Jag behöver era kloka råd inför ett livsval. Bör jag flytta eller inte?
I höstas separerade jag från min fd sambo. Vi har två barn, 1 och 4 år. Vi är båda från Lund/Malmö, men för 5 år sedan flyttade vi till en mindre stad några timmar bort på grund av mitt arbete. Nu för tiden arbetar jag online, så jag har inte arbetsmässig koppling till staden längre.
Jag är egentligen social och har verkligen försökt få vänner, men det har varit svårt. Har ett fåtal som jag träffar regelbundet men även dem är småbarnsföräldrar och de har inte tid /lust för att göra något annat än att ses med barnen. Träffar andra vuxna på barnaktiviteter, men de flesta är betydligt yngre än mig då de flesta får barn här mycket tidigare än i större städer. Jag är själv 39 år.
Jag lärde känna några på min tidigare arbetsplats, men det rann ut i sanden. Jag upplever att många har sitt nätverk och är nöjda med det. Dessutom träffar jag sällan personer som jag tycker är intressanta. När jag jobbade i Skåne kunde jag stöta på personer som forskade om spännande saker, berättade om intressanta resemål, konserter osv…. Det händer väldigt sällan här. Jag hittar inga aktiviteter, föreningar eller liknande som lockar mig. Jag älskar lite smalare filmer och ser gärna det på bio. I Lund/Malmö var det alltid många som gick, men här är jag nästan alltid helt ensam i salongen….
För några år sedan arbetade jag hårt och är idag så gott som ekonomiskt fri. Jag arbetar halvtid och har barnen ungefär 80% av tiden. Planen var att hela familjen skulle resa mycket, eller till och med flytta utomlands så småningom. Nu blir det ju inte så. Resor själv med barnen blir aktuellt först om några år. Vad ska jag göra med min all min fria tid förutom att vara med barnen?
Fördelarna med där vi bor nu är att det är lugnt, jättefin natur och bra förskola. Pappan bor bara några hundra meter bort vilket underlättar. Men ensamheten har börjat göra sig väldigt påtaglig. Jag har testat nätdejting, men inser att även det är svårt i en småstad och få har ställt in att de kan tänka sig att träffa någon 20+mil bort. Har även fått höra från flera att det är få män här som tycker att det är positivt med en kvinna som lyckats i karriären (vilket förvånade mig enormt då jag trodde det låg till min fördel!).
Jag har ett nätverk i Skåne, även om många är småbarnsföräldrar och har fullt upp. Jag tänker mig att det är lättare att hitta aktiviteter där jag kan lära känna andra och fylla min lediga tid med, lättare med dejting, jag är inte så udda som är en ”äldre småbarnsmamma”. Min fd sambo vill helst bo kvar, men jag kan säkert övertala honom eftersom han inte heller har så stort närverk här.
Det är jätteviktigt för mig att bo på en lugn plats, gärna med vacker natur och där man känner sig säker. Bra skolor/förskolor och närhet till större städer. Har tittat mot Lomma som kanske skulle kunna uppfylla detta?
Till saken hör kanske att barnens pappa inte har god ekonomi, han kommer inte att kunna köpa en egen bostad.