Dags för Robin Hood-skatt?

Här verkar de allra rikaste vilja betala mer skatt.
Kanske ändras fokus när man har riktigt mycket pengar?
Och känner man månne ett större ansvar för allas vår gemensamma framtid när man har riktigt gott om pengar? Har man riktigt mycket pengar kan man ju faktiskt göra en konkret skillnad för människor i deras liv tänker jag och med det kommer kanske en känsla av ansvar.

1 gillning

PR-trick.

Kolla vad som hände i Norge när en sådan skatt kom

Eller när man kunde frivilligt extra-skatta

15 gillningar

Heja Norge som har valt en rimlig stavning på det där jävla landet! :joy:

18 gillningar

Jag skulle rekommendera dem att starta en stiftelse istället. Det är ett effektivare sätt att låta förmögenheten vara till gagn för andra.

2 gillningar

Konstigt att så få tycks minnas att Robin Hood stal från staten och gav tillbaka till skattebetalarna, trots att vi påminns om det varje jul :thinking:

22 gillningar

Robin Hood stal från staten och gav till vanligt folk. Dvs man tog från den rika staten. Det ställer jag upp på. Sänk skatten för alla, det får samma effekt, folket får mer pengar och staten får mindre.

Tyvärr tror jag att man avser beskatta rika privata aktörer hårdare så att staten får in ännu mer pengar. Man kör enligt devisen beskatta de rika hårdare, utöver den rikaste av dem alla (staten) som får ännu mer. Alla är lika, staten är mer lika… Ett sorts nästan-robin-hood-system där staten på något sätt slipper undan.

1 gillning

Dom kan ju flytta till Sverige så löses problemet automagiskt. Att man i rika länder som USA kan betala mindre skatt ju rikare man är, är ju rätt sjukt

Om jag ska förenkla hur jag uppfattar det svenska skattesystemet så är skatten på arbete en av de högsta i världen och skatt på kapital en av de lägsta i världen.Alltså:

• är man ganska vanlig och sliter så betalar man mycket skatt och kommer inte så långt ekonomiskt.
  • är man någon som fått eller lyckas bygga upp kapital kan man simma lugnt och kapitalet blir ett självspelade piano.

Rätta mig gärna ifall jag förenklat för mycket.

Vill jag leva i ett sånt land? Där man kan slita hur mycket som helst, men att det knappt lönar sig?
Nej … kanske borde vi ändra lite på detta …

6 gillningar

Hehe det är väl en sanning med modifikation. Envåldshärskaren i Robin Hood är väl kanske inte vad vi skulle kalla stat idag. Jag menar att Robin hood hade kanske inte fått lika många likes om det var sjukvården och skolans pengar han tog liksom.

3 gillningar

Inte riktigt bland de lägsta i världen på kapital så vitt jag vet.

Reavinstskatten är 30%. Ingen omräkning för inflation på avskaffningsvärde.
Fastigheter har en faktor som minskar reavinskatten till ca 22%.
Vid gåva/arv ärvs ursprungliga anskaffningsvärdet, till skillnad mot USA där man har “stepped up basis”.

ISK är en något lägre skatt på värdepapper för privatpersoner om man tar högre risk än en ganska balanserad portfölj av räntor/aktier. Annars är det lägre med 30% reavinstskatt.

I USA är skatt på “capital income”, bl.a. har man konton för pension helt utan skatt.
Annars för de flesta ligger den på 15%. Alltså hälften av Sveriges reavinstskatt.

2 gillningar

Så fort den här frågan dyker upp påminns jag varje gång om det faktum att det helt saknas politiska rörelser för att försöka få till en förändringen. Åtminstone här på RT upplever jag att en bred majoritet är för lägre skatt på arbete och en ökad skatt på kapitalinkomster (lite lustigt kan man kanske tycka med tanke på forumets inriktning).

Bottnar avsaknaden i att det är något av ett slags tvärpolitiskt ställningstagande där man krasst sett både är för sänkt och höjd skatt samtidigt? Inte direkt klassisk höger/vänster-politik. Det skulle förstås dessutom resultera i ökade klyftor mellan de som faktiskt arbetar och de som inte gör det, vilket ju alltid är en minst sagt het potatis.

Utav intresse, var kontinuitetsprincipen något som introducerades när arv och gåvoskatten togs bort, eller fanns den innan det med?

Vet ej. 10 tecken

Fast då var ju staten och konungens person en och samma sak och de som inte var skattebefriad och rik adel var de som betalade skatt. Så både termen och tankesättet blir ju fel i en modern kontext.

Låter jättebra i teorin och just vad som hände indirekt under corona på olika sätt. Nu sitter vi med resultatet av detta där vi fick 10% inflation. Får alla pengar så höjer företagen bara priserna. Så du kan inte ge till alla utan endast en grupp. Som då de fattigaste för att minska klyftorna.

Skulle var bra att använda pengarna till att rusta upp infrastrukturen, se till så tågen går i tid osv. Men inte direkt till folket i stort.

6 gillningar

Det du skriver är till viss del sant, men långt ifrån hela förklaringen. En stor del av inflationen beror på ökade energikostnader som i sin tur beror på för många stålliga och ogenomtänkta politiska beslut utan konsekvensanalys.

Eller menar du att kärnkraftverken lades ner på grund av Covid?

Eller menar du att den globala tillgången till råvaror och produkter skulle ändras om vi i sverige gav folk mer pengar?

Som sagt, det du skriver är viss del sant gällande vanlig utbud och efterfrågan, men långt ifrån hela sanningen.

4 gillningar

Några saker:

• Du betalar inte någon för om de har “slitit” eller inte.

• Andra gillar sannolikt det du gillar. Därför koncentreras pengarna.

• Det finns inte en fast summa som kan fördelas jämnt. Fiatpengar skapas när någon skapar något med mening och värde (dvs något som kan förräntas) genom FRB.

Det innebär å andra sidan att du kan välja bort tjänster och varor, trots att någon slitit för dem.

Edit: Tack för tillfället att formulera dessa tankar - jag har haft dem som bilder på näthinnan som vuxit fram när jag tänkt på ämnet. Om du tycker jag låter vass eller otrevlig ber jag om ursäkt. Jag vill uttrycka perspektivet och tankarna klart och kärnfullt. Med koncishet, utan redundens :slightly_smiling_face:

Dom betalar redan mer skatt eftersom skatten är en % andel. Vi måste sluta förstöra för de som skapar välstånd och arbetstillfällen i det här landet. De få anledningar som fanns att bo här som höginkomsttagare håller på att försvinna. Bra skola, sjukvården och trygghet för att nämna några exempel

2 gillningar

Kan ju skapa möjligheten att frivilligt betala mer skatt om man vill.
Längesen jag såg men tror det går att frivilligt betala av på USAs statsskuld. Budgeten förbättras indirekt eftersom räntekostnaderna sjunker.
Kan öppna liknande möjligheter i andra länder eller att betala rakt in till statsbudgeten.

Norge har möjligheten:

1 gillning