Olika kommunalskatt?

Kommunen vi bor i utkanten av idag har en kommunalskatt på 32.64%. Vi ska flytta till en annan lite mindre kommun och där ligger tydligen skatten på 32.92% istället. Lite segt att man får mindre i plånboken bara av en flytt.

Vad är det som påverkar och bestämmer denna procentsats egentligen?

Mindre kommun → sämre skaleffekt på offentliga tjänster → högre skatt för varje invånare

4 gillningar

Det avgörs av kommunfullmäktige och beror på vad fullmäktige bestämmer. Många ligger rätt lika men kan skilja sig åt beroende på ambitioner, men även hur välskött kommunen och så vidare. På rena landsbygden kan skatten vara avsevärt högre än du nämner pga få invånare men samma krav enligt lag kring ex skola, vård och omsorg.

3 gillningar

Att skattesatsen kan bli högre i landsbygdskommunerna vägs oftast upp mer än väl av betydligt lägre huspriser/boendekostnader.

7 gillningar

Om jag räknat rätt så rör det sig om 100 kronor om du har en lön på 35000, och 200 kr om du har en lön på 70k. Kanske inte den största skillnaden i kostnad, jag misstänker att det finns andra saker som kommer skilja sig mer beroende på vart ni bor, typ huspriser, matpriser, pendlingskostnad, gymkortet osv.

Sen gjorde jag nyss samma sak fast åt andra hållet, så kommer få nästan 1000 kr mer efter skatt i min nya kommun :blush: sen kostar husen dubbelt så mycket och gymkortet lika så, så blir nog ingen vinst på sista raden. Men sen flyttade vi inte på grund av den anledningen heller.

5 gillningar

Såklart skillnaden är liten. :smile: Men jag reagerade mest för en grannkommun till den vi ska flytta till har 1% mindre skatt och det är mer en riktig håla med få jobb och mindre invånare.

Det är invånarna i kommunen som vill ha den skattesatsen och kvaliteten på kommunens tjänster. Valet till kommunfullmäktige är förmodligen det som har störst påverkan på medborgares dagliga liv. Tyvärr är kommunalpolitiken oftast dåligt bevakad i media så det kan vara svårt att hänga med. Men det brukar vara kommunens politiker som står ute i valstugorna och svarar på frågor så passa på nu i höst att lära dig mer om kommunalpolitik!

6 gillningar

Det finns fina exempel där det på andra sidan kommungränsen kostar 2-3 procentenheter mindre skatt. Sen är bostadspriser ofta lägre där skatten är högre.

Ett exempel är Malmö och Vellinge som båda då tillhör Region Skåne och alltså har samma regionalskatt. Vellinge väger in på 29,68% och Malmö på 32,42% (källa), alltså en diff på 2,74 procentenheter. Samtidigt skiljer sig bostadspriserna en del men inte extremt mycket. Malmö-villan snittar ca 6,22MSEK senaste året och Vellinge ca 7,36MSEK (källa) med stora lokala variationer.

Malmö ligger strax över rikssnitt, Vellinge klart under. Samma arbetsmarknadsregion men med väldigt olika förutsättningar sett till kommuninvånarna. Vellinge är också en av få kommuner utanför Stockholm som betalar in till skatteutjämningssystemet där Malmö istället är en stor mottagare.

De verksamheter och utgifter som ligger på kommunen ser jag gynnar Vellinge vars invånare sannolikt kräver “mindre underhåll” än sina motsvarigheter i Malmö. De kan då lägga betydligt mindre pengar per skalle och hålla lägre skattetryck. Vellinge är tokblått så möjligen skiljer sig förväntningarna åt på det offentliga åtagandet också.

När jag letade hus i Stockholm var jag inriktad på att det skulle ligga i Stockholms stad. Jag minns inte vilka skattesatser jag tittade på där och då men det fanns en tydlig skattemässig fördel jämfört med grannkommunerna Sollentuna och Järfälla. Båda dessa har samtidigt på nationell nivå låga skattesatser.

1 gillning

Och sen jobbar troligen många i Vellinge i Malmö ändå och använder diverse tjänster, t ex kollektivtrafik, städning av gator etc. :smile:

1 gillning

RUT betalas av Staten inte av kommunen.

Kollektivtrafik betalas av regionen, inte av kommunen. Fast på vissa håll bidrar kommunerna också en del. Till exempel brukade Göteborg använda kommunala skattepengar för att minska priset på månadskortet inom kommunen, och ibland kan kommuner begära bättre kvalitet på vissa busslinjer. Men i stort sett är detta en regionfråga (alltså är regionpolitiken också viktig!).

