Tycker att det borde utgå någon sorts extra uppräkning på grund av “pausen” förra året. Men om jag inte minns fel så var Moderaternas argument att de satsade på en bredare skattesänking för de med lägre inkomster. Så inte så säker på att de kommer att ta igen pausen, Även om de fick mycket kritik för den linje de valde.
Det är väl inte det det handlar om. Indexering ska alltid ske sen gjorde man ett undantag ett år då inflationen var extremt hög (för att vara sverige) och då man inte ville elda på med mer pengar i form av lägre skatter. Att göra sådana där undantag tycker jag är helt förkastligt men indexeringen ska dock inte ha något med huruvida man anser det finns pengar eller ej.
Om man tänker hur regeringen agerande förra året (de pausad indexering för att spara 12 md kr som använde pengarna för att finansera förstärkt jobbskatteavdraget istället), jo då anser det om det finns pengar eller inte. Glöm inte att det är näst sista budget föra valet 2026, så några skattesänkningar (ISK grundavdrag 300K, ytterligare förstärkt jobbskatteavdrag i 2025 osv) behöver för blågulas valfläsk.
Det ser ut som flera skattesänkningar kommer med budget 2025 och kanske brytpunkten ska indexeras. Regerigen vill kanske försöka balansera de skattehöjningar de införde i 2024 med att inte indexera brytpunkten.
Om avtrappningen av jobbskatteavdrag tas bort, marginalskatten i Sverige kommer sänks med 3%. Avtrappningen börjar vid löner som överstiger 13.54*PBB/12 = 66 346kr/månad.
Så alla siffrorna som jag skriver i första inlägg stämmer
Nu får vi se om de kommer avskaffa avtrappningen av jobbskatteavdraget som är också i remiss.