Blir ju heller inte bättre när staten betalar både elstöd, ränteavdrag och eventuellt amorteringsfrihet.
Jag fattar inte heller varför man inte bara drar ner lite på ränteavdragen i sammanhanget. Eller jag förstår ju att det är politiskt självmord men det framstår ju inte så jätteseriöst med vägen vi vandrar nu
Nej tror som du att politiker gör allt för makten och mindre för Sverige, och det är oavsett vilket parti det gäller.
Jag får personligen både elstöd och ränteavdrag fast jag inte behöver.
Förmodligen finns det många fler, och det handlar ju många gånger om ganska mycket pengar totalt sett som går till konsumtion istället.
Ge bort det till välgörenhet om du inte behöver det… Trött på att läsa om folk som ständigt skriver så för att tro sig
Det vet du inget om, vad jag gör eller inte, så håll det gärna för dej själv tack. Det är fakta, och dom allra flesta hade klarat sej utmärkt utan, och bidrag ska gå till dom som behöver dessa, INTE till vanliga Svenssons för att vinna politiska poäng.
Om folk nu skriver det som du påstår så ligger det väl ännu mera i det att dessa bidrag går till fel människor……
Här är en tråd med 1400 inlägg som nog hjälper dig
Sen finns det även denna kortare
Och denna
Den som söker skall finna
Jag förstår inte riktigt vad så många inte riktigt förstår? Hör detta dagligen.
Räntan sänks för att höja konsumtionen. Ökar köpkraften för företag och privatpersoner.
Räntan höjs för att sänka konsumtionen. Sänker köpkraften för företag och privatpersoner.
Det är riksbankens enda verktyg.
Det som gör att det blir lite svårt att justera är det faktum att vi tillverkat pengar med minusränta i flera år.
Tror folk verkligen att den justeringen görs med 3,5% styrränta i ett par månader så är vi ikapp?
Jag tror man vill få upp arbetslösheten också. Den är för låg vilket innebär att lönerna blir högre och därmed även inflationen.
Ett annat sätt är att öka utbudet. Det kan inte staten göra. Så då sänker man efterfrågan.
Och höjd ränta stärker valutan vilket håller importpriserna nere.
Om folk slutar köpa saker tvingas till slut marknaden att sänka priserna för att sälja, då sjunker inflationen.
Man kan tom orsaka deflation, inte heller bra.
Det är helt omöjligt att objektiv bedöma när man behöver dessa bidrag och när man inte behöver det. Det kommer alltid att finnas några (många) som hamnar i fel grupp. Det är mycket mer praktiskt att dela ut bidrag till alla utan discriminering så att focus, tid och resurser kan läggas på mer kritiska saker.
Ja arbetslöshet och överfulla lager är vad som vänder inflationen.
Grafikkort för 25000kr kommer inte fungera särskilt mycket längre till.
Folk skippar att köpa en ny iPhone för 15000kr nu också mer och mer.
Jag skulle vilja spola förbi hela lågkonjukturen bara för att slippa höra alla fråga varför räntan höjs.
Hellre lyssnar jag på folk som klappar sig själv på axeln för att de är så geniala att tjäna in en Tesla på att byta lägenhet. (Det är samma personer).
Men vill nog påstå att många har pengar av medelsvensson.
Bättre är väl då att dom som verkligen behöver får hjälp.
Finns väl dom utan vare sej lån eller villa som har det kärvare än den stora massan.
Var har du denna fakta?
Det är väl jättebra att räntan höjs? Folk här, med investeringar och intresse av sådana, får då ytterligare ett alternativ att investera i.
Den period vi levt i är historiskt sett helt sjuk. Riksbanken (riksbankerna i alla länder) trodde att de funnit de vises sten genom att inte beräkna inflation i finansiella instrument och bostäder, utan bara för andra saker.
Det gav oss 20 år av extremt goda tider. Extremt låga räntor och EXTREMT uppblåsta värderingar.
Nu kommer baksmällan. Såsom den alltid gör.
