Jag och min sambo funderar på att flytta till Malmö inom något år. Eller kanske Helsingborg. Ni som bor i Malmö eller Helsingborg, hur är det i dessa städer? Trivs ni, varför/varför inte? Och vidare en bonusfråga, vilka områden upplever ni som “bäst”?
Helsingborg är helt underbart i min mening. Nära till allt, vacker stad, danmark är runt hörnet, finns mycket att göra.
Jag är jävig. Jag har bott i Malmö och bor nära Malmö. Men allt handlar ju också om vad man letar efter och vilka krav man har: fritidssysselsättningar, barn och familj, pendlingsbehov, ekonomi, boendeyta, -standard etc.
Helsingborg är en större liten stad, Malmö är en mindre storstad. Helsingborg är väl generellt vackrare, men Malmö har ju mer av allt annat etc.
Det bästa med Helsingborg är närheten till Kullahalvön! Där finns flera vackra, trevliga samhällen med fin bygemenskap, om man kan tänka sig att inte bo i en större stad. Hbg är ganska segregerat, det finns områden man nog bör undvika och områden som är riktigt trevliga.
Jag föredrar personligen att bo utanför staden och gillar närheten till den service som finns där i kombination med lugnet på landet. Kolla Nyhamnsläge, Mölle, Arild, Gamla Lerberget, Viken. Lite dyrare, men du får verkligen något för de extra pengarna.
Flyttade till Sverige för dryga tre år sedan efter 24 år utomlands och hamnade i just i Viken norr om Helsingborg som nämndes ovan. Mer levande året runt än de andra småorterna längs kusten på Kullahalvön. Har mitt kontor inne i Helsingborg, och har vänner i Malmö som vi träffar ibland, samt dotter som idrottar i Malmö ett par gånger i veckan så jag ör där ofta.
Om man vill ha en ’riktig’ stad skulle jag välja Malmö. Större och bättre utbud av allt, plus nära Köpenhamn. Helsingborg har ett par halvsömniga gågator, delvis pga att det finns ett bra shoppingcenter lite utanför (Väla) som drar publik. Restauranger och kultur väldigt mycket bättre i Malmö tycker jag.
Båda städer har stor andel befolkning från Mellanöstern, Malmö är väl den staden i Sverige med störst andel människor med utrikes bakgrund har jag för mig. I de centrala delarna känns det ungefär samma i båda städerna tycker jag ifall det spelar någon roll.
Nu bor jag inte just där. Men du vet att det är redigt fullt med skåningar va?
#numberonesellingpoint
Sant. Väldigt mycket bättre än Sthlm iaf
Det är ju lite som att bo i en Call of Duty-karta. Trivs man med det är det toppen!
Som en uppvuxen i en lite by utanför Malmö/lund är det helt galet bra ställe imho. Saknar det dagligen men kan inte bo i dirty south längre pga anledningar.
- Malmö, en levande myskontinental stad. Det var ju till Malmö man drog för att festa/uppleva ting.
- Du har lund en kort bussresa bort där du lätt lever det akademiska livet. Här pluggade jag och det promenerades/fikades/pubbades mest här.
- Du har Köpenhamn en kort tågresa bort. Händer fasen skit i cph hela tiden, superkul stad
- Tåg till Tyskland, behöver jag säga mer?
- Kan ta ett tåg till Helsingborg på 30-40 minuter. Supermysigt att glida runt där, men vet för lite om et för att bo.
Helt enkelt så finns det verkligen allt att hitta på i närheten, och jag skulle valt Malmö, för att det är ändå nära till Helsingborg och det är stor sannolikhet ni kommer spendera tid där ändå, speciellt om era kids träffar några från HBG haha (i mina kretsar var det förvånansvärt vanligt att HBGmänniskor tog sig till malmö för att festa)
Har man bra livförsäkringar och skottsäkra västar, så kan Malmö vara ett alternativ, annars välj Helsingborg. Nej då, det finns bara lite rivalitet mellan städerna och är man uppvuxen i en av städerna kommer man sannolikt rekommendera den över den andra.
Helsingborg är väldigt fint, särskilt på sommaren. Vill man bo utanför staden finns det väldigt många små mysiga samhällen längs med kusten norr ut. Även Råå och Ramlösa söder ut faller in i samma kategori. Kommunen har välskötta finanser och det görs väldigt många bra satsningar. Under sent 90-tal byggde man stadsdelen Norra Hamnen som verkligen har lyft staden. Svårt att föreställa sig hur det såg ut tidigare nu.
