L förslag: En halv miljon ska vara skattefritt på ISK

https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-en-halv-miljon-ska-vara-skattefritt-pa-isk

Vad tycker ni om förslaget?

10 gillningar

Att valfläsk är tröttsamt.

34 gillningar

Har väldigt svårt för dessa spontana utspel, en mini-fråga kommer väl inte påverka ett partis valresultat,

5 gillningar

Ännu ett parti som tycker ISK skatten är ett verktyg för att få fler röster, tröttsamt.

6 gillningar

Införandet av ISK tycks ha öppnat en Pandoras ask av pillande på KF-skatten. Synd att det inte finns någon att rösta på om man vill ha en återgång till platt skatt.

5 gillningar

Att skillnaden mot de 300 000 som är skattefritt idag är ganska liten.

Men gillar grundtanken på att grundnivåer både på inkomst och sparande ska vara skattefria för att sedan kunna vara lite högre beskattade när man “har så att man klarar sig”. Grundavdraget för inkomst är ju väldigt lågt idag, det skulle gärna få vara högre mot att skatten på högre inkomster höjs något, så att skatten för de i mitten blir densamma.

10 gillningar

Ett utmärkt förslag. Varje skattesänkning är välkomnad. Mer frihet till folket.

10 gillningar

Nej, Nej, Nej!

Sluta leka med skatterna! Vi vill ha långsiktighet och förutsägbarhet.

Skatter på sparande, boende, förmögenhet, arv och liknande ska vara överenskommet blocköverskridande. Vi ska kunna lita på dessa beslut. Ingen j-a lekstuga.

38 gillningar

Svårt att förstå hur de inte förstår att det bara skadar sparformen, och trovärdigheten i den, när man konstant petar i den oavsett om det är gynnsamt eller ej. Om de fortsätter att hålla på sätter det bara prejudikatet att du inte alls kan räkna långsiktigt. Stabilitet är allt, i världsekonomin, skatteregler, personliga ekonomin, förhållanden, fan även ditt favoritlag i hockey. Sluta rubba på saker konstant.

1 gillning

Varför inte baka in den hela ekonomiska politiken när du ändå är i farten. Lycka till att få skattesystemet blocköverskridande. I den verkliga världen finns höger och vänster med diametralt olika världsuppfattningar.

6 gillningar

frågan är väl vad som ger mest väljare, mer eller mindre skatt på ISK?

3 gillningar

Det är väl bara att kasta ett öga på populärkulturen så får man lite ledning. Det är ont om rocklåtar som handlar om att stärka egendomsskyddet och tischor med Che Guevara säljer bättre än diton med en graf över hur jobbskatteavdraget påverkar låginkomsttagare :man_shrugging:

5 gillningar

Nu saknas bara att sossarna höjer skatten för kapital över 3 mkr i ISK så rör vi oss mot ett system med en massa saker att hålla reda på för skatteoptimering.

Å andra sidan. Om skattesystemet vore enkelt skulle vi ju ha föga nytta av alla våra excelsnurror!

4 gillningar

Det är tacksamt att peta i isk eftersom skatten betalas löpande och att medborgarna då inte får någon retroaktiv slattechock. Det här lär pågå tills knappt någon fattar något om hur skatten på ISK fungerar.

På sätt och vis bra iofs. Då kan man gå bananas på det här istället för af-kontona som ju är mer förmånliga i en fire-situation :slight_smile:

T-shirt med lafferkurvan stort på bröstet, vilken dröm!

On topic: Jag ger inte så mycket för signalpolitik men är generellt positiv till skattesänkningar.

1 gillning

Skulle det bli verklighet undrar jag vilken effekt det skulle få för barnsparande. Flera jag känner sparar i isk i barnens namn efter ”isk-reformen” om 300 000kr skattefritt. Effekten blir att vi får flera 18-åringsr som blir miljonärer och kanske inte behöver kämpa särskilt mycket när de kommer ut i vuxenlivet samt även de som festar bort pengarna på 18-årsdagen. Jag tycker det är olyckligt.

Till Liberalernas försvar får jag säga att steget från 300 000kr till 500 000kr blir betydligt mindre än från 0 till 300 000kr, vilket gör att de som barnsparar för att slippa slatteeffekterna vid 300 000kr sannolikt är samma människor som kommer barnspara för 500 000kr.

Min fundering är hur det ska finansieras. Vem betalar och vad får stå tillbaka?

Vill inte vara för politisk, men har väldigt svårt att ta Liberalernas partiledare på allvar efter cv-historien, grundlagstabben och framförallt utspelet om ”fula skolor”.

2 gillningar

Orginalförslaget var 3miljoner skattefritt. Efter förhandling med Tidöligan blev det 300k istället. Kan jobba upp summan allt efter vad det barkar.

Är enligt Makiavelli, goda nyheter ska spridas ut och mjölkas.

1 gillning

Det kan jag göra om du vill … men anser att vi kan ha skatt på förvärvsinkomst samt moms som kan justeras efter behov och många andra skatter kan stå orörda.

Väldigt dåligt för samhället när alla skatter ska göras om varje gång vi byter till ny regering. Jag menar oavsett om det är en sänkning eller höjning. Hitta något lämpligt och låt de flesta skatterna vara ifred.

Ja det är lite som folks inställning till fondavgifter, som redan diskuterats i en annan tråd.

En schablonskatt på 1% per år låter förmånligt och likaså en fondavgift på 1% :sweat_smile:

En tacksam politisk slagpåse kommer ISK vara under lång tid framöver. Både för höger och vänster.

3 gillningar