Riksbanken höjer räntan - men hur hänger det ihop med inflationen?

Riksbanken ökar räntan med 1%-enhet.

Kan någon förklara för mig, hur det hänger ihop med inflation? Om jag förstått det rätt så ökar de räntan för att bromsa ekonomin, genom att det blir dyrare pga räntan.

Men är det inte enklare och billigare om de går ut och ber svenska folket att sluta handla. Om vi inte slutar handla onödiga saker så kommer vi öka räntan.

Jag tror många hade slutat handla då.

Många, men knappast alla. Detsamma gäller ju också företag m fl.

Räddningstjänsten Syd går ut gång på gång och ber allmänheten uppföra sig vi trafikolyckor som dom ska jobba vid och göra allt för att rädda andra människors liv, tycker du det går speciellt bra?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02vrs2fin95ekpXxN1VHwtpcGhvgAw2rWcwdfDxCbjyNQxcM7szPSv1eoeNU4CDDssl&id=1828709304008890

6 gillningar

Om folk slutar handla så kommer de ha mycket pengar över. Har folk mycket pengar över så kommer de tillslut handla igen…

2 gillningar

Problemet är den höga inflationen.
Detta problemet försöker man att minska genom att höja räntan. Genom höjd ränta blir det dyrare att låna pengar vilket resulterar i mindre utlånade pengar och därmed mindre pengar i systemet och blir det mindre pengar i systemet blir ju varje enskild peng mer värd d.v.s. inflationen minskar.
Omvänt beror den höga inflationen förstås till största delen på en tidigare alltför stor utlåning av pengar vilket möjliggjordes tack vare låga räntor d.v.s. det var billigt att låna.

1 gillning

Det är väl inte samma sak. Där kan ligga en död person. Den skräcken väcker en instinktiv nyfikenhet. Likt som att du går förbi en mordplats och får inte titta. Du kommer titta.

Det går inte att jämföra med om du ska köpa en ny slips eller ej.

Kommer den höga räntan att påverka allas köplust då?

Ja, det tror jag. Sett till genomsnittssvensken.

Då måste jag vara anurlunda som absolut inte är intresserad av att kolla… Ser man en olycksplats så kollar jag åt ett annat håll…

Är inte påverkad av räntan å kommer handla som förut…

Bra jobbat :+1:

Räntan är ju ett pris på pengar. Ett högre pris på pengar innebär att pengar blir mer värda, alltså en motpol till inflation där pengar blir mindre värda. Så tänker jag.

2 gillningar

I vilka sammanhang “trycks” det nya pengar? Är det bara vid utlåning från banken? I sådana fall förstår jag hur räntan direkt påverkar hur mycket pengar som finns.

Tveksam på att folk kommer att lyssna på en sådan rekommendation. Alla känner väl att det kanske gäller någon annan men jag har ju pengar så varför ska jag inte unna mig den här lyxen.

Alla blir påverkade av räntan även om man inte har lån. Den du köper en ny bil av har lån för att utveckla sin verksamhet som i sin tur köper delar av någon annan som har lån för att utveckla sin verksamhet som i sin tur köper delar av någon som behöver utveckla sin verksamhet, osv.

Samhället är uppbyggt på lån. Så att ändra på styrräntan påverkar alla. Om man nu inte väljer att leva som en erimit ute i skogen :slightly_smiling_face:

Det kanske skulle funka om vi istället för att handla skulle elda upp pengarna. Men om de bara sätts in på ett bankkonto spelar det ju ingen roll. Sen tvivlar jag på att det är lyxkonsumtion som driver inflationen nu.

Nya pengar skapas i samband med att lån tecknas. Dessa pengar är siffror på ett konto men inga tryckta pengar. Ca: 2% av alla pengar är fysiska/tryckta pengar.
Genom att höja räntan blir det dyrare att låna varpå penningmängden minskar i systemet och inflationen minskar.