Vi har även de välbärgade stadsdelarna Tågaborg och Pålsjö. Sedan Olympia och Wilson Park. Lite längre ut Husensjö. Alla är bra alternativ att bo i. Däremot ska man undvika Söder trots att det är väldigt centralt. Helsingborgare ser inte Söder som en del av stadskärnan och så har det varit i decennier. Ett stående skämt brukar vara att livförsäkringarna upphör att gälla när man korsar Trädgårdsgatan (som gränsar till Söder). Inte helt taget ur luften då den upplevda otryggheten är utbred där.
Pub och restaurangliv är annars riktigt bra. Närheten till kusten likaså oavsett var i staden du bor. På 20 minuter är du i Helsingör som är hur mysigt som helst sommar som vinter. Tycker man om natur har man Pålsjöskogen inne i staden, sedan Kullahalvön och Söderåsen inom bilavstånd. Vill man uppleva lite stadsliv är det lätt att ta sig till Köpenhamn eller Malmö.
Något Helsingborgare ibland klagar på är att butikerna kontinuerligt flyttar ut från centrum till Väla, det stora köpcentrumet strax utanför stan. Dock inget unikt problem för Helsingborg utan något som drabbar liknande städer.
Är man entrepreneur kommer man kunna ta del av Öresundsregionens alla satsningar. Här försöker man binda ihop Helsingborg med Lund, Malmö och Köpenhamn. Tech-scenen är större än vad man kan tro för en så liten stad.
Det är roligt att Helsingborgare tycker att det finns en rivalitet mellan städerna. Är man från Malmö så finns liksom inte riktigt Helsingborg
Ja exakt, Helsingborg är för Malmöiterna samma sak som vad Borås är för Göteborgarna.
Gällande Helsingborg så är de norra delarna att rekommendera. Norr/Tågaborg/Stattena är bra, lugna kvarter men gångavstånd till centrum. Har ni barn eller uppskattar en mer avslappnad atmosfär välj en av förorterna eller småbyarna i norra Helsingborg eller Höganäs.
Du pratar inte enbart om Allsvenskan nu va’?
Helsingborg är en helt fantastisk stad att bo i… Ni kommer inte ångra er! Men som någon nämnde, välj de norra delarna av Helsingborg
Norrut och nära havet så kommer ni att trivas utmärkt!
Bor på mindre ort utanför Malmö. Finns bra pendlingsmöjligheter. Bo där skulle jag inte vilja göra…
Helsingborg är riktigt trevlig däremot. Skulle vi flyttat till en stad hade det nog blivit Helsingborg, Ängelholm eller Halmstad.
Förstår inte denna kommentar alls. Du får ju det låta som ett problem?
Skämt åsido. När jag flyttade från Malmö för att plugga kunde jag inte se mig själv återvända, ett par år senare tänker man “Malmö är ändå rätt bra”. Var på väg till Stockholm ett tag och ångrade mig också. Tycker att Malmö är fantastiskt.
Några av mina höjdpunkter:
- Liten storstad som någon nämnde - går att cykla / gå överallt
- Internationell flygplats 12 minuter från Malmö C
- Köpenhamn som ger jätteutbud
- Bra möjligheter till boende i olika delar av stan (efter pris så klart)
- Bra restauranger - många riktigt bra och billiga jämfört med t.ex. Stockholm
- etc.
Malmö är ju tyvärr segregerat i västra och östra Malmö, vilket tydligt märks på bostadspriser. Om jag utgår från snittläsaren i forumet så är ju områden som är relevanta Limhamn, Fridhem, Bellevue, Rosenvång, Mellanheden, Solbacken, Rönneholm, Djupadal, Annedal, Bunkeflo m.fl.
Vill man bo riktigt centralt är väl Väster också ett områden tänker jag. Avslutningsvis är väl Västra Hamnen också poppis.
Bott i Malmö några år, uppvuxen i Stockholm. Utbudet av saker att göra, restauranger att äta på osv är väldigt bra i Malmö. Händer saker hela tiden, och lägger du till närheten till resten av Skåne och Köpenhamn så är det nog bäst i Sverige. Hela staden är rätt “röd”, på gott och ont. Mycket ung och kreativ befolkning, vilket kanske förklarar allt som finns att göra.
Helsingborg å andra sidan är väl som ett mindre Malmö, men med samma närhet till Skåne och Danmark…
Trivs bra i Malmö, mest på grund av närheten till allt: vatten, natur, stad, och vädret gör att du lätt cyklar året runt.
Lägger till Slottstaden och Ribersborg.
Malmö med närhet till Lund, Köpenhamn och inte minst Kastrup menar jag är helt överlägsen mht utbud (även bostäder) och arbetsmöjligheter.