Ju mer man tjänar, desto längre fram flyttas gränsen för vad en anser är “hög lön”.
När jag tjänade 28k som webbredaktör så läääängtade jag efter dagen som jag hade över 30k i lön. Det kändes som så oerhört mycket pengar.
Självklart ändras begreppet “mycket pengar” med ändrad livssituation (hus, resor, barn osv), men min fråga är: Vid vilken gräns är man högavlönad?
Cirka 45k, för det är gränsen i tråden “Alla tjänar inte 45000 i månaden”.
Mer allvarligt, gränsen för statlig skatt och högre avsättning till pensionen indikerar väl något tänker jag. Det kan ju åtminstone bli bekymmersamt att påstå att man tjänar dåligt åtminstone.
På samma sätt som prisbasbelopp ändras, lönehöjningar och inflationen påverkar tänker jag att även den här gränsen sakta flyter uppåt.
Hade intervallen i frågan legat 35-45 och 45-55 så kanske det hade känts naturligare att med tanke på statlig skatt osv. Nu stod jag också och vägde där jag tycker 40-49 är lite gränsfall.
Njae, medellön 2020 var 36 100:- (median 32400) enligt SCB. Några procent till 2021 så hamnar man på typ 37’ i medel. Det var därför jag tyckte det var lite väl nära med 40-49.
Medianlön är väl rimligt att räkna på i det här sammanhanget. SCB själva formulerar det bra:
Statistik om löner presenteras oftast i form av medellöner. Men medianlönen är bra att använda om det i en yrkesgrupp finns personer som tjänar väldigt mycket eller lite i förhållande till resten av gruppen.
Och nu är ju yrkesgruppen “alla som jobbar i Sverige”.
Jag tycker också att brytgränsen för statlig inkomstskatt är en bra nivå för “högavlönad”.
Även om skillnaden mellan medianlön och lön vid brytpunkt brutto “bara” är 35% och netto ännu lägre (31%) så är det något helt annat på sista raden…
Enligt SCB uppgick mediankostnad för boende år 2020 till 75000 kr dvs 6250 kr i månaden. Konsumentverket har schablonkostnader för hushållsutgifter (Koll på pengarna, 2020) för olika åldersgrupper, familjekonstellationer och lokaliseringar.
Jag gjorde en testkalkyl. Min exempelperson Glen/Glenda är drygt 30 år, bor i singelhushåll i Göteborg och är inte medlem i Svenska kyrkan.
Driftkostnader, försäkring, mat och övrigt (kläder, fritid, hygien osv) blir summa 6720 kr. Total månadskostnad inkl boende landar då på 12970 kr.
Median
Brytpunkt
Diff
Lön
32400
43600
35 %
Skatt
7753
11432
47 %
Skatt %
23,93 %
26,22 %
10 %
Nettolön
24647
32168
31 %
Levandekostnader
12970
12970
0 %
Frihetskapital
11677
19198
64 %
Och det är ju sista raden som räknas.
Jag tycker allt att både Median-Glen och Brytpunkts-Glenda har en riktigt bra situation. Och blir de ett par blir kalkylen ännu bättre
Att brytpunkten föe statlig skatt skulle lägga ribban för ”höginkomsttagare” säger nog mer om hur sjukt lågt gränsen för statlig skatt ligger. 50’ i Stockholm räcker ju inte långt idag om man ska ha någonstans att bo (om man inte har pengar sen tidigare eller köpte för hus för X år sedan). Sanningen är nog snarare att vi har flera yrkesgrupper som är utprisade från Stockholm för länge sen eller förpassade till kranskommuner. Tänker att det borde finnas någon relation till kostnadsnivån i samhället.
Dessutom är ju lönerna låga generellt i Sverige jämfört med ex Tyskland (för kvalificerad arbetskraft). När jag skulle anställa där nyligen låg ekononer/ingenjörer med +10 år i karriären på +250/300k per månad plus bil etc. (Dvs dubbelt så mkt som jag som skulle bli deras chef ).
Ja men jag menar att bor du i Stockholm så får du inte så mycket för de pengarna och kommer nog känna dig som låginkomsttagare trots att du ligger över brytpunkten. Många ingångslöner ligger ju på 50-60 idag (med all respekt för att det skiljer sig rejält mellan brancher). Jag har en kompis som är dagisfröken med 40k i månaden (vilket i min värld är ganska högt). Med den lönen i Borlänge hade han varit kung, men knappst i Stockholm.
Jag skulle säga att dettaär en realitet i Stockholm också. Brandmän, sjuksköterskor som läser klart idag har ju knappast råd att bo knappt ens på pendlingsavstånd längre. Man blir lätt fartblind när man haft boende i 20 år, men för varje år som priserna stiger x% har vi en ny kull studenter som får bosätta sig längre och längre bort från stan.
Å fan, jag hade nog trott att den var högre i Stockholm! Kanske mer ett bekymmer för unga än gamla (med boende). I området där jag växte upp var grannarna lärare, hantverkare etc på den tiden. Idag är det advokater etc som har råd att köpa de husen och som flyttar dit. Kan tycka att det är tråkigt hur det har blivit och framför allt tragiskt för våra ungdomar.