är planteringar. 10 fruktträd, bärbuskar mm.

Ska du ha riktig skog måste ni upp till typ höör osv. De platta fälten runt Malmö och Lund är ju dötrista imo(men vackert när rapsen blommar).:grin: Isåfall finns Skrylle utanför lund men det är ju inte mycket. *duckar.

2 gillningar

Staffanstorp är intressant, men de 60-talshusen med oisolerade betongplattor lockar inte mig. :slight_smile: stora tomter däremot…
Tycker mer om äldre stil om man pratar om hus. Förstås om vi skulle hitta något som är renoverat…men många har gråa ytor på gråa ytor i husen där om man tittar på Booli. Jag förstår inte varför. Hittills har vi inte sett något som passar.
Hur upplever du folk där? Mycket annorlunda än i Lund t.ex.?

Skrylle naturreservat vid Södra Sandby/ Dalby är populärt.

1 gillning

Hade valt Lund-trakten före Malmö alla dagar i veckan. Nu har jag bara upplevt Lund som student men kan inte minnas att jag upplevde något område som “sämre” även om en del var lite mer sunkiga. Sen vill du till Malmö eller havet är det ju nära oavsett.

1 gillning

Hjärup har inget centrum, fördelen är att det är mitt emellan.
Lomma tätort har en hel del i centrum och nära havet och ligger inte på en leråker som Staffanstorp :slight_smile:
Priserna må ha dragit i Hjärup, men de har dragit mer i Lomma tätort. Du hittar INGET med större tomt och hyfsat med plats under 7-8 MSEK.
Min uppfattning är att tomterna är större i Staffanstorp än i Lomma och stora delar av Lund. Det är sällan oisolerad betongplatta på hus från senare delen av 70 talet.

Staffanstorp är förhållandevis blandad befolkning medans Lund domineras av studenter och akademiker som har råd att bo kvar. Lomma segregeras allt mer till DIDK som läst på högre utbildning pga priserna.

Staffanstorp kräver buss till Malmö/Lund. Eller cykel.
Glöm att cykla på vintern om du inte gillar allväderskläder och motvind. Skåne är platt men det skiljer nästan 40-50 höjdmeter från Hjärup till SUS i Lund. Ca 10 m till Malmö.

Lomma har bra skolor. Mest för att föräldrarna engagerar sig i barnen.

Lund är också en populär skolkommun men vill man ha ett hus med tomt och lite yta blir det dyrt även där.

Lund har hög skatt, Malmö högst. Åkarp har en del stök.
Lomma och Staffanstorp har låga skatter men kommer nog behöva höja dem pga eftersatta investeringar och stor lånebörda.

Undvik Vellinge, korrupt och bonnigt fastän det är “dyra hus” och blått. Dåliga kommunikationer.

Utbudet i Malmö är svårslaget både när det gäller kultur, shopping och fritidsaktiviteter. Lund har också mycket, men skall jag vara ärlig upplever jag Lund som betydligt mera näsan i vädret akademikerskitnödigt än vad de inflyttade Lommaborna är.

5 gillningar

Double Income Double Kids ?

4 gillningar

Det finns ju både äldre och framförallt nyare, men visst, de största delarna rullades ut på 60- och 70-talen.

Jag hann se vad du skrev först, innan ändringen, och jag förstår din tanke utifrån vilka rubriker det gett i riksmedia. Dock får jag väl skjuta in att jag gillar att vi har lokalpolitiker som vågar yttra sig. Hellre det än tystnad.

Men det är mer blandat än folk tror, sedan är det ingen hemlighet att det finns väldigt få hyreslägenheter och att det röstas blått. Men de flesta kommer hit när de tröttnat på lådcykellivet runt Möllan eller Kirseberg.

Lund präglas mycket av studenterna under terminstid och pensionerade akademiker övrig tid. Malmö har ju sin kosmopolitiska hippievinkel. Här är det mer kärnfamiljsstandard. Minst halva orten sitter väl limmad vid mello imorgon och grillröken ligger tät till sommaren. :rofl:

p.s. Bokskogen finns ju också strax söderut, om man nu är i trädbehov.

tillägg: @Rikkitikkitavi skrev mycket bra också. Lera ftw! :rofl:

2 gillningar

Tack så mycket! Egentligen handlar mycket om perspektiv - det är inte hur man har det utan hur man tar det. Du vet hur en del folk reagerar, aka generaliserar och det önskar man undvika dagligen. Känns dåligt när man ser på sig själv hur medier påverkar. Att prata öppet om problem är bra, men lösningen ser jag inte än. Delvis därför är vi tveksamma om Malmö.
Då tittar vi på Staffanstorp också.

1 gillning

Bjärred är ett trevligt alternativ. Nära till både lomma o malmö. Hav. Äldre hus (och mycket nyare också). Inte lika upphaussat på sommaren som lomma. Bra kommunikation till lund, inte lika bra med buss till malmö. Bra skolor i Bjärred.
Flädie, fjelie om man vill ha lite större tomter kanske.

1 gillning