Jepp och därför bör bör vi höja kapitalskatterna till samma nivå som löneskatterna.
Menar du att införa marginalskatt 55.6% på kapital som löntagare betalar idag?
För egen del skulle jag istället föredra att det löstes genom att löneskatterna sänktes till samma nivå som kapitalskatterna. ![]()
Menar att pratar vi om orättvisor i skattesystemet så är de låga kapitalskatterna mycket mer orättvist än brytpunkten för statlig skatt.
För egen del skulle jag vilja ha samma skattesats på allt oavsett hur man tjänar pengar, borde bli lägre löneskatt och högre kapitalskatt på totalen.
Ja, skattesystemet börjar bli lite väl snårigt. En historik av diverse satsningar, valfläsk, och bestraffningar genom åren från olika regeringar som alla vill styra folket i någon viss riktning.
Problemet är att det öppnar upp för småpillande och det blir svårt att förutspå vad som kommer gälla framöver. Så det är svårt för folket att fatta vettiga långsiktiga beslut.
Finns mer orättvist skatt än brytpunkten. Det heter avtrappningen av jobbskatteavdrag.
Så först ska företagen betala vinstskatt och därefter ska mottagaren betala inkomstskatt?
På vilket sätt ska ens individuella skatter påverkas av att en annan individuell enhet betalar skatt?
Du straffas inte enligt hur jag ser det. De rika knösarna hjälper oss vanliga att klara vardagen genom ökat skattetryck. Dock tycker jag nuvarande regering gör fel och går höginkomsttagarens ärenden och sänker skatter men det är en helt annan diskussion ![]()
Eftersom då får du ett samhälle där färre och färre över tid får ett inhemskt kapital. Varje gång någon ska starta upp ett kapitalintensivt företag så behöver de då stå med mössan i hand och låna från utlänningar. Istället för att låna från Åtvidabergs Sparbank så får du försöka låna från Northwest China Agricultural Bank, lycka till. Färre fabriker i Sverige, färre bagerier, färre jordbruk, färre hyreshus.
Tillgången till kapital brukar lyftas fram som en av de främsta anledningarna till förhållandevis god samhällsekonomi i Sverige, trots höga skatter på arbete.
Kapital är det som används för att betala ut löner. Kapital är det som företag använder för att forska, utveckla produkter. Titta på de exempel där länderna inte har kapital, det är en horribel tillvaro.
Kapital är en av de saker som lättast kan fly landet. Du vill inte bo i en miljö med mindre kapital, tro mig.
Det är det som är partipolitik i dag. Småpillande på den yttersta marginalen som knappt påverkar någon men som man ändå blåser upp till enorma proportioner när politiska partier ska hävda sig mot varandra
Så av hundra kronor vinst i ett företag så tänker du att bolagsskatt+högsta marginalskatt är ett rimligt skatteuttag? Vad blir kvar?
Som vårt grannland Norge, där människor lever i armod, på grund av förmögenhetsskatten som funnits i över 100 år?
Det finns flera typer av kapital. Socialt kapital kulturellt kapital, naturresurser, skatteincitament att investera. Norge har mer av vissa sorters kapital än Sverige och också mer kapitalflykt på grund av förmögenhetsskatt. Det betyder inte att Norge totalt har mer kapital, och det betyder inte heller att skatt är varken bra eller dåligt.
Några har till och med hävdat skatten ska vara hög som i Norge eftersom stater är bättre på att investera kapital än den privata sektorn: som norska oljefonden.
Här skulle jag hävda att Norge är undantaget och inte regeln: norska staten är mycket bättre på att spara sitt kapital än den svenska staten är.
Skulle du med Norge som förebild förespråka att Sverige lämnar EU, minskar flyktinginvandringen, betalar av statsskulden, bygger upp en stål- och skogs-fond? Eller var det bara ett russin i kakan som du hade tänkt plocka ut?
Var bara ett russin
Men dina exempel visar att ett land inte står och faller med en förmögenhetsskatt som det ibland låter när frågan kommer upp.
Jag tror Sverige skulle må bättre av en förmögenhetsskatt. Jag tror också att Sverige mår bra av ett utjämnande skattesystem. Men ett utjämnande skattesystem är orättvist om man anser att alla har samma förutsättningar i livet. Men jag tror inte alla har samma förutsättningar i livet, så den gubben gick inte ![]()
Nä, de har oljaintäkterna. Men det är väl inte bra heller eftersom energi driver välstånd. Bäst är om vi förbjuder användningen av energi och maximerar alla skatter.
Som det ser ut nu så står och faller Norge snarare med hur de lyckas ersätta sin sinande olja med annan energiproduktion. FS är en faktor ute i marginalen för Norge och knappast jämförbart med andra länder i Europa.
Antar att du själv har en stor förmögenhet som drabbas av detta som du inte flyttar utomlands i händelse av ett sådant införande?
Kapitalskatter tar inte bort vår goda position men de tar bort vår goda riktning. Lite som att avbryta barnsparandet för att handla upp alla pengarna här och nu, det är kortsiktigt.
Är effekten av förmögenhetsskatten på min personliga ekonomi av stor betydelse? Jag lever såklart med mig själv som centrum för universum men jag tror inte att detta gäller er andra ![]()
Jag tror det finns negativa aspekter av alla skatter men att de uppvägs av de positiva aspekterna. Förmögenheter kommer flytta utomlands och det är inte alltid positivt men jag tror ett samhälle med mindre klyftor är mer motståndskraftigt i det långa loppet!