Ni kan tacka moderaterna som underlättade detta genom att införa kontrolluppgifter till Skatteverket för kapitalförsäkringar.
Det var obligatorisk för att införa grundavdrag 300 000kr per år på KF konto. Inte för att återinföra de gamla straffskatterna som Sossarna vill göra.
Det var det inte alls. Fanns andra, mycket bättre lösningar - ex. låta de som ville nyttja avdraget öppna ett ISK.
Men det var dörren de öppnade - vilket de var fullt medvetna om men antingen struntade i eller inte höll med om.
Du har fel. Många av oss har KF med utdelningsaktier för automatiskt återbetalning av källskatt eller pga de är bosatta utomlamds eller barnsparande osv.
Grundavdraget gäller oavsett kontotyp.
Nej, det tror jag inte, men det ändrar ju lite i ekvationen. En förmögenhetsskatt på t.ex. 1 % av kapitalet gör att fyraprocentsregeln blir till treprocentsregeln, så man behöver mer kapital.
Vi har haft förmögenhetsskatt förut och det förhindrade inte människor att bli rika.
Sedan har vi ju bland annat någorlunda fri sjukvård som FIRE-människor kan snylta på, å andra sidan. Det är en ganska stor grej i USA för den som inte arbetar.
Nej, jag har rätt. Andra lösningar var att man fick ett eget underlag från försäkringsbolaget som man kunde välja att skicka in till Skatteverket. Var man extra mån om sin integritet kunde man då välja att ha ~300k i en separat KF man skickade in underlag för.
Era ”behov” som du nämner ovan trumfar inte möjligheten att kunna hålla uppgifterna om ens tillgångar från Skatteverket och klåfingriga sossar. Det blir som att sälja sin själ till Satan för några tusenlappar per år.
Enligt SBAB:s sparundersökningar har ungefär 10% av svenska hushåll mer än en miljon kronor på banken. De flesta har mellan 100-200k.
Nej, sossarna kan införa förmogenhetskatt oavsett. Läs:
10 % har mer än 1 miljon.
Hur många tror du har fler än 3 miljoner?
Jag gissar på färre än 1-2%
Det var vid 3 miljoner sossarna ville införa en extra ISK-skatt. Samtidigt är 3 miljoner är långt under FIRE-mål för många på detta forum om man utgår ifrån 4%-regeln.
Sossarna fick 1,830,386 röster i valet 2018, och 1,964,474 röster i valet 2022.
”Men finansminister Magdalena Andersson slår tillbaka. Det handlar inte alls om att ta bort skatterabatten, som kapitalskatten på ISK innebär, för vanliga löntagare. Hon betonar att det inte finns några exakta förslag men nämner att omkring 30 000 individer sitter på ISK-tillgångar på över tre miljoner kronor, till ett samlat värde av 250 miljarder kronor.”
Okey 30 000 personer. Det är liksom 0.3% av befolkningen. Det är inga problem för sossarna att införa högre skatt på ISK för personer med mer än 3 miljoner på kontot.
Precis, det är i principen ostraffat politik när sossarna förslår skatter som påverkar inte deras kärnväljare. ISK skatt med brytpunkt 3milj eller förmogenhetskatt med brytpunkt 2+ miljoner eller beredskapskatt med brytpunkt 1 mill kr per år osv.
Om man vill läsa mer finns det något utkast eller är bara slagord än så länge?
Vad är tänkt att ingå i underlaget?
Klart de kan, men det är inte meningen att moderaterna ska underlätta för dem. Såna förändringar sker stegvis, och moderaterna tog första steget genom att underlätta kartläggningen av folks förmögenhet. Inte ens vänsterpartiet har försökt ge sig på KF på det viset eftersom det ansetts vara något av en helig ko, men moderaterna själva knäckte ägget. Helt oförlåtligt.
Vart går gränsen för rik? 10 miljoner på kontot räcker inte långt redan nu med skatter och dagens kostnader om man vill säkra 30 år utbetalning och ha lite kvar till sina barn. Är till och med lägre än en genomsnittslön räknat på 4%uttag som idag anses vara för mycket, snarare 3% är rimligt.
Visst ska rika betala mer, men skalan är så urbota förskjuten att man räknas som rik alldeles för tidigt. Tydligen tjänar jag i runt om de 5% övre I Tyskland, boende i hyreslägenhet och utan bil. Visst kan jag köpa ett mindre hus långt från en stad eller en garderob i en av de större metropolerna, men behöver då lägga alla mina pengar nu och inkommande för att betala det. Jag känner mig absolut inte rik…
Det är en bra lön, men utan arv av rika släktingar kommer man inte direkt vidare. Flyger man business klass till sina (plural) semesterhem så är man i sina ögon rik.
Rätt, de kunde ha tagit bort + 1 procentenhet på statslånsränta som ger ISK-KF skatt instället av grundavdrag. Vi är överens på det.
Tvättade pengar alltså. Praktiskt. ![]()
Då får man väl skyffla över delar av innehavet i en vanligt tråkig och vinstbeskattad lösning istället. Det blir symbolpolitik av det och det vet de om.
Visa att du har mod Magda - fasa ut ränteavdraget istället. Se det som en utmaning!
har man AB låter man bli att maxa utdelning och kör kapitalförsäkring.
storkapitalet flyttar lätt på sig och Sverige blir fattigare.
Tills dess att staten gör en studieresa till Tyskland och får reda på Vorabpauschale och dess löjliga beräkning så att staten ska kunna beskatta ej sålda fondandelar tidigt för att sedan räkna av det när man senare säljer (förutsatt att man kan bevisa att man redan skattat för andelarna).
Fast den förmögenhetsskatten finns ju redan, i form av ISK- eller KF-skatt? Alternativt schablonreavinstskatt på 24% av uttaget kapital, som har samma effekt. Så 3% får den som tänkt pensionera sig i Sverige redan räkna med.