Pengar är inte gratis för då fyller de ingen funktion. Vi kan inte ha gratis pengar för att köpa lägenheter och en annan typ av pengar för resten.
Men orka…
som brandfackla slänger jag in ett “som man bäddar får man ligga”.
Poängen med räntehöjningarna (som inte bara sker i Sverige, utan i hela världen) är att vi inte ska ha råd att konsumera, med andra ord ska den effektiva efterfrågan sänkas på alla varor och tjänster, så att vårt kära näringsliv, och i förlängningen hela den globala näringen, ska lockas till att kanske tänka sig att sänka sina priser.
Höjda räntor ökar kostnader vilket har samma effekt som höjda matpriser etc. Helt rätt.
Bankerna tar maximalt och det ser du i resultaten.
Folket är fångade i deras lock priser på låg ränta. Nu går folket till slakt
Minskat ränteavdragen borde man gjort redan 2010-2012, Sänkt med 1%-enhet per år, om man börjat 2012 så hade ränteavdraget 2022 varit 20% (istället för 30%) vilket gjort att vi minskat bostadsbubblan under 2010-talet o under pandemin
När räntan va nere på runt 1% så hade de varit läge att ta bort ränteavdraget… Få hade protesterat då…
Det finns inflation som beror på ökad penningmängd och ökad konsumtion. Folk köper mer än tidigare. På denna typ av inflation är en räntehöjning ganska effektiv. Sedan finns det inflation som beror på utbudsbrist. På denna typ av inflation, är räntehöjningen mer trubbig om än att mekanismen är den samma. Mekanismen är helt enkelt att minska folks vilja och möjlighet att konsumera. Pris brukar ofta vara en balans av utbud och efterfråga. Ökar efterfrågan går priset upp. Minskar efterfrågan så behöver priset gå ner. Men det går inte alltid fort. Att höja räntan mer minskar folks möjligheter och vilja att konsumera, och utfallet är inte binärt. Dvs höjer du räntan lite till så minskar folks konsumtion lite till. Och det var precis därför vi fick en höjning till.
Exempelvis jag har inte ändrat min konsumtion alls, ännu.
Glöm inte det som ideologisterna gjorde när de saboterade tillgången på stabil billig elproduktion i landet. Väldigt mycket av kostnaderna för tillverkning är kopplade till energin. Högre energi = högre priser på nästan allt. Vi såg nu vad som hände med elpriset när det igår blev problem med kortslutning på elnätet och vi kopplade ifrån två reaktorer. Priset dubblades. Undra vad som händer om vi permanent stänger alla reaktorer, tro?
Men eftersom folk kommer efterfråga företagens produkter mindre, så kommer de tvingas till en högre grad av effektiviseringar än tidigare. Eller gå i konkurs. Om folk hade haft mer pengar och bara fortsatt att köpa trots de högre priserna hade ju inget hänt (annat än att inflationen ökat). Syftet är alltså att göra det jobbigt för företag och privatpersoner att konsumera. Så pass jobbigt att man minskar sin efterfrågan så ass mycket att den då kommer ikapp utbudet. Och folk kommer inte att minska sin konsumtion om de inte behöver, således behöver det alltså bli rejält jobbigt först. Och det är precis det som riksbanken sysslar med.
Min största invändning mot riksbanken är väl att de har haft så fruktansvärt fel i sina prognoser. Dvs det har varit svårt att förutse deras agerande, och de har agerat för sent. Men att de höjer, och fortsätter höja, är rätt givet läget just nu.
Tillägg: Läste i tidningen idag att volvo helt sålt slut sin nya EX90. Trots att de ökat kapaciteten är det så lång kö bland förbeställningarna att man fått stänga ner funktionen. Och det på en bil som i standardutförande kostar mer än 1 000 000kr, och jag såg att det skulle gå (när de väl kommer) att lease:a för 15 000kr+ i månaden. Så rätt många tycks fortsatt ha på sig spenderarbyxorna. Det borde tala för att räntan behöver höjas ännu mer.