Förstör ett eventuellt förmögenhetsregister, som nu kan vara på gång, att kunna leva FIRE?
Om man har X antal miljoner i tillgångar på ett ISK och lever på avkastningen lär ju beskattningen på den rikedomen blir mycket hög?
Förstör ett eventuellt förmögenhetsregister, som nu kan vara på gång, att kunna leva FIRE?
Om man har X antal miljoner i tillgångar på ett ISK och lever på avkastningen lär ju beskattningen på den rikedomen blir mycket hög?
Antar att du menar förslaget på sossarnas kongress. Det är nog långt kvar tills något sådant kan bli verklighet.
Först ska det förankras i S och sen får de rimligen med sig V men C och L m.fl. kommer inte att gå med på det.
Jag tror att det finns ganska stort stöd för att beskatta ISK-miljonärer bland vanligt folk.
Förklaringen: få människor bortom detta forum har miljoner på Avanza. Vi på forumet är knasbollar som valt bort medelklassmallen.
Valfläsk tror jag. Sossarna hade 8 år på sig.
Då kan det väl heller knappast bli en större intäkt för staten.
De kommer förmodligen ändå försöka.
3,5 miljoner har jobb i privat sektor i Sverige. Deras skatter förväntas finansiera 1,5 miljoner personer i offentlig sektor plus de fem miljoner människor som inte har jobb. Offentligt anställda bidrar delvis till skatterna genom att de också har arbetsgivaravgifter och inkomstskatt, men det räcker inte ens för att täcka deras egna kostnader.
Den lilla, lilla privata sektor vi har i Sverige kan inte försörja resten av befolkningen, inte ens vid 100% skatt skulle pensionärerna, de långtidssjukskrivna och de arbetslösa känna sig nöjda.
Men spräcker man den bubblan så skulle halva befolkningen bli så deprimerade att de slutar rösta rödgrönt. Då är det roligare att gå runt och klaga på den “rika halvan” av befolkningen, dvs alla med jobb.
Man har lärt sig av historien:
S-toppen Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson, är dock emot.
– Jag förstår att de är frustrerade över att vi har en väldigt orättvis ekonomisk politik i Sverige. Men när det gäller kapitalskatter så är det ju ganska viktigt hur de utformas, för historiskt har vi haft kapitalskatter som har haft snedvridande effekter, säger han.
Jag tänker att de försöker dra igång valmaskinen inför valet, då menar jag regimmedia. Och då säljer hat och förakt mycket bättre än något annat. Jag gissar att de kommer försöka sälja in 2% ISK-skatt, moms på bolån/räntenettoskatt, 50% inkomstskatt för alla med medianlön eller mer. De kommer framställa det som ett sätt att sätta dit vita män som Elon Musk och Donald Trump. Endast halva befolkningen jobbar, de kan få egen majoritet genom att fiska röster i grumliga vatten.
Men kriminella partilotterier ska nog fortsatt vara helt skattefria? Det är mycket sexigare när någon annan betalar skatterna.
10,5 miljoner människor i Sverige betalar skatt. Allt som köps och konsumeras är det ju moms på. Den som konsumerar mer betalar mer. S vågar knappast införa nån förmögenhetsskatt skulle vara självmord isåfall.
Ja, men de tänker inte höja momsen. Det är skatt på bolån, på kapital och på arbete som de tänker höja. Höjer de momsen så skulle de ju höja skatten på sina egna väljare, och förlora valet. Skatt på pension och undersköterskelöner i offentlig sektor skulle ju också skjuta på de egna väljarna. Alltså är det bara de andra grejerna kvar för dem att beskatta: privatpersoner som tjänar mer än en undersköterska och konstiga människor som sparar i ISK.
Det kan jag aldrig tänka mig att det gör. Folk ändrar sparform till nåt förmånligare om höga skatter införs. Själv har jag 1% av mitt kapital på börsen och resten på sparkonto och där betalar man ju 30% skatt på den redan låga räntan. Staten vill inte att pengar ska sparas på sparkonton. Som tur är har jag inga lån och lever ekonomiskt smart så sparräntan räcker till mina utgifter.
Men du kanske kan försöka?
Du hänger upp dig på fel sak. Vill man vinna över 50% av rösterna så kan man inte höja skatten på de 70% av befolkningen som tjänar mindre än medianlön och har mindre än 20 000 kr i kapitalinkomster per år. Nu säger de att de ska försöka höja skatterna. Alltså måste du utgå utifrån att du kommer drabbas, oavsett om du klarar att tänka dig det just nu eller inte.
Nej, men viktig symbolpolitik för vänstern sålänge det inte drabbar deras väljare, eller “vanligt folk” som Damberg kräks ur sig i var och varannan mening.
En vänsterregering kommer med stor sannolikhet att införa någon form av förmögenhetsskatt, vilket de mer eller mindre har utlovat. Detta är min största oro för att uppnå FIRE. ![]()
Kommer de förmögenhetsbeskatta mitt hemliga guld, silver och krypto?
Ditt hemliga guld och silver är naturligtvis fysiskt och det hittar de inte men dina krypto finner de och kommer naturligtvis att beskatta.
Jag tappade mina kryptoplånböcker i havet i en tragisk båtolycka. Jag antar att det blir skattefritt, då.
Nä, de säger att de ska, men kommer inte att hända. Eftersom de vet hur det gick för sossarna i Norge.
Det är möjligt att så sker med en S+V+MP majoritet i riksdagen.
Mycket tveksamt om majoriteten är S+V+MP+C.
Sossarnas kärnväljare påverkas inte om den. När Sverige hade förmogenhetskatt innan 2007 var delen över 1.5 mil kr som beskattades med 1.5% per år. Om man räkna med inflation, beloppet kan vara mycket högre. De kan sätta beloppet till 5 milj kr per person som de kan garantera att deras väljare påverkas inte.
I principen S kan återinföra förmogenhetskatt utan att förlura valet 2026.