Vad förstår jag inte? Räntan och riksbanken

Denna fråga har säkert ställs och förklarats i andra trådar. Har inte hittat rätt med hänvisa mig gärna dit.

Vad är det jag inte förstår med ytterligare en höjning av räntan. Varför skulle det sänka inflationen? inflationen denna gången beror ju på så många andra faktorer som började med pandemin, kriget och penningpolitik.

Att företagen drabbats av höga kostnader vilket gör att dom måste höja sina priser vilket sedan spär på inflationen, det kommer ju inte förbättras av att riksbanken höjer räntan ytterligare vilket snarare kan bidra till att företagens eventuella lån och räntekostnader blir ännu högre vilket också spär på räntan…

Den generelle konsumenten har väl sedan länge dragit ner på sina köp på grund av tidigare räntehöjningar och rädslan i vinter för elen. Tror jag hörde en siffra att över 50 lunchrestauranger i Göteborg hade gått i konkurs bara senaste veckorna pga höjda kostnader och nu brist på kunder som håller i plånboken.

Eller var tänker jag fel?

7 gillningar

Väldigt vanligt agerande på en aggressiv inflation. Tyvärr försökte de påstå att den var övergående och får nu jaga ikapp i rask takt med höjd ränta.

Alla ska med, ingen slipper undan

1 gillning

Hahaha så klart att mitt inlägg blev flaggat… detta forum står verkligen för yttrandefriheten:)

5 gillningar

Mitt inlägg måste ha varit riktigt illa, iom att det inte bara flaggades utan togs bort. Varför är det såhär på detta forum, får man inte ha några åsikter?

4 gillningar

Det är inte helt intuitivt att ökade lånekostnader ska minska en inflation som verkar driven av kostnadsökningar och tillgångsbrist snarare än höga löner. Antar att högre kostnader för lån (och allt annat) ger mindre pengar i omlopp och lägre inflation då folk inte vill eller kan konsumera. Priset borde bli fler konkurser, eftersom kostnaden för företagen ökar samtidigt som konsumenterna har allt svårare att skapa konsumtionsutrymme även om de skulle vilja konsumera och svårt för företagen att pressa marginalerna om kostnaderna beror på höga elpriser, räntor och brist på komponenter och/eller råvaror.

Så tänker jag iaf, men har egentligen ingen aning.

2 gillningar

Vad föreslår du istället?

2 gillningar

Om de inte höjer räntan i takt med andra ekonomier tappar kronan i värde och vi importerar ännu mer inflation. Det är den lättaste förklaringen jag kan ge dig, utan att gå in allt för djupt på det.

10 gillningar

Jag tänker också att folk fortfarande har gott om pengar. Man har råd att betala och då fortsätter höjningarna.

Blir ju heller inte bättre när staten betalar både elstöd, ränteavdrag och eventuellt amorteringsfrihet.

15 gillningar

Jag fattar inte heller varför man inte bara drar ner lite på ränteavdragen i sammanhanget. Eller jag förstår ju att det är politiskt självmord men det framstår ju inte så jätteseriöst med vägen vi vandrar nu

2 gillningar

Nej tror som du att politiker gör allt för makten och mindre för Sverige, och det är oavsett vilket parti det gäller.
Jag får personligen både elstöd och ränteavdrag fast jag inte behöver.
Förmodligen finns det många fler, och det handlar ju många gånger om ganska mycket pengar totalt sett som går till konsumtion istället.

1 gillning

Ge bort det till välgörenhet om du inte behöver det… Trött på att läsa om folk som ständigt skriver så för att tro sig

Det vet du inget om, vad jag gör eller inte, så håll det gärna för dej själv tack. Det är fakta, och dom allra flesta hade klarat sej utmärkt utan, och bidrag ska gå till dom som behöver dessa, INTE till vanliga Svenssons för att vinna politiska poäng.

Om folk nu skriver det som du påstår så ligger det väl ännu mera i det att dessa bidrag går till fel människor……

4 gillningar

Här är en tråd med 1400 inlägg som nog hjälper dig :slight_smile:

Sen finns det även denna kortare

Och denna

Den som söker skall finna :slight_smile:

5 gillningar

Jag förstår inte riktigt vad så många inte riktigt förstår? Hör detta dagligen.
Räntan sänks för att höja konsumtionen. Ökar köpkraften för företag och privatpersoner.
Räntan höjs för att sänka konsumtionen. Sänker köpkraften för företag och privatpersoner.
Det är riksbankens enda verktyg.

Det som gör att det blir lite svårt att justera är det faktum att vi tillverkat pengar med minusränta i flera år.
Tror folk verkligen att den justeringen görs med 3,5% styrränta i ett par månader så är vi ikapp?

12 gillningar

Jag tror man vill få upp arbetslösheten också. Den är för låg vilket innebär att lönerna blir högre och därmed även inflationen.

Ett annat sätt är att öka utbudet. Det kan inte staten göra. Så då sänker man efterfrågan.
Och höjd ränta stärker valutan vilket håller importpriserna nere.
Om folk slutar köpa saker tvingas till slut marknaden att sänka priserna för att sälja, då sjunker inflationen.
Man kan tom orsaka deflation, inte heller bra.

Det är helt omöjligt att objektiv bedöma när man behöver dessa bidrag och när man inte behöver det. Det kommer alltid att finnas några (många) som hamnar i fel grupp. Det är mycket mer praktiskt att dela ut bidrag till alla utan discriminering så att focus, tid och resurser kan läggas på mer kritiska saker.

Ja arbetslöshet och överfulla lager är vad som vänder inflationen.
Grafikkort för 25000kr kommer inte fungera särskilt mycket längre till.
Folk skippar att köpa en ny iPhone för 15000kr nu också mer och mer.

Jag skulle vilja spola förbi hela lågkonjukturen bara för att slippa höra alla fråga varför räntan höjs.
Hellre lyssnar jag på folk som klappar sig själv på axeln för att de är så geniala att tjäna in en Tesla på att byta lägenhet. (Det är samma personer).

Men vill nog påstå att många har pengar av medelsvensson.
Bättre är väl då att dom som verkligen behöver får hjälp.
Finns väl dom utan vare sej lån eller villa som har det kärvare än den stora massan.