Däremot ligger kommunala vägar, torg och parker på kommunalskatten så där drar Vellinge säkert nytta av Malmös skattebetalare.

1 gillning

Vem betalar den exakta procentsatsen som anges som kommunalskatt? Skatten är väl progressiv?

“Det finns fina exempel där det på andra sidan kommungränsen kostar 2-3 procentenheter mindre skatt. Sen är bostadspriser ofta lägre där skatten är högre.”

Solna/Sundbyberg där ena sidan av gatan har typ 3% högre skatt.

NEJ! Kommunalskatten är inte progressiv. Däremot har vi i Sverige grundavdrag och jobbskatteavdrag, vilken gör att inbetalt skatt oftast blir lägre än den procentuella kommunalskattesatsen.

2 gillningar

Ok. Kollar i tabell 33 och månadslön 40000 kr ger 10055 kr i skatt, 25,1%. Ganska lågt ändå. Ja, jag vet, det tillkommer arbetsgivaravgift mm så det behöver ingen tillägga.

1 gillning

Visst är det så. Samtidigt blir det en väldig skillnad om kommunalskattesatsen är dryga 30 kr jämfört med de stackars invånarna i Norrlandskommuner som har närmare 35 kr.

Även efter grund- och jobbskatteavdrag försvinner det ett antal tusenlappar ur den privara plånboken.

Jag bor i en mindre kommun som har lägre kommunalskatt än angränsande betydligt större. Det du säger är sant, allt annat lika. Men det är i dessa sammanhang inte allt annat lika. Det kan ibland bli en hetsig debatt och anklaganden att man är en sådandär eller en sådanhär person, om man nämner vissa aspekter av detta. Men, låt oss säga såhär; det är betydligt billigare för en kommun med större andel villor och småhus och nybyggda dyra bostadsrätter med stor andel arbetande befolkning som i övrigt sköter sig, betalar skatt, inte går på bidrag, förstör mindre, och bidrar till samhället - än kommuner som i högre grad består av miljonprogramområden och bidragstagare.

Tyvärr är det ofta självförstärkande; för de som kan (=har ekonomisk möjlighet att) fly dessa problemområden tenderar att fly till en angränsande mindre problematisk kommun för sin egen trygghets skull. Det blir ökad brain-drain i problemområdet, som gör att färre betalar till fler bidragstagare. Skatten behöver öka. Men de mer välskötta ordningsamma kommuner som attraherar dessa som har råd att flytta dig, får ytterligare en inkomst (i form av komunalskatt) men knappt någon ökad kostnad. Således kan de sänka sin skatt. Fler kapitalstarka flyr dit, priser går upp, ökad tröskel för bidragstagande personer att ta sig dit, repeat.

Sedan kan man tycka vad man vill om denna segregation, men att inte få prata om den och framförallt dess orsaker är ju första steget i att inte lösa problemet.

Sedan finns det ju så klart massa orsaker, men att enbart titta på storleken förklarar inte allt. Ofta är det lägre skatt i kommuner med kapitalstarka arbetande invånare, för de får in pengarna ändå (eftersom skatten är i procent!) och har dessutom lägre kostnader för “problem” som kan komma med mindre kapitalstarka invånare. Väldigt generaliserande alltså.

4 gillningar

Jag gjorde lite uträkningar när den diskussioen dök upp på jobbet för ett gäng år sedan. Malmö och Vellinge i ditt exempel är ju ganska olika kommuner om man ser till något sorts snitt. I mitt fall gällde det min boendekommun Staffanstorp och arnbetsplatsens kommun Svedala. Dessa är mer lika i befolkningssstruktur, huspriser etc.
Nu har de närmat sig varandra, även om Staffanstorp aviserat ny sänkning, men det var nästan tre procent ett tag, vilket verkligen inte kunde motiveras av mycket annat än olika färg på det politiska styret (då).
skilde det nästan en tusenlapp i månaden i kommunalskatt beräknat på min lön vid tillfället. Man kan veta att det på vissa ställen längs gränsen finns vanliga hustomter där ett hus ligger i den ena kommunen och ett i den andra.

Som sittande på åskådarplats (dvs inte längre boende i Sverige), ser jag detta som ett stort problem som bara blir värre och värre. Som du säger är det givetvis annat än bara skatteskillnader mellan kommuner som skapar detta, men det är en inte oviktig del i pusslet tror jag.