Alla inkomstskattesäkninar är nu klubbat för budget 2025. Grattis till alla höginkomsttagare. ![]()
Var hittar man denna tabell?
En bit ner på den här sidan finns det länkar till filer med tabeller.
Man kan ju annars vrida det till:
Det känns fel att inte alla betalar samma % i skatt på inkomst oberoende av hur mycket man tjänar.
Helt fel. Höginkomsttagare får mer skattesänkning pga indexering av brytpunkt. De som betalar inte statlig inkomstskatt får inte det. Eller menar du att alla får betala statlig inkomstskatt så alla får samma skattesänkningar eventuellt?
Såklart. Vi borde fixa detta örättvists genom att avskaffa statlig skatt. Då kommer höginkomsttagare inte att gynnas av fler skattesänkningar jämfört med andra.
Höginkomsttagare kommer inte gynnas även om statlig skatten är slopad. Glöm inte avtrappning av jobbskatteavdrag som ger 3% extra marginalskatt. Blågula regeringen vill bibehålla den. En till budget utan att affskaffa den
Efter som gränsen för “höginkomsttagare” går vid brytpunkten för den statliga inkomstskatten skulle vi genom att avskaffa skatten även avskaffa alla höginkomsttagare. Vips så har vi inga höginkomsttagare längre. Win-win där alla blir nöjda, från vänster till höger. ![]()
Även om det skulle vara så att skattenivån i procent är samma för alla kan man hävda att det är fel och orättvist att höginkomsttagare betalar mer i kronor. Ska det vara helt rättvist borde det vara en summa i kronor under en livstid som ska betalas in oavsett inkomst.
Varför inte ta bort skatt på inkomst av tjänst och höja skatt på kapital istället?
Finns det några exempel på länder som har provat progressiv kapitalbeskattning och sett just detta fenomen? Jag har försökt hitta något, utan lycka. Kanske du vet?
Kanske inte riktigt exakt det du söker efter men på wikipedia hittade jag detta:
" A 2006 article in The Washington Post gave several examples of private capital leaving France in response to the country’s wealth tax. The article also stated, “Eric Pinchet, author of a French tax guide, estimates the wealth tax earns the government about $2.6 billion a year but has cost the country more than $125 billion in capital flight since 1998.”[9]
A 2009 article in The Times reported that hundreds of wealthy financiers and entrepreneurs had recently fled England, Wales and Scotland in response to recent tax increases, and had relocated in low tax destinations such as Jersey, Guernsey, the Isle of Man, and the British Virgin Islands.[10]"
Ta bort skillnaden som kommer via den årliga indexhöjningen av brytpunkt för statlig skatt (vilket ju görs pga inflationen) och räkna sedan om.
Då får vi riktiga siffror på vilka som gynnas mest av skattesänkningarna.
Vinare i 2025 budget är de som tjänar över brytpunkt, kör bensinbil (sänkt bensinskatt), har ingen blankolån, resa ofta utomlands (avskaffad flygskatt), och har sparande på ISK/KF över 300Kkr. Om man har alla samtidigt är årets vinare.
Specialsytt för mig. Flygskatten ändrar dock väldigt lite. Det blir ett par extra kaffe på flygplatsen.
EDIT: Jag skäms inte för att jag flyger. Det är för jobb och för att träffa min frus familj som bor utomlands och för att barnen skall få besöka sitt andra hemland.
Jag skäms lite för att jag kör bensinbil, för den smutsar även ner närområdet specifikt. Och det är ju ett jävla oskick generellt att köra bensinbil. Men man kan inte ladda där vi bor. Någon dag får det lösas.
Hade verkligen förhoppningen staden djupt orättvisa avtrappningen av jobbskatteavdraget skulle plockas bort.
Jag med. Avtrappningen är en helt orättvist straffskatt. Jag fortfarande hoppas med nästa valfläskbudget. ![]()
Jag tjänar mindre än väldigt många här inne, men jag är benägen att hålla med. Man bör inte ”straffas” för att man valt en bra väg i livet, gällande utbildning och arbete.