Bo i/mellan Malmö och Lund med barn

Lerjord, utblandad med mull är bland den mest bördiga jorden på planeten.
Seriöst. Det är topp 10 på den.

Sandjorden i Lomma är krävande, inte minst map vattenbehoven sommartid.

På samma sätt som trädgården flyter i vinterregnen i Staffanstorp så finns det inga gröna gräsmattor i Lomma i juli.

Om man nu gillar att odla…i lite större skala. Jag har 50-70 sandig matjord, därunder är det ren sand tills man stöter på leran som grundvattnet flyter på. Under leran är det moränigt ner till berget som man hittar kanske en halv fotbollsplan ner.

Beakta också det milda klimatet. Denna hösten har vi haft frysgrader kanske tvä tre dagar.

Det tråkiga är att ngn tjäle blir det aldrig och mördarsniglarna dör inte av så väl.
Vissa skadeinsekter kan hålla på rätt länge in på säsongen, tex vita flygare.

Det roliga ÄR att odlingzon 1 är verkligen det. Speciellt om ni kommer från Jkp.

Det kanske inte bli lika heta dagar som i Småland, men det är en lång växtsäsong.

Jag odlar kål året om.

3 gillningar

Jag vill slå ett slag för östra Lund, mycket bra skolor och förskolor. Lugnt och ganska bra kommunikationer (speciellt nu med buss 168 till Södervärn). Om jag tänker på barnen så tänker jag att Lund är bäst. Många fina grönområden nära, bra luftkvalitet och nära till flera fina naturreservat. Kulturskolan i Lund är bättre än motsvarigheterna i Staffanstorp och Lomma och även Malmö faktiskt. Lite högre kommunalskatt i Lund, men det satsas också mer medel på barn och unga i Lund.

1 gillning

Dalby kanske också kan vara ett alternativ utan att veta så mycket om hur det är att bo där. Där finns ju också Sveriges minsta nationalpark: Dalby Söderskog :deciduous_tree:

4 gillningar

Annars är Håstad (Lunds kommun) väldigt trevligt och har bra sammanhållning inom byn, mycket trevligt folk. Tågstationen Örtofta nära.

1 gillning

Vi valde bort Hjärup och Åkarp (som i övrigt är trevliga områden med bra pendlings möjligheter) men kändes sådär att bo mellan motorvägarna och tågen som går rakt genom båda samhällena. Kan tipsa om Bara backar utanför Malmö. Otroligt fin natur, nära bokskogen, PGA golfbana och närmsta åren öppnar Ästad vingård spa där om jag uppfattat rätt. Finns cykelväg till Malmö och Lund borde inte vara långt bort med bil.

2 gillningar

Kävlinge har tåg mot Lund och Malmö. Furulund har buss till Lund (stannar vid sjukhuset) och tåg till Malmö. Kävlinge kommun har väl också bland den lägsta kommunalskatten i riket. Billigare boende än t.ex Södra Sandby (som annars är fint, men i jämförelse lite knepigt kollektivt).

Blir en gedigen Booli/Hemnet bevakning med alla tipsen :grin:

2 gillningar

Om jag skulle flytta med barn, hade jag valt bort åkarp för att den tillhör burlövs kommun samt alla område i malmö för att de tillhör just malmö stad. Rekommenderar kävlinge kommun men kanske inte Furulund. Löddeköpinge står högst i listan när jag tänker om Kävlinge kommun.

1 gillning

Furulund är bättre än Kävlinge, men skolningstraditionen är inte stark i Kävlinge kommun.

Kommunen styrs av moderatbönder… lite samma sak som i Staffanstorp.

3 gillningar

Tack! Vi tycker nu att en av oss måste vara nära barnens förskola/skola (cykelavstånd). Malmö (Limhamn, osv) är fin, men vi känner oss tryggare i Lund, så vi ska satsa på nåt där. Lite oklart var.
Vi har varit i Lomma flera ggr och tycker inte att det skulle ge oss vad vi behöver. Stranden är nära Lund ändå. Havsnivån stiger. :slight_smile:
Vad du skrev om jord/sand lockar inte heller. :slight_smile:

Köp hus baserat på det läge huset har nu. Sneglade själv på områdets utvecklingspotential när jag köpte hus, men förstår nu hur oändligt långsamt exploateringsprojekten går när man önskar en utveckling.

Lund är redan bebyggt fram till kommungränsen i sydväst och alla försök från Staffanstorps kommun att bygga exklaver vid sin gräns mot Lund motarbetas av Lund med kraft. Jag gissar att det kommer ta minst 100 år innan Malmö och Lund är ett sammanhängande storstadsområde.

1 gillning

Ja, det är som att köpa bostad i Stockholm på spekulation om att en politiker har en vision om att område X skall få tunnelbana.

De är väl mest sura att de inte fick köpa marken och exploatera den själv. Flackarp ligger ju redan där och är på “fel” sida kommungränsen.

Betänk bara att skattesatserna motsvarar ca 30 000 kr för två DADK (Double Akademics Double Kids) Lomma/Lund.

Du kan köpa många traktorsläp med gödsel och de äldre delarna av Lomma är så långt över havsytan att barnbarnbarnen kanske behöver tänka på det.

Lund är ganska stort.

Har ni barn i FS åldern nu är det nog lugnt, men på lite sikt behöver man ha koll på var man bosätter sig om det gäller att ha det nära.

1 gillning

Bor nära Limhamn/Djupadal och upplever den delen av stan som lugn och trygg. Fördelen med Malmö mot Lund är det större utbudet av nöjen och arbeten.

Danmark är nära från Hyllie station (cykelavstånd från Limhamn/Djupadal).

Finns även en fin strand i Malmö att njuta av på sommaren. Skog saknar vi helt då är Höör eller Dalby bättre alternativ? Lomma kunde vara ett alternativ annars? Bunkeflo är väl också medelklass nog för de flesta.

Men utsikten från Bymarken slår man inte så lätt. Men stan kommer upplevas som mindre blåsig än Jönköping som ligger mellan tre sjöar. Här blåser det mest från ett håll :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Det blev Lund. Vi har funderat mycket. Vi tycker om lite större städer, och vi rör oss ofta till centrum (muséet, biblioteket, bageri, parker). Ridskolan är också viktig.
En annan sak är att en av oss kommer att vara nära barnens förskola/skola (kan nås inom 10 minuter med cykel).
Jag kommer att kunna pendla lätt mellan Malmö och Lund.

Tack för allas förslag vi har verkligen uppskattat dem!

7 gillningar

Det låter som ett genomtänkt beslut - välkommen till Skåne! :smiley:

1 